کد مطلب: ۳۶۰۰۵۷

گرانی بر تن بازار پوشاک

گرانی بر تن بازار پوشاک

گرانی پوشاک و کفش و کاهش قدرت خرید مردم باعث شده بسیاری از مردم نتوانند نوروز خود را با لباس نو شروع کنند و بسیاری از بازارها حتی در مناطق برخوردار مشهد کم رونق شوند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، روزهای پایانی هرسال معمولاً بازار پوشاک و کفش مشهد حال و هوای عید به خود می‌گیرد و بسیاری از مردم برای ایام نوروز اقدام به خرید هرچند یک قطعه لباس نو می کنند اما…

مشاهدات میدانی حاکی از آن است که بازارهای مناطق برخوردارتر مشهد به شدت با رکود و عدم استقبال مردم مواجه شده است و به نظر می‌رسد بهار پوشاک امسال به سمت مناطق کم برخوردار مشهد سوق پیدا کرده است.

به بازار پوشاک بولوار صیاد شیرازی و هفت‌تیر مراجعه می‌کنیم، اگرچه زرق‌وبرق مغازه‌ها مردم را به خود جذب می‌کند، اما نتیجه چند ده دقیقه گشت و بررسی قیمت‌ها در این بازار، نگاه‌های معنا‌دار مردم بعد از خروج از فروشگاه‌ها و دست‌های خالی آن‌هاست. پدر خانواده همراه پسرش به چند مغازه سر می‌زند و هر بار دست‌خالی از مغازه‌ها خارج می‌شود. گپی با او می‌زنیم و درباره قیمت‌ها و کیفیت پوشاک از او می‌پرسیم. می‌گوید: قیمت‌ها سر به فلک کشیده است؛ شلواری که سال گذشته در نهایت 150 هزار تومان قیمت داشت امسال همان شلوار به بالای 250 هزار تومان رسیده است.

گوشت نخوریم، آجیل نخوریم، پوشاک هم نخریم؟

این شهروند با چهره برافروخته می‌افزاید: گوشت گران شد گفتند گوشت را تحریم کنید، آجیل گران شد گفتند آجیل نخرید، الآن هم که قیمت لباس‌ها سر به فلک کشیده است فردا می‌گویند لباس هم نخرید معلوم نیست با همین رویه پیش برویم…فروشنده‌ها و مغازه‌دارها هم از این وضعیت ناراضی‌اند. یکی از فروشنده‌هادر بازار پوشاک صیاد شیرازی می‌گوید: فروش نسبت به سال گذشته کمتر از نصف شده است و حتی نمی‌توانیم کرایه مغازه را بپردازیم.

نصف مغازه‌ها تعطیل‌ شده‌اند

این فروشنده ادامه می‌دهد: بیشتر همکاران یا مغازه را تعطیل کرده‌اند یا به مناطق دیگر شهر نقل‌مکان کرده‌اند که حداقل کرایه‌های مغازه‌ها نصف اینجاست. به بازار پوشاک بولوار امامت و بولوار معلم می‌رویم که یکی از بازارهای شلوغ مشهد در آستانه نوروز است؛ در این بازار قیمت پوشاک متعادل‌تر است اما تنها چیزی که در این خیابان می‌توانیم مشاهده کنیم، شلوغی جمعیتی است که تنها نظاره‌گر لباس‌های رنگارنگ هستند. سامان پسر جوانی است که چندین مغازه را به قول خودش زیرورو کرده است تا یک پیراهن خوب پیدا کند.

به اسم جنس ترک قیمت‌ها را نجومی می‌گویند

او می‌گوید: کیفیت لباس‌ها افت زیادی کرده است. علاوه بر این که هیچ‌کدام از این لباس‌ها برند معتبر نیست و به نظر می‌رسد در کارگاه‌های غیراستاندارد تولیدشده است؛ مغازه‌دارها قسم می‌خورند که پیراهن کار ترک است و قیمت‌های نجومی اعلام می‌کنند. من کم‌کم دارم تصمیم می‌گیرم امسال لباس نخرم شاید سال آینده وضع بهتر شود یا حداقل بعد از ایام عید قیمت‌ها متعادل تر شود. در بازارهای بولوار سجاد و احمدآباد نیز پوشاک‌های برند یا مغازه‌های فانتزی وجود دارد که فروشنده‌های آن مدعی اند پوشاک آن‌ها برند است و مشتریان خاصی برای خرید از بوتیک‌های لباس در این دو بولوار مراجعه می‌کنند.

کفش 200 تومانی 400 تومان شده است

به بازار زیست خاور می‌رویم، خلوت بودن این مجتمع تعجب‌آور است، بعد از چند دقیقه بررسی قیمت‌ها با یکی از شهروندان که همراه دو دختر کوچک خود برای خرید به این بازار آمده است همکلام می‌شویم. می‌گوید: امروز جوان‌ها و نوجوان‌ها تنها لباس یا کفشی را می‌خواهند که مارک باشد. هر مغازه‌ای هم که می‌رویم قیمت‌هایی اعلام می‌کنند که آدم باید جلوی بچه‌های خود خجالت‌زده بگوید لباس را نپسندیدم. مثلاً کفشی که تا پارسال حداکثر 200 هزار تومان قیمت داشت امسال به 400 هزار تومان و بیشتر رسیده است. این شهروند ادامه می‌دهد: چند روز است که بازارهای مختلفی را گشتیم که یک جفت کفش و مانتو برای بچه‌هایم خریداری کنم ولی متأسفانه قیمت‌ها آن‌چنان زیاد است که تنها شرمندگی من مادر جلوی بچه‌هایم مانده است.

خلوتی بازار کفش و کارمندی که نمی‌تواند کفش بخرد

در ادامه به بازار کفش خیابان دانشگاه می‌رویم. وارد تعدادی از مغازه‌ها می‌شویم و قیمت کفش‌ها را می پرسیم. قیمت کفش‌ها نسبت به سال گذشته افزایش زیادی پیدا کرده است. تفاوتی نمی‌کند کفش چرم اصل باشد یا تولیدی کارگاه؛ قیمت‌ها همه دو و سه برابر شده است. مغازه‌دارها علت آن را گرانی و نبود مواد اولیه بیان می‌کنند. برخی مغازه‌دارها هم مدعی اند که اجاره مغازه‌ها حداقل 50 درصد افزایش یافته است.

یکی از شهروندان مشهدی که برای خرید کفش به این خیابان آمده است، می‌گوید: چند روز است که به مغازه‌های مختلفی مراجعه کرده ام تا بعد از دو سال یک جفت کفش برای خود بخرم. متأسفانه قیمت کفش در همه فروشگاه‌های معتبر چرم تولید داخل، حداقل دو برابر شده است و قیمت کفش‌ خوب معمولا از 200 هزار تومان کمتر نیست و قیمت‌ برخی از برندها هم به بالای یک‌میلیون تومان رسیده است.

این کارمند دولت ادامه می‌دهد: ناچار شدم برای خرید کفش به مغازه‌های معمولی تر مراجعه کنم ولی متأسفانه این جا هم افزایش قیمت‌ها تعجب‌آور است. کفشی که شاید در نهایت چند ماه دوام بیاورد قیمتی حدود 150 هزار تومان دارد.

بالانشینان بازار فردوسی را شلوغ کرده‌اند!

اما روی دیگر بازار مشهد را وقتی متوجه می‌شویم که به بازارهای مناطق کم برخوردارتر می‌رویم. بازار فردوسی 1 و 2 از جمله این بازارها هستند؛ شلوغ و پرمشتری. یکی از فروشنده‌ها می‌گوید: امسال چهره‌ها عوض‌شده است وکسانی که تا سال گذشته حتی حاضر نبودند از جلوی این بازار گذر کنند، مشتری ما شده‌اند.

یکی از شهروندان که می‌گوید از بولوار معلم برای خرید به این جا آمده است، می افزاید: تفاوت قیمت‌ها در این بازار با بازارهای آن‌طرف شهر زمین تا آسمان است. پیراهنی را که برای پسرم خریداری کردم این جا 60 هزار تومان قیمت داشت درحالی‌که همین پیراهن با همین کیفیت و برند تولیدی در بازارهای صیاد و هفت‌تیر حداقل دو برابر قیمت داشت.

شهروند دیگری نیز که با خانواده خود آمده است، می‌گوید: بنده اولین بار است که برای خرید به این جا مراجعه می‌کنم؛ از این که به این جا آمده ام و خرید می‌کنم خوشحالم هرچند که کیفیت لباس‌ها چندان زیاد نیست؛ اما حداقل می‌دانم مجبور نیستم شلوار و پیراهنی را که قیمت واقعی آن در نهایت 70 یا 80 هزار تومان است باقیمت 200 و 300 هزار تومان خریداری کنم.

جلوی خانواده‌ام شرمنده‌ام

شهروند دیگری نیز که خود ساکن منطقه طلاب است، می‌گوید: بنده هرسال برای خرید لباس به بولوار سجاد یا احمدآباد می‌رفتم اما امسال نه‌تنها خودم بلکه دوستانم را متقاعد کردم که از این جا خرید کنند.اما شهروند دیگری که همراه همسر و سه فرزند خود برای خرید لباس عید آمده معتقد است این قیمت‌ها برای خانواده او بسیار گران است.

حسین که یک کارگر است می‌گوید: سال گذشته در نهایت با 500 هزار تومان توانستم برای خانواده خود چند لباس خریداری و آن‌ها را روز عید خوشحال کنم اما الآن با این گرانی‌ها حتی یک‌میلیون تومان هم کافی نیست و جلوی خانواده‌ام شرمنده شده‌ام…به نظر می‌رسد شلوغی بازارهای این مناطق به این دلیل است که برخی مشتریان بازارهای سجاد، احمدآباد، صیاد شیرازی، زیست خاور و حتی امامت امسال ترجیح می‌دهند از مناطق پایین‌تر مشهد خرید کنند.البته با گشت و گذار در فروشگاه های شهر می توان پوشاک و کفش با قیمت و کیفیت مناسب نیز یافت.

نهایت افزایش قیمت‌ها 30 درصد بوده است

نایب‌رئیس اتحادیه فروشندگان پوشاک مشهد اگرچه قبول دارد ممکن است تخلفات گران‌فروشی در صنف فروشندگان پوشاک باشد اما مدعی است که نهایت افزایش قیمت پوشاک مشهد 30 درصد بوده است.

لسان طوسی می‌گوید: از ابتدای امسال تاکنون بیش از دو هزار واحد صنفی فروش پوشاک در مشهد تعطیل‌شده‌اند و حتی فروشندگان حاضر هستند پوشاک خود را به قیمت تولیدی بفروشند تا بتوانند چک‌های خود را پاس کنند. دلیل این موضوع وضعیت اقتصادی کشور است که باعث شده است خرید لباس از اولویت دوم به اولویت نهم تنزل پیدا کند.

وی می‌گوید: هم اکنون هیچ پوشاک خارجی به غیر برند که توسط اشخاص حقوقی وارد می‌شود وجود ندارد. لذا این که فروشنده‌ای ادعا کند این لباس کار ترک است صحت ندارد. از سویی این بهترین فرصت برای واحدهای تولیدی است که بتوانند رونق دوباره‌ای به تولید خود دهند.

یک جنس با 2 قیمت متفاوت

نایب‌رئیس اتحادیه پوشاک مشهد می‌گوید: نظارت اتحادیه بر واحدهای فروش پوشاک روزانه انجام می‌شود. البته ممکن است واحدی همان پوشاکی را که در بولوار مفتح 70 هزار تومان فروخته می‌شود 150 هزار تومان به مردم عرضه کند که این تخلف است و همه فروشندگان پوشاک موظف اند ضمن درج برچسب قیمت روی کالاهای خود رسید خرید نیز به مشتریان ارائه کنند.

وی ضمن تایید رونق در بازارهای پوشاک مناطق کم برخوردار مشهد می‌گوید: البته در همین مناطق هم ممکن است افراد مدعی باشند که قیمت‌ها گران است؛ اما باید توجه داشت اجناس درجه‌بندی‌ شده است و بدون شک کالایی که در بولوار سجاد یا احمدآباد عرضه می‌شود، در طلاب یا مفتح عرضه نمی‌شود و کالاها با توجه به درجه برخورداری مناطق درجه‌بندی‌شده است.

برخورد می‌کنیم

لسان طوسی تاکید کرد: بدون شک با واحد های متخلف برخورد خواهد شد و گروه های بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همکاری خوبی در زمینه برخورد با گران فروشان پوشاک در مشهد با اتحادیه پوشاک دارند.

تقصیر مواد اولیه است

رئیس اتحادیه کفاشان مشهد نیز با تایید گرانی کفش در بازار مشهد، علت آن را گران شدن مواد اولیه موردنیاز تولید کفش بیان می‌کند و می‌گوید: 60 درصد مواد اولیه موردنیاز تولید کفش وارداتی است و تحت تأثیر نوسانات ارزی قرارگرفته است.

اسماعیل ‌پورملائکه می‌افزاید: قیمت مواد اولیه مانند رویه مصنوعی کفش حداقل 300 درصد افزایش داشته است و علاوه بر این قیمت مواد پتروشیمی مانند کروم و گرانول که مواد پایه برای تولید کفش است، به‌جرئت می‌توان گفت، نسبت به سال گذشته 5 برابر شده است.وی می‌گوید: بخش تولید کفش هم اکنون بسیار دچار مشکل شده و نیازمند حمایت جدی دولت است. علاوه بر این صادرات چرم نیمه‌خام ضربه سنگینی بر صنعت کفش کشور وارد خواهد کرد.

منبع: روزنامه خراسان

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    وقتی قیمت همه چی میره بالا باید لباس هم بره بالا