کد مطلب: ۲۳۱۷۵۶

قیمت تسه نمادی از تقاضای جامعه برای خرید مسکن

گرانی اوراق تسهیلات مسکن، اصلاح قیمت یا شروع یک روند صعودی؟

گرانی اوراق تسهیلات مسکن، اصلاح قیمت یا شروع یک روند صعودی؟

قیمت اوراق تسهیلات مسکن در هفته گذشته رشد 9 درصدی را نشان داد و در حال حاضر قیمت هر برگ از اوراق تسهیلات فروردین 96 کمی بیشتر از 63 هزار تومان است.

فرخ پوربیژن: معمولا برای گرفتن وام از بانک مسکن باید از قبل سپرده‌ای در این بانک داشته باشید. با باز کردن حساب صندوق پس‌انداز یکم و نگهداری موجودی در آن یک سال بعد می‌توانید از بانک تسهیلات خرید منزل مسکونی بگیرید. اما اگر شما برای خرید ملک عجله داشته باشید چه‌کار باید بکنید؟ یا اگر شما برای گرفتن وام از قبل سپرده‌ای در بانک نداشته باشید چه راه‌حلی دارید؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، اوراق تسهیلات مسکن توسط بانک مسکن منتشر می‌شود. این بانک "حساب سپرده سرمایه‌گذاری ممتاز" را ایجاد کرده به طوریکه سپرده گذاران این حساب علاوه بر دریافت سود سپرده کوتاه مدت عادی، از اوراق تسهیلات مسکن نیز بهره‌مند می‌شود.

این اوراق قابلیت معامله در فرابورس را دارند. هر برگه از این اوراق نماینده ٥٠٠ هزار تومان تسهیلات خواهد بود. این اوراق پانزدهم هر ماه توسط بانک مسکن به دارندگان "حساب سپرده ممتاز" اختصاص داده می‌شود و بعد از طی مراحل قانونی و سپرده شدن نزد مرکز سپرده‌گذاری، نماد معاملاتی آن در اول ماه بعد در فرابورس بازگشایی و قابلیت معامله پیدا می‌کند.

نماد معاملاتی این اوراق شامل نام ماه و دو رقم آخر سال صدور است. به عنوان مثال نماد "امتیاز تسهیلات مسکن فروردین 96 " مربوط به اوراقی است که در فروردین ماه ٩6 منتشر شده است. مدت اعتبار اوراق صادره از تاریخ صدور به مدت دو سال است که این مدت با نظر بانک مسکن و در شرایط خاص حداکثر تا دو دوره ٦ ماهه قابل تمدید می‌باشد. اوراقی که از زمان اعتبار آنها زمان کمتری باقی مانده است دارای قیمت متفاوتی هستند، بنابراین نماد معاملاتی جداگانه‌ای برای هر ماه به این اوراق اختصاص می‌یابد.

در صورتی که مدت اعتبار این اوراق به اتمام رسیده و دارنده اوراق از تسهیلات آن استفاده نکند، نماد معاملاتی آن متوقف خواهد شد و وجوه پرداختی جهت خرید اوراق به ایشان مستردد نخواهد شد. به همین دلیل کارشناسان توصیه می‌کنند سرمایه‌گذارانی که قصد استفاده از تسهیلات این اوراق را ندارند تا قبل از پایان مهلت اعتبار، اوراق را در بازار به فروش برسانند.‌

در هر جلسه معاملاتی، هر کد معاملاتی صرفاً تا سقف ۹۰ ورقه تسهیلات مسکن مجاز به ورود سفارش خرید و انجام معامله در کلیه نمادهای اوراق تسهیلات مسکن هستند. خریداران اوراق تسهیلات مسکن تا دو ماه پس از تاریخ خرید امکان فروش ندارند. این محدودیت برای نمادهایی که فقط چهار ماه تا پایان معاملات آن‌ها در بازار فرابورس ایران باقی مانده، اعمال نخواهد شد.

نحوه استفاده از اوراق تسهیلات برای خرید واحد مسکونی

دارندگان اوراق می‌توانند با مراجعه به شعب بانک مسکن وارائه گواهینامه‌های خود و مدارک مربوط به ملک مسکونی مورد نظر اقدام به اخذ تسهیلات کنند. ملک مورد نظر باید مشخصات تعریف شده توسط بانک را داشته باشد و نرخ سود تسهیلات اعطایی از محل این اوراق نیز معادل نرخ سود بخش مسکن بدون سپرده است. حداکثر مدت بازپرداخت تسهیلات پرداختی از محل این اوراق براساس میزان تسهیلات دریافتی متفاوت خواهد بود. شرایط دریافت تسهیلات از محل این اوراق مانند سقف تسهیلات دریافتی، مشخصات محل مسکونی مورد نظر، درصد سود پرداختی این تسهیلات، مدت اعتبار اوراق تسهیلات و سایر ویژگی های دیگر توسط بانک مسکن تعیین و قابل تغییر است.

آخرین قیمت اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات وام مسکن در بازار فرابورس

قیمت اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات وام مسکن در بازار فرابورس

روند قیمت اوراق تسهیلات مسکن در یک سال گذشته

قیمت اوراق تسهیلات مسکن فروردین 96 1

نمودار فوق بر أساس تایم فریم روزانه و بازه یک ساله (شاخص قیمت اوراق تسهیلات مسکن) است. با توجه به نمودار, این شاخص از اوایل شهریور ماه 96 یک روند نزولی را در پیش گرفته و از شنبه گذشته یک رشد 9 درصدی را شاهد هستیم. درحال حاضر قیمت این اوراق در محدوه 63 هزار تومان است و این رشد 9 درصدی را می توان به عنوان یک استراحت کوتاه برای ریزش بیشتر در نظر داشت. ولی در صورت ادامه رشد قیمت این اوراق و رد کردن محدوده 72 هزار تومان در ماه آینده می توان این رشد 9 درصدی را به منزله تغیبر روند نزولی و شروع یک روند جدید در نظر گرفت.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.