خبر مهم:

کد مطلب: ۴۹۷۰۲۱

گرانی ۲۱ درصدی خودرو تنها در یک فصل امسال

گرانی 21 درصدی خودرو تنها در یک فصل امسال

مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی به تغییرات نرخ تورم در تابستان ۹۹ پرداخته که طبق آن، «حمل‌و‌نقل» با محوریت خودرو، بیشترین رشد را در بین گروه‌های کالایی داشته است. بر این اساس، شاخص قیمت گروه حمل‌و‌نقل با محوریت خودرو در پایان تابستان امسال و نسبت به انتهای بهار، ۹/ ۲۱ درصد رشد را به خود می‌بیند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، هرچند در این گزارش به جزئیات اثرگذاری اعضای گروه «حمل‌و‌نقل» اشاره‌ای نشده، با این حال به‌نظر می‌رسد «خودرو» با توجه به رشد قیمت شدید طی امسال، نقش محوری و اصلی را در این ماجرا داشته است. مرور روند قیمت خودروهای داخلی چه در کارخانه و چه در بازار، نشان از تورم شدید این کالا دارد، به‌خصوص در بهار و تابستان امسال. بازار خودرو در بهار امسال اوج شدید را تجربه کرد، اما این پایان کار نبود و در تابستان نیز، نقاط عطف دیگری در این بازار به ثبت رسید.

همان‌طور که مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نیز در گزارش خود آورده، مهم‌ترین علت افزایش نرخ رشد شاخص قیمت مصرف‌کننده در فصل تابستان را می‌توان افزایش انتظارات تورمی دانست. البته تورم انتظاری ایرانی‌ها از مدت‌ها قبل و پس از آنکه آمریکا با تصمیم دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری این کشور، از توافق هسته‌ای و برجام خارج شد، سر به صعود گذاشت و بازارها را آشفته و ملتهب کرد.

با بالا رفتن انتظارات تورمی، بازارها به‌ویژه بازار ارز رشد شدید قیمت را تجربه کردند و در این بین، خودرو نیز با تبعیت از ارز خود را بالا کشید. در واقع با رشد تورم انتظاری و بدبینی به آینده کشور، خودرو از فاز کالایی مصرفی تقریبا خارج و حکم ناجی ارزش پول را پیدا کرد. با سرازیر شدن سرمایه‌های سرگردان به بازار خودرو، منحنی قیمت تا توانست رشد کرد، تا جایی‌که کف قیمت (در بازار) از ۱۳۰ میلیون تومان هم گذشت.

البته در کنار مساله تورم انتظاری و رشد نرخ ارز، افت تولید و عرضه نیز در انفجار قیمت خودرو اثرگذار بود، موضوعی که با تحریم و مختل شدن روند تامین قطعات ارتباط دارد. این مسائل تا همین چندی‌پیش و تا قبل از مشخص‌شدن نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا (پیروزی جو بایدن بر دونالد ترامپ)، کماکان با شدت ادامه داشتند، اما به‌تدریج روندی نزولی پیدا کرده و در حال‌حاضر نیز به ثباتی نسبی رسیده‌اند.

در واقع با توجه به کاهش تورم انتظاری و نزولی‌شدن نرخ ارز، خودرو هم کوتاه آمد و منحنی قیمت در بازار رو به کاهش رفت. با توجه به اوضاع بازار خودرو در پاییز و به شرط تداوم ثبات نسبی آن تا پایان آذر، شاید تورم خودرو در فصل پاییز و نسبت به بهار نزولی شود. همچنین با توجه به اینکه سیگنال‌های مثبتی از سوی ایران و آمریکا برای احیای توافق هسته‌ای و برجام ارسال شده، رخ‌دادن این اتفاق محتمل است و در این صورت، تورم انتظاری ایرانی‌ها و روند نزولی منحنی قیمت در بازارهای مختلف از جمله خودرو، طی فصل زمستان ادامه خواهد یافت.

منبع: دنیای اقتصاد

اخبار مرتبط با خودرو را در صفحه اختصاصی خودرو تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • حسن فریدون

    سلام
    نوشته :
    ا توجه به اینکه سیگنال‌های مثبتی از سوی ایران و آمریکا برای احیای توافق هسته‌ای و برجام ارسال شده
    مگه تا الان که خود برجام بود چقد اوضاع خوب بود که حالا احیا برجام یک طرفه بخواد اوضاع رو خوب کنه ؟!!!!

  • ناشناس

    با سلام دوستان خودمون گول نزنیم لطفا یه عده ای نشستن پولم ندارن هی میگن نخرین نخرین چرا نخرن مگه ماشین طرفشویی دو میلیونی نشده بیست میلیون مگه یه یخچال 10 میلیونی نشده 60میلیون به والله ماشین نسبت به لوازم خانگی خیلی ارزون تره شما برین نگاه کنیین به قیمت مسکن زمین مترین یه میلیونی شده 10 میلیون شماها برین به قیمت اینا اعتراض کنین نه همش به قیمت پراید گیر بدین قیمت پراید به گفته اقایون 5000 دلار بوده که با دلار 4 تومنی میشد 20 میلیون الان دلار 25 تومنه قیمت پراید باید بشه 125 تومن الان 15 تومن کمتر از قیمت واقعیشه حالا اعتراض کنیین بگین فلانی دلاله نه اقا دلال نیستم واقع بینم .

    • ناشناس

      شما نونتون رو چند دلار حساب می کنین وقتی میرین نانوایی هزارو پانصد تومن به دلار چند میشه . مرد حسابی اون لوازم خانگی که شما می فرمایید چه تولید کننده داخلی اکثر قطعات وارد میشه با ارز بعد مونتاژ می کنن بعد این وسط کلی واسطه داره که قیمت رو می بره بالا چه ربطی به ماشینی داره که ۳۰ ۴۰ ساله داره تولید میشه

    • ناشناس

      اینا برا قطعاتشون هم ارز یارانه‌ ایی می گیرن

  • بانک ملی

    چرا خودرو ساز ها باید هر سه ماه افزایش قیمت بدن. چرا حقوقهای کارگران و کارمندان دولت هر سه ماه افزایش پیدا نمیکنه. چرا قدرت خرید مردم رو کم کردین.به خدا این مردم گناه دارن این همه شهید و جانباز تقدیم انقلاب کردن که بشه این .واقعا متاسفم برای این دولت که فقط شعار تدبیر و امید سر میده و هیچ کاری برای مردم انجام نمیدن.