کد مطلب: ۲۶۷۶۶۸

کنفرانس گاز بازیگران انرژی جهان تحت‌الشعاع جنگ تجاری

کنفرانس گاز بازیگران انرژی جهان تحت‌الشعاع جنگ تجاری

بزرگترین بازیگران نفت و گاز جهان هفته جاری برای شرکت در نشستی در واشنگتن دی سی گردهم می‌آیند، اما این دیدار تحت‌الشعاع تغییر الگوهای تجاری به دلیل اختلاف تجاری میان آمریکا و چین قرار خواهد گرفت.

این ابهامات در شرایطی ایجاد شده که آمریکا به بزرگترین تولیدکننده گاز طبیعی جهان و یکی از بزرگترین تولیدکنندگان نفت تبدیل شده است و صادرات نفت و گاز روبه‌ رشدی دارد. این کشور برای نخستین بار در ۳۰ سال گذشته، میزبان کنفرانس گاز جهان خواهد بود که هر سه سال یک بار برگزار می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ،چارلی ریدل، مدیرعامل «مرکز ال ان جی» با اشاره به اختلافات تجاری چین و آمریکا که ابهامات را درست در زمانی که موج جدید تولیدکنندگان گاز طبیعی مایع آمریکا تلاش می‌کنند قراردادهای ضروری برای آغاز ساخت تاسیسات‌شان را نهایی کنند، افزایش داده است، زمان میزبانی این کنفرانس از سوی آمریکا را بدموقع دانست.

پکن ماه جاری به تلافی تعرفه‌های دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا روی کالاهای چینی، یک تعرفه ۲۵ درصدی روی واردات نفت آمریکا پیشنهاد کرد. انتظار می‌رود این تعرفه‌های تلافی‌جویانه به فروش نفت آمریکا به چین که بزرگترین مشتری صنعت شیل است، لطمه بزند و فشار بیشتری را بر شرکت‌هایی که گاز طبیعی را با عنوان محصول جانبی تولید نفت تولید می‌کند، تحمیل کند.

در حالی که واردات LNG تاکنون از اختلافات تجاری مصون مانده، اما این صنعت نگران است گاز در صورتی که مذاکرات چین با واشنگتن به شکست بینجامد، به هدف بعدی تلافی جویی تجاری تبدیل شود.

در این کنفرانس مدیران غول‌های انرژی مانند اکسون موبیل، BP و توتال به همراه مقامات بلندپایه از اداره انرژی وزارت خارجه آمریکا و وزیران تولیدکنندگان انرژی و کشورهای مصرف‌کننده مانند آرژانتین و اندونزی شرکت خواهند کرد.

این کنفرانس به دنبال دیدار هفته گذشته اوپک در وین برگزار می‌شود که در آن کشورهای مشارکت‌کننده در توافق کاهش تولید نفت در پی درخواست مصرف‌کنندگان بزرگ برای کنترل هزینه‌های رو به رشد سوخت، با افزایش تولید نفت از ماه آینده موافقت کرده‌اند.

دولت ترامپ مشتاق است با عرضه نفت، زغال سنگ و انرژی بیشتر به اروپا و کشورهای دیگر، نفوذ انرژی آمریکا را گسترش دهد و محصولات انرژی آمریکا را جایگزین عرضه رقیبان ژئوپلیتیکی مانند روسیه سازد که روابط محکمی با بازیگران بزرگی مانند چین دارند.

آمریکا با فروش LNG به لهستان و لیتوانی پیشرفت‌هایی داشته، اما برای فروش میزان زیادی LNG به بخش‌های دیگر اروپا با دشواری روبه‌روست به خصوص که شرکت گازپروم روسیه و کنسرسیومی از شرکای آن یک خط لوله جدید را از بستر دریای بالتیک به آلمان احداث می‌کند.

فرانک فانون، دیپلمات انرژی ارشد آمریکا به رویترز گفت: ما می‌خواهیم بازار گاز جهانی را ببینیم که تحت تاثیر عوامل بازار قرار دارد و از این‌که کشورها از گاز برای اهداف سیاسی استفاده کنند جلوگیری کنیم و به رشد اقتصادی در سراسر جهان کمک کنیم.

اشباع گاز، کمبود LNG

افزایش قیمت نفت تولید کنندگان آمریکایی را به حفاری بیش از قبل نفت تشویق کرد و گاز طبیعی به عنوان یک محصول جانبی تولید شد. اگرچه بخشی از این گاز برای تولید برق به مصرف رسید، اما همچنان بیش از نیاز داخلی وجود دارد. این امر تولیدکنندگان را برای ظرفیت صادرات جدید امیدوار کرده است.

بر اساس گزارش رویترز، در سطح جهانی از سال ۲۰۱۵ کمبود تصمیمات سرمایه‌گذاری بزرگ در خصوص پروژه‌های LNG وجود داشته، زیرا قیمت‌های پایین انرژی و نگرانی‌ها نسبت به اشباع احتمالی عرضه، خریداران را مردد نگه داشته است، اما این اشباع عرضه اتفاق نیفتاد و تقاضای جهانی رشد کرد و نگرانی‌ها را نسبت به کمبود احتمالی LNG برانگیخت.

طبق گزارش شرکت BP، تجارت گاز ۶.۲ درصد در سال ۲۰۱۷ رشد کرد و تقاضا برای LNG بیش از ۱۰ درصد افزایش یافت که بهترین سال از سال ۲۰۱۰ بود.

منبع:ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.