کد مطلب: ۳۹۴۸۶۰

کوه یخ در بازار نفت / مواجهه بزرگ‌ترین سازمان نفتی جهان با جنگ‌های تجاری

کوه یخ در بازار نفت / مواجهه بزرگ‌ترین سازمان نفتی جهان با جنگ‌های تجاری

براساس تازه‌ترین گزارش ماهانه اوپک، میزان تولید آن در ماه گذشته حدود 250 هزار بشکه در روز کاهش داشته که گویای مواجهه بزرگ‌ترین سازمان نفتی جهان با جنگ‌های تجاری است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، داده‌های جدید نشان می‌دهد که میزان تولید اوپک طی ماه گذشته حدود 250 هزار بشکه در روز کاهش داشته است که گویای مواجهه بزرگ‌ترین سازمان نفتی جهان با جنگ‌های تجاری و همچنین افزایش تولید و صادرات نفت غیر متعارف امریکاست.

تازه‌ترین گزارش ماهانه سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام نشان می‌دهد که با وجود کاهش تولید پی در پی این سازمان، همچنان چشم‌انداز بازار جهانی نفت خام منفی است. به طوری که برای سال 2020 میلادی نیز مازاد عرضه نفت خام متصور شد.

اوپک در گزارش ماه اوت خود، به میزان 40 هزار بشکه در روز نرخ رشد تقاضا برای نفت در سال 2019 را کاهش داده و اعلام کرده است که بازار در سال 2020 با اندکی مازاد عرضه مواجه می‌شود.

کند شدن روند رشد اقتصادهای جهانی در بحبوحه اختلافات تجاری امریکا و چین و برگزیت و کندی رشد تقاضا برای نفت که دست در کاهش قیمت نفت دارند، ممکن است زمینه را برای تداوم سیاست محدودیت عرضه توسط اوپک و متحدانش به منظور تقویت قیمت‌ها فراهم کنند.

در روزهای اخیر هم تعدادی از مقامات نفتی کشورهای عضو این سازمان برای همکاری‌های بیشتر اعلام آمادگی کرده‌اند. برای مثال خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان در توئیتی گفت: «با همتای روس خود درباره بازار‌های نفت گفت‌وگو و تأکید کردم که به پایبندی به کاهش تولید نفت تا پایان ۳ ماهه ابتدای سال 2020 ادامه می‌دهیم.»

بلومبرگ در این رابطه به نقل از مقامات آگاه در عربستان سعودی می‌نویسد که پادشاه عربستان افت مداوم قیمت نفت را تحمل نخواهد کرد و برای توقف آن تمام گزینه‌ها را بررسی می‌کند.

اوپک و متحدانش شامل روسیه که به گروه اوپک پلاس معروف هستند، با هدف جلوگیری از رشد سطح ذخایر و آسیب دیدن قیمت‌ها، در ژوییه پیمان محدودیت عرضه به میزان 1.2 میلیون بشکه در روز را تا مارس سال 2020 تمدید کردند.

مازاد عرضه 2020 چقدر است؟

اوپک گزارش می‌دهد که تولید این گروه در ژوییه (تیر-مرداد)به میزان ۲۴۶ هزار بشکه در روز کاهش پیدا کرده و به ۲۹.۶۱ میلیون بشکه در روز رسیده است. این روند کاهشی از سال 2017 تاکنون ادامه داشته و طی سه سال گذشته سهم اوپک از بازار نفت حدود یک و نیم میلیون بشکه کاهش یافته است، تحلیلگران افزایش تولید شیل اویل(نفت‌های رسوبی) و حضور نفت امریکا را به‌عنوان یک عامل مهم در کاهش سهم اوپک از بازار جهانی عنوان می‌کنند.

برخی از تحلیلگران براین باورند که روند کاهش سهم اوپک در بازار با توجه تغییرات سطح تولید و صادرات نفت امریکا بواسطه استفاده از فناوری‌های جدید در حوزه استخراج ادامه خواهد داشت به‌طوری که به سطح 18 میلیون بشکه نفت خام و میعانات گازی می‌رسد، از این‌رو ازافزایش سهم و حضور نفت امریکا در بازار نفت به‌عنوان یک کوه یخی که بخشی از آن پیدا شده، یاد می‌شود.

با این حال عرضه فعلی اوپک بالاتر از میزان تقاضایی است که برای سال ۲۰۲۰ پیش‌بینی کرده است. به این ترتیب اگر اوپک با نرخ ژوییه به تولید نفت ادامه دهد و عوامل دیگر تغییری پیدا نکنند در سال ۲۰۲۰ حدود ۲۰۰ هزار بشکه در روز مازاد عرضه وجود خواهد داشت.

اوپک پیش‌بینی می‌کند که تقاضا برای نفت اوپک در سال میلادی آینده به ۲۹.۴۱ میلیون بشکه در روز بالغ می‌شود که ۱.۳ میلیون بشکه در روز کم‌تر از امسال خواهد بود. با این حال رقم پیش‌بینی شده ۱۴۰ هزار بشکه در روز بالاتر از رقم پیش‌بینی شده در گزارش قبلی اوپک است.

2.2 میلیون بشکه‌، تخمین منابع ثانویه از تولید ایران

اوپک در جدیدترین گزارش ماهانه خود به‌نقل از منابع ثانویه اعلام کرد تولید نفت ایران در جولای 2019 حدود 2.213 میلیون بشکه در روز بوده است. اما بر اساس گزارش منابع ثانویه در ماه پیش از آن ایران 2.26 میلیون بشکه در روز نفت تولید کرده بود. البته ایران حدود یک سال است که گزارشی رسمی به اوپک در مورد میزان تولید نفت خام خود نداده و گزارش‌های منابع ثانویه نیز با توجه به شرایط تحریم کامل نیست.

کاهش تولید عربستان و افزایش تولید عراق

میزان کل تولید نفت اوپک در جولای 2019 به رقم 29 میلیون و 609 هزار بشکه در روز رسیده است. عربستان سعودی در این ماه 134 هزار بشکه در روز تولید نفت خود را کاهش داده و روزانه 9 میلیون و 698 هزار بشکه نفت خام تولید کرده است.

بیشترین افزایش تولید متعلق به عراق است که با 32 هزار بشکه افزایش به تولید 4 میلیون و753 هزار بشکه در روز دست یافته است.

افزایش قیمت نفت ماه جولای

بر اساس گزارش اوپک، قیمت هر بشکه نفت خام سنگین ایران در ماه جولای با 1.77 دلار افزایش نسبت به ماه قبل از آن به 62 دلار و 65 سنت رسید. قیمت متوسط سبد نفتی اوپک نیز در ماه جولای 1.79دلار نسبت به ماه قبل افزایش داشت و به کانال 64 دلار و 71 سنت وارد شد.

تولید روسیه

بخشی از این گزارش ماهانه نشان می‌دهد که روسیه به‌عنوان کشوری حاضر در توافق اوپک پلاس نیز تولید خود را در ماه جولای نسبت به ماه قبل اندکی کاهش داده است. به طوری که با 10 هزار بشکه کاهش، 11.34 میلیون بشکه در روز نفت خام تولید کرده است.‌

منبع: روزنامه ایران

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.