کد مطلب: ۷۳۸۱۳۱

گاز چه کسانی قطع می‌شود؟

گاز چه کسانی قطع می‌شود؟

وزیر نفت با اشاره به لزوم صرفه جویی در مصرف گاز، از قطع و جریمه گاز مشترکان پرمصرف در سال جاری خبر داد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، وزیر نفت گفت: امسال هیچ‌گونه افزایش قیمت گاز برای مشترکان خوش مصرف نداریم، اما قیمت گاز مشترکان پرمصرف به صورت پلکانی افزایش چشمگیری می‌یابد.

جواد اوجی صبح امروز (پنج‌شنبه، ۲۴ آذرماه) در بازدید سرزده از مدیریت دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران که با همراهی مجید چگنی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران و محمدرضا جولایی، مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران انجام شد، اظهار کرد: این مقدار افزایش مصرف، معادل تولید حدود ۲.۵ فاز پارس جنوبی است این در حالی است که ما هنوز وارد فصل زمستان نشده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه خوشبختانه همکاران ما در مجموعه وزارت نفت، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و شرکت ملی گاز ایران نهایت تلاش خود را کردند تا در ایام پاییز گاز بیشتری به نیروگاه‌ها و صنایع تحویل دهیم، بیان کرد: این مقدار در مقایسه با مدت مشابه پارسال، ۱۵ میلیون مترمکعب بیشتر بوده است تا سوخت مایع کمتری مصرف شود. این در حالی است که پارسال، از اواخر شهریورماه، سوخت مایع به نیروگاه و صنایع تحویل شد.

وزیر نفت با تأکید بر اینکه با تلاش همکاران ما در شرکت ملی نفت ایران خوشبختانه تولید گاز روزانه کشور ۲۵ میلیون مترمکعب افزایش یافته است، تصریح کرد: با وجود این افزایش تولید، مصرف ما در بخش صنعت و خانگی غیرمتعارف است و مقدار مصرف گاز در بخش صنایع متناسب با رشد اقتصادی نیست که این امر نشان‌دهنده این است که گاز به مقدار زیادی اتلاف و اسراف می‌شود.

افزایش قیمت برای خوش‌مصرفان نداریم

اوجی با اشاره به افزایش دمای هوا در زمستان پیش‌رو در مقایسه با پارسال طبق پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی و ماندگاری بیشتر دمای سرد، گفت: پیش‌بینی‌ها حاکی از افزایش مصرف بیش از پیش گاز در زمستان پیش‌روست که امیدواریم مردم خادمان خود را یاری کنند تا زمستان امسال را نیز بدون چالش پشت‌سر بگذاریم.

وی درباره شیوه محاسبه قیمت گاز در سال جاری بیان کرد: مشوق‌های بسیار خوبی برای مشترکان کم مصرف دیده شده است و قانون دست ما را در این زمینه باز گذاشته و در دولت نیز مصوب شده است.

وزیر نفت با تأکید بر اینکه امسال هیچ‌گونه افزایش قیمتی برای مشترکین خوش‌مصرف که در سقف الگو، گاز مصرف می‌کنند، نداریم که مشوق خوبی است، اظهار کرد: نزدیک ۷۰ درصد مشترکان ما جزو دسته‌ خوش‌مصرف‌ها هستند.

صعود پلکانی قیمت، جریمه و قطعی گاز

اوجی با بیان اینکه مشوق‌ها در دولت مصوب و به شرکت ملی گاز ایران ابلاغ شده است، افزود: به ازای هر یک درصد کاهش مصرف در مقایسه با مدت مشابه پارسال، هر مشترک ۳ درصد تخفیف دریافت می‌کند، بنابراین اگر یک مشترک، ۳۰ درصد کاهش مصرف در مقایسه با پارسال داشته باشد، تعرفه گاز او صفر می‌شود.
وی از افزایش پلکانی گاز مشترکان پرمصرف و جریمه این مشترکان خبر داد و گفت: مصرف‌کنندگان خارج از الگوی مصرف که عمدتا شامل خانه‌های با متراژ بالا و مجتمع‌های دارای استخر و جکوزی هستند، روزانه معادل مصرف یک ماه مشترکان عادی، گاز مصرف می‌کنند که برای این دسته از مشترکان جرائمی در نظر گرفته شده است.

وزیر نفت با اشاره به اعمال افزایش پلکانی قیمت گاز مشترکان پرمصرف از ۱۶ آذرماه امسال طبق قانون و مصوبه دولت افزود: از این مشترکان تقاضا می‌کنم بهینه مصرف کنند تا همه مردم از این نعمت بهره‌مند شوند، این عدالت نیست که به دلیل مصرف بالای عده‌ای، هموطنان ما در نقاط سردسیر از گاز بی‌بهره شوند.

وی همچنین از افزایش ۷ درصدی مصرف گاز صنایع خبر داد و گفت: در بخش صنایع نیز، همکاران شرکت ملی گاز مجبورند به منظور حفظ فشار، گاز صنایع را محدود کنند، اما سوخت مایع برای صنایع در نظر گرفته شده و این سوخت نیز در تمامی صنایع عمده ذخیره‌سازی شده است، امیدواریم با این تدابیر، فعالیت هیچ صنعتی در کشور، به دلیل کمبود گاز متوقف نشود.

وزیر نفت تأکید کرد: هم‌اکنون بیش از ۶۰۰ میلیون مترمکعب گاز در بخش خانگی کشور به مصرف می‌رسد که رقم بسیار بزرگی است و امیدواریم هموطنان بهینه مصرف کنند.

کاهش ۳۰ درصدی مصرف گاز خانگی

اوجی تصریح کرد: مشترکان ما می‌توانند با رعایت شیوه‌های الگوی مصرف از جمله پوشیدن لباس گرم، خاموش کردن وسایل هنگام خروج از منزل، بهینه‌سازی سیستم موتورخانه‌های مجتمع‌های مسکونی، کم کردن دمای محیط کار و … مصرف را بهینه کنند که همین موارد ۳۰ درصد کاهش مصرف را به همراه دارد.

به گفته وی، قبض یک میلیون و ۱۰۰ هزار خانوار محروم زیر پوشش کمیته امداد و بهزیستی رایگان شده است.

وزیر نفت از قطعی گاز ادارات دولتی پرمصرف خبر داد و گفت: دولت اصلاح الگوی مصرف را از خودش شروع کرده و بازرسی شرکت ملی گاز در چند هفته گذشته به تمامی ادارات مراجعه کرده و پس از بررسی، گاز مشترکان پرمصرف قطع می‌شود. ضمن آن که دستورعمل برای عدم فعالیت استخرها نیز صادر شده است و بازرسان شرکت ملی گاز بر تمامی این موارد نظارت می‌کنند.

اوجی با قدردانی از زحمات کارکنان شرکت ملی گاز بیان کرد: به همه همکارانم روی سکوها، پالایشگاه‌ها، جزایر مناطق عملیاتی ایستگاه‌های تقویت فشار و خطوط انتقال که برای رفاه مردم بدون‌وقفه تلاش می‌کنند، خسته نباشید گفته و امیدواریم با همکاری مردم، زمستان امسال را بدون چالش سپری کنیم.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.