کد مطلب: ۴۱۸۲۳۸

«کولبری» قانونی می‌شود

«کولبری» قانونی می‌شود

جهانگیری از استاندار کردستان خواست به وضعیت معیشتی خانواده دو برادر نوجوان کُرد که گرفتار بهمن شده و جان باختند، رسیدگی شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، یک مقام ارشد دولتی که خواست نامش عنوان نشود، درباره وضعیت کولبران و شرایطی که برای آنها ایجاد خواهد شد، می‌گوید: چندی پیش در قالب آیین نامه‌ای فعالیت مرزنشینان که در آن کولبران هم دیده شده‌اند، در دولت تصویب و برای اجرا به استان‌های کردستان، آذربایجان غربی، کرمانشاه و سیستان و بلوچستان ابلاغ شد.

او ادامه داد: با نوسان قیمت ارز قرار شد دولت مجدداً آیین نامه فعالیت مرزنشینان را اصلاح کند، البته آیین نامه قبلی به قوت خود باقی است. از سویی قرار شده فعالیت مناطق مرزی تا شعاع 20 کیلومتری باشد. در این صورت تمام روستاها و خیلی از افراد، حائز شرایط برای قانون مرزنشینی می‌شوند.

این مقام ارشد دولتی عنوان می‌کند، مرزنشینان با ثبت اطلاعات خود در سامانه داده شده می‌توانند فعالیت مرزی خود را انجام دهند و دیگر شاهد کولبری و اتفاقات ناگوار این حوزه نباشیم.

او می‌گوید: چگونگی واردات و اینکه چه کالاهایی را مرزنشینان یا کولبران می‌توانند وارد کنند، در آیین نامه جدید می‌آید. در حال حاضر واردات 1339 قلم کالا از سوی مرزنشینان ممنوع است (کالاهایی که تولید داخلی آن وجود دارد) از سویی واردات 134 قلم کالا برای این گروه (مرزنشینان و کولبران) آزاد خواهد شد. بازار داخل به این نوع کالاها نیاز دارد.

در آیین نامه مرزنشینان که کولبران هم در آن دیده شده‌اند، در استان‌های کردستان و آذربایجان غربی تا حدودی دیده شده است اما در مابقی استان‌ها هنوز دیده نشده است.

این منبع مطلع می‌گوید: توصیه ما برای اجرا شدن قانون برای مرزنشینان این است که فعالیت برای آنها تسهیل شود و دیگر دولت در زمینه برگشت ارز این گروه اصرار نکند. کولبران و مرزنشینان به خاطر قوانین سخت تمایل ندارند به‌صورت قانونی واردات را انجام دهند. کولبران به‌دنبال امرارمعاش هستند از این‌رو اگر قوانین سهل شود هیچ‌کدام آنها نمی‌خواهند قوانین را دور بزنند.

منبع: روزنامه ایران

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • مرضیه

    خدا کنه راست باشه.خواهش میکنم شما پیگیری نمایید.من که از استان فارسم جکرم برای دو برادر هم وطن کرد آتش گرفت