خبر مهم:

کد مطلب: ۲۲۹۰۵۱

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران پاسخ داد:

گرانی دلار برای تجارت فرصت است یا تهدید؟

گرانی دلار برای تجارت فرصت است یا تهدید؟

رئیس کنفدراسیون صادرات عنوان کرد: نوسان نرخ دلار یک موقعیت دو لبه است. اگر افزایش نرخ ارز بنا بر مدیریت بانک مرکزی باشد و به نوعی افزایش مستمر و متناسب با نرخ تورم باشد می‌تواند هم صادرات کشور را حفظ کند و هم فرصت رقابت کالاها را بالا ببرد و در عین‌حال منجر به کاهش قاچاق کالا شود.

با نوسانات نرخ دلار نگرانی‌هایی در مورد اثرپذیری تجارت کشور از نوسانات دلار به همراه داشته است. تجارت ایران چگونه از تغییرات نرخ ارز متاثر می‌شود؟

مهرداد لاهوتی در گفتگو با تجارت‌نیوز در خصوص تاثیر افزایش دلار بر صادرات گفت: قطعا افزایش نرخ دلار در صادرات تاثیر کوتاه‌مدت دارد و اگر آمار مربوط به سه ماه آخر سال گذشته را بررسی کنیم می‌ببینیم که در آن بازه زمانی رشد نقطه به نقطه صادرات بالای 30 درصد بود و رشد سالانه نسبت به سال 95 معادل 6.5 درصد در 12 ماه اعلام شد. افزایش نرخ ارز باعث شده طی سه‌ماه صادرات عقب ماندگی 9 ماهه خود را جبران کند و در پایان سال آمار صادرات به مثبت 6.5 درصد رشد کند.

وی در ادامه افزود: اینکه نرخ ارز تا کجا می‌تواند باعث رشد صادرات شود باید گفت تا زمانی که ارزش دلار رو به افزایش باشد با رشد صادرات مواجه خواهیم بود و هرکجا که افزایش بهای ارز متوقف شود بعد از گذشت سه‌ماه قیمت مواد اولیه متناسب با نرخ ارز بیشتر خواهد شد. این افزایش هم شامل مواد اولیه وارداتی و هم اقلام صادراتی می‌شود. در نتیجه روند رشد دچار سکون خواهد شد و همین امر باعث تاثیر کوتاه‌مدت قیمت ارز بر صادرات می‌شود.

لاهوتی در پاسخ به پرسش افزایش نرخ ارز برای تجارت کشور فرصت است یا تهدید تصریح کرد: در واقع این یک موقعیت دو لبه است. اگر افزایش نرخ ارز بنا بر مدیریت بانک مرکزی باشد و به نوعی افزایش مستمر و متناسب با نرخ تورم باشد می‌تواند هم صادرات کشور را حفظ کند و هم فرصت رقابت کالاها را بالا ببرد و در عین‌حال منجر به کاهش قاچاق کالا شود. چرا که با افزایش تدریجی نرخ ارز متناسب با تورم عملا سوبسیدی به واردات تعلق نمی‌گیرد و درنهایت باعث ماندگاری کالاهای صادراتی ما در بازارهای هدف می‌شود.

وی بیان کرد: اگر فنر رشد نرخ ارز را پایین نگه داریم و مانع افزایش نرخ ارز شویم و بعد از اینکه فنر رها شود نتیجه‌اش رشد نرخ ارز خواهد بود. چنانکه طی چند ماه اخیر شاهد رشد 35 درصدی بهای دلار بودیم و این همان نکته‌ای است که به عنوان یک تهدید برای صادرات ما محسوب می‌شود.شاید افزایش نرخ ارز در بخش هایی باعث رشد و فرصت باشد ولی به طور کلی افزایش ناگهانی ارزش ارز باعث ایجاد جو روانی متشنج برای افزایش بیشتر قیمت‌ها می‌شود و فرصت تصمیم‌گیری را از فعالان اقتصادی سلب می‌کند. در این شرایط وارد‌کننده کالایش را به فروش نمی‌رساند، چرا که روز بعد نمی‌تواند برای کالایش جایگزین بگذارد و صاد‌رکننده هم نمی‌داند در صورت صادرات، کالایش در زمان دریافت با چه نرخ ارزی بدستش خواهد رسید.

لاهوتی در پایان درخصوص پیش‌بینی آینده قیمت دلار گفت: بررسی شرایط چندماه اخیر یک روند طبیعی نیست و به همین دلیل قابل گمانه‌زنی نیست. وضعیت فعلی سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی و اشتغال را با مشکل مواجه خواهد کرد. واحدهای تولید با این افزایش‌های ناگهانی قدرت خرید خود را از دست داده اند. امیدوارم مسولین با ورود خود به بازار آرامش نسبی را به اقتصاد برگردانند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.