کد مطلب: ۳۵۰۵۱۲

عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۹۸ در گفتگو با تجارت‌نیوز :

کالاهایی که یارانه ارزی گرفتند یا نایاب شدند یا گران

کالاهایی که یارانه ارزی گرفتند یا نایاب شدند یا گران

محمد حسن‌نژاد گفت: آنچه که در بازار مشاهده شد حاکی از آن بود که کالاهایی که به آنها یارانه ارزی تخصیص پیدا کرد یا تورم آنها از مابقی کالاها بیشتر شده بود یا کلا در بازار نایاب شده بودند.

به گزارش تجارت‌نیوز، در تابستان سال ۱۳۹۶ براساس مصوب شورای پول و اعتبار نرخ سود کوتاه‌مدت (روزشمار) سپرده‌ها ۱۰ درصد و نرخ سود بلندمدت سپرده‌های بانکی ۱۵ درصد اعلام شد و از آن زمان دیگر شورای پول و اعتبار مصوبه‌ای مرتبط با نرخ سود نداشت تا اینکه شورای پول و اعتبار تصویب کرد که از بهمن ماه امسال پرداخت سود به سپرده‌های کوتاه‌مدت بانکی ماه‌شمار ‌شود، به طوری که بانک‌ها نرخ سود را بر اساس حداقل مانده در ماه محاسبه و به مشتریان خود پرداخت کنند.

به گفته بسیاری کارشناسان اقتصادی، مصوبه شورای پول و اعتبار از این جهت حائز اهمیت است که تبدیل سود روزشمار به ماه ‌شمار، باعث کاهش هزینه نظام بانکی خواهد شد که بدون شک کاهش هزینه نظام بانکی باعث کاهش نرخ تامین مالی وام‌ها می‌شود.

سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا مصوبه شورای پول و اعتبار مبنی بر تبدیل سود سپرده‌های کوتاه مدت از روزشمار به ماه‌شمار باعث خروج سپرده‌ها از بانک‌ها خواهد شد؟

با توجه به اینکه حجم سپرده‌های کوتاه مدت رقم قابل توجهی نیست، به همین جهت تبدیل سود سپرده‌های کوتاه مدت از روزشمار به ماه‌شمار باعث خروج سپرده‌ها از بانک‌ها نخواهد شد.

محمد حسن‌نژاد، عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال 98 مجلس در گفتگو با «تجارت‌نیوز» گفت: حجم سپرده‌های کوتاه مدت بانکی حجم قابل توجهی در شبکه بانکی کشور نیست.

نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: با توجه به اینکه حجم سپرده‌های کوتاه مدت رقم قابل توجهی نیست، به همین جهت تبدیل سود سپرده‌های کوتاه مدت از روزشمار به ماه‌شمار باعث خروج سپرده‌ها از بانک‌ها نخواهد شد.

اصرار دولت به تخصیص یارانه ارزی

این نماینده مردم در مجلس دهم همچنین در پاسخ به این سوال که آیا نمایندگان مجلس شورای اسلامی مخالفتی با تخصیص یارانه ارزی ندارند؟ افزود: با پرداخت یارانه ارزی مخالف هستم و معتقدم که اقدام دولت در جهت تخصیص یارانه ارزی برای واردات کالاهای اساسی با نرخ چهار هزار و 200 تومان بسیار عملکرد اشتباهی بوده است.

نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: آنچه که در بازار مشاهده شد حاکی از آن بود که کالاهایی که به آنها یارانه ارزی تخصیص پیدا کرد یا تورم آنها از مابقی کالاها بیشتر شده بود یا کلا در بازار نایاب شده بودند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: بارها اعلام کرده‌ام که تخصیص یارانه ارزی سیاست شکست خورده‌ای است، اما دولت همچنان خواهان پرداخت یارانه ارزی به کالاهای اساسی است و فکر نمی‌کنم که دولت ریسک کرده و تخصیص یارانه ارزی به کالاهای اساسی را لغو کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.