کد مطلب: ۵۱۳۳۲۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

آغاز تبلیغات تورهای خارجی نوروز/ نیمی از آژانس‌های مسافرتی تعطیل شد

آغاز تبلیغات تورهای خارجی نوروز/ نیمی از آژانس‌های مسافرتی تعطیل شد

آژانس‌های هواپیمایی می‌گویند مرزها بسته است، تورهای گردشگری هر ساله آنها کنسل است و فقط به ترکیه، مالدیو و ارمنستان می‌توانند پرواز داشته باشند. رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت نیز می‌گوید مجموع آژانس‌های هواپیمایی در ماه حدود ۵۰۰ میلیارد تومان زیان می‌بینند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، تبلیغات پیامکی برای تورهای خارجی نوروز شروع شده است. آن هم درست وقتی که کرونا دست و پای مسافران را به شدت بسته است. آژانس‌های هواپیمایی می‌گویند مرزها بسته است و فقط به ترکیه، مالدیو و ارمنستان می‌توانند پرواز داشته باشند و بسیاری از تورهای هرساله‌شان امسال لغو شده است.

پس از شیوع ویروس کرونا و همه‌گیری آن بسیاری از کشورها ممنوعیت ورود و خروج اعلام کردند و فقط پروازهای ضروری و جابه‌جایی اتباع انجام می‌شد با این حال انگشت شماری از کشورها پروازهای خود را به روی مسافران ایرانی گشودند و آژانس‌های هواپیمایی دوباره فروش بلیت‌ها را از سر گرفتند. این در حالی است که هنوز مرزهای بسیاری از کشورهای دیگر بسته است.

این اتفاق زیان سنگینی برای آژانش‌های مسافرتی به دنبال داشته است. رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی در این زمینه به تجارت‌نیوز می‌گوید که آژانس‌های مسافرتی ایران در ماه حدود ۵۰۰ میلیارد تومان زیان می‌بینند.

کدام تورهای خارجی برقرار است؟

با نزدیک شدن به نوروز ۱۴۰۰ تبلیغات تورهای خارجی شروع شده است. آنطور که آژانس‌های هواپیمایی می‌گویند به ترکیه، مالدیو و ارمنستان می‌توانند سفر کنند. آن هم با قیمتی که برخی از مسافران می‌گویند نسبت به سال‌ گذشته بیشتر و گران‌تر شده است.

یکی از دفاتر مسافرتی می‌گوید: اگر می‌خواهید زمان تحویل سال و کل تعطیلات را خارج از کشور باشید مجبورید بیشتر هزینه کنید و به عنوان مثال یک تور به مقصد ترکیه از ۳۰ میلیون شروع می‌شود تا بیش از ۴۰ میلیون تومان هم می‌رسد. تورهای به به مقصد مالدیو هم بین ۵۰ تا ۸۰ میلیون تومان قیمت دارند و البته بی‌کیفیت‌ترین تورهای خارجی هم بین ۵ تا ۱۲ میلیون تومان قیمت دارند.

نیمی از آژانس‌های مسافرتی تعطیل شدند

در همین مورد حرمت‌الله رفیعی، رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی به تجارت‌نیوز می‌گوید: «سیاست ترکیه این است که هم کرونا را کنترل کند و هم چرخ اقتصادی‌اش را بچرخاند. با رعایت تمام پروتکل‌های بهداشتی هم پروازها را انجام می‌دهد. مسافران ایرانی اگرچه پرواز مستقیم به کشورهای اروپایی ندارند ولی از طریق ترکیه می‌توانند به مقصد خود بروند.»

رفیعی درباره وضعیت تردد ایرانی‌ها به کشورهای اروپایی توضیح می‌دهد: «در حال حاضر رفت و آمد مسافران به مبدا و مقصد انگلیس چه توریسم و چه تجاری ممنوع است. اگر ستاد مقابله با کرونا کشور دیگری مثل انگلیس را اعلام کند که رفت و آمد به آن ممنوع است هیچ دفتر پروازی نمی‌تواند از آنجا مبدا و مقصد مسافری داشته باشد و تخلف است.»

رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت با انتقاد از سیاست‌های وضع شده برای گردشگری در زمان کرونا می‌گوید مسئولان گردشگری را ممنوع نکردند بلکه آن را به مجاری غیرقانونی منتقل کردند.

رفیعی با اشاره به اینکه مجموع آژانس‌های هواپیمایی کشور در ماه حدود ۵۰۰ میلیارد تومان زیان می‌بینند، ادامه می‌دهد: «بیش از ۵۰ درصد از آژانس‌های مسافرتی تعطیل شدند. حدود ۳۰ درصد از آنهایی هم که تعطیل نشدند فقط دفاتر خود را باز نگه داشتند و عملا فعالیتی ندارند. سایر دفاتر که فعال هستند هم در واقع ۲۰ درصد از فعالیت سابق خود را دارند.»

سهام آژانس‌های هواپیمایی و هتل‌ها وارد بورس شود

مرتضی خاکسار، کارشناس ارشد اقتصاد گردشگری هم با اشاره به اینکه بیش از ۷۰ درصد از گردشگری ایران و جهان در دوران کرونا آسیب دیده است، به تجارت‌نیوز می‌گوید: بیش از ۱۵۰ شغل که به صورت مستقیم به صنعیت گردشگری وابسته هستند در این دوران آسیب دیدند. از مشاغل آسیب دیده، می‌توان به کارکنان شبکه ریلی، هوایی، دریایی گرفته تا راننده‌های تاکسی و فروشنده‌ای که گردشگر از آن خرید می‌کند، نام برد. بیش از ۵۰ درصد از مشاغل وابسته به گردشگری در دوران کرونا در حال رکود نسبی است.»

خاکسار درباره راهکار احیای گردشگری در دوران کرونا می‌گوید: اتفاقاتی مثل کرونا به ما یادآوری می‌کند که باید برای گردشگری برنامه‌ریزی داشته باشیم.کرونا هم فرصتی بود که برنامه پساکرونا داشته باشیم. ایمن سازی و آموزش بهداشت یکی از راهکارهاست.

او در ادامه راهکارهای احیای گردشگری می‌گوید: « بهتر است آژانس‌های هواپیمایی و هتل‌ها را در دوران کرونا و پسا کرونا بیمه کرد. همچنین سهام آژانس‌ها و هتل‌های کلاس A را وارد بازار سهام کرده تا نیاز به حمایت دولت نداشته باشند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • HAMIDREZA

    سلام دوستان اول اینکه تو این کرونا لطفا خارج کشور نرید دوم اینکه تور ترکیه۴۰ملیون چه خبره یعنی۱۵۰۰دلار تقریبا پارسال التماس میکردن ۱۰ملیون استانبول شاید مدت اقامتش بالا باشه که این قیمت زده درکل شما اگه شخصی برید مدیریت زمان هم دست خودتونه و بیشتر بهتون خوش میگزره بهترین ها رو براتون ارزو میکنم

  • میلادفتح الهی اندیمشکی

    ????????روحانی مچکریم… ???????????????