کد مطلب: ۳۸۶۴۹۹

مروری بر روزنامه‌های چهارشنبه ۱۲ تیر ماه ۱۳۹۸

منفعت‌های اوپک امسال و گرفتاری جدید صنعت خودرو

منفعت‌های اوپک امسال و گرفتاری جدید صنعت خودرو

امروز (چهار‌شنبه 12 تیرماه 1398) روزنامه‌های اطلاعات و جمهوری اسلامی به نقل از وزیر نفت نوشته‌اند که ایران به اهداف خود در اوپک دست یافت. همچنین روزنامه خراسان از پشت پرده کارشکنی پکن در صدور قطعات یدکی خودرو به ایران گزارش داده است و روزنامه جهان صنعت هم از موافقت آذری جهرمی از گران شدن نرخ اینترنت خبر داده است.

به ‌گزارش تجارت‌نیو ز، امروز (چهار‌شنبه 12 تیرماه 1398) روزنامه‌های اطلاعات و جمهوری اسلامی به نقل از وزیر نفت نوشته‌اند که ایران به اهداف خود در اوپک دست یافت. همچنین روزنامه خراسان از پشت پرده کارشکنی پکن در صدور قطعات یدکی خودرو به ایران گزارش داده است و روزنامه جهان صنعت هم از موافقت آذری جهرمی از گران شدن نرخ اینترنت خبر داده است.

ایران به اهداف خود در اوپک دست یافت

روزنامه اطلاعات با تیتر «زنگنه: ایران به اهداف خود در اوپک دست یافت» نوشته است که وزیر نفت اعلام کرد: ایران در نشست اخیر اوپک، اهدافی را که می‌خواست به دست آورد.

این روزنامه نوشته است: به گزارش شانا، بیژن زنگنه در گفتگو با شبکه سی‌ان‌ان درباره اساسنامه همکاری اوپک و غیر اوپک گفت: نخست اینکه این اساسنامه غیرالزام‌آور است و دوم و بسیار مهم اینکه در قطعنامه پایانی نشست اوپک ما امضا و توافق کردیم که این اساسنامه هیچ تأثیری بر اوپک و موجودیت آن ندارد.

وی افزود: سنت این است که نخست اوپک توافق می‌کند که باید با اجماع باشد، سپس آن را به غیر اوپک ارائه می‌کند تا تأیید کنند. ما درباره این مسئله و سازوکار تصمیم‌گیری توافق کردیم و اوپک به عنوان اوپک پابرجاست و این مقررات جدید، هیچ تأثیر منفی بر این موضوع ندارد.

وزیر نفت همچنین با اشاره به اینکه درباره قدرت زیاد عربستان و روسیه و احتمال بی‌اهمیت شدن اوپک، نگران نیست، گفت: من باور دارم حتی اگر آمریکا به ما ملحق شود، من از آن استقبال می‌کنم و اگر تولیدکنندگان نفت با هم همکاری کنند، من هیچ نگرانی درباره آن ندارم.

وی افزود: روسیه برای ما مهم است که به ما ملحق شود و همکاری داشته باشد، به‌ویژه در شرایط دشوار ما به روسیه نیاز داریم. در دوران وزارت من، در گذشته بارها به روسیه سفر کرده‌ام تا آنها را قانع کنم با اوپک همکاری کنند و اکنون که آنها پذیرفته‌اند، به آنها خوشامد می‌گوییم و این یک فرصت خوب برای بازار است تا تثبیت شود و تنش‌ها کاهش یابد.

وزیر نفت ایران هنگام خروج از ششمین نشست وزرای اوپک و غیراوپک در وین گفت: بیانیه تمدید توافق کاهش تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه‌ای اوپک و غیر اوپک و همچنین منشور همکاری اوپک و غیراوپک مورد تایید ایران قرار گرفت.

ایران به تضمین‌های مورد نظر خود در اوپک دست یافت

همچنین روزنامه جمهوری اسلامی با تیتر « ایران به تضمین‌های مورد نظر خود در اوپک دست یافت» نوشته است که وزیر نفت در گفتگو با خبرگزاری بلومبرگ، تاثیر منفی تحریم‎ها بر اقتصاد ایران را رد نکرد و گفت: البته این تاثیرگذاری به معنای آن نیست که ما مقاومت نمی‎کنیم؛ ما شب ‎‏و روز تلاش می‎کنیم تا راه‎هایی بیابیم که تحریم‎ها را دور بزنیم و نفت خود را صادر کنیم.

این روزنامه نوشته است: بیژن زنگنه در پاسخ به این پرسش که «آیا تحریم‎ها به اقتصاد ایران آسیب زد‎ه‎اند؟» گفت: بی‎تردید، تحریم‎ها تاثیری منفی بر اقتصاد ما داشته است، اما این به آن معنا نیست که ما در برابر این تحریم‌های ناعادلانه و غیرقانونی که آمریکا به ایران تحمیل کرده است، مقاومت نمی‎کنیم. ما مقاومت می‎کنیم و شب ‎و روز تلاش می‎کنیم تا راه‎هایی بیابیم که تحریم‎ها را دور بزنیم و نفت خود را صادر کنیم.

بلومبرگ در بخش دیگری از این گفت‎وگو پرسید «شما گفته‎اید بدون فروش نفت به اروپا، اینستکس نمی‎تواند کارایی داشته باشد، اما طبق تحریم‌های آمریکا، واردات نفت ایران برای کشورهای اروپایی دشوار است. آیا فکر می‎کنید این مسئله، اینستکس را از مسیر خارج می‎کند؟» که زنگنه در پاسخ گفت: بسیار روشن است که بدون انتقال پول نفت، اینستکس به‎خوبی عمل نخواهد کرد.

صنعت خودرو در دست انداز چینی

روزنامه خراسان با تیتر «صنعت خودرو در دست انداز چینی» نوشته است که دو نماینده مجلس از کارشکنی پکن در صدور قطعات یدکی خودرو به ایران خبر دادند، پشت پرده ماجرا چیست؟

این روزنامه نوشته است: به تازگی در خبرها به نقل از یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس خواندیم که چین از تحویل قطعات یدکی خودروهای خارجی به ایران خودداری می‌کند که تامین نشدن این قطعات منجر به ارائه نشدن خدمات پس از فروش خواهد شد.

ولی ملکی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درباره کمبود قطعات یدکی خودروهای چینی در بازار گفت: پس از اعمال تحریم‌ها علیه ایران، کمبود قطعات یدکی در بازار به یکی از معضلات صاحبان خودروهای خارجی تبدیل شد چراکه قطعات این خودروها به صورت CKD وارد کشور می‌شد و ایران فقط فرآیند مونتاژ آن را انجام می‌داد.

این نماینده مردم در مجلس با بیان اینکه تامین نشدن قطعات یدکی به معنای توانایی نداشتن در ارائه خدمات پس از فروش است، خاطرنشان کرد: 80 درصد قطعات موردنیاز تولید برخی از خودروها، وارداتی است و در شرایط کنونی که واردات انجام نمی‌شود تولید این خودروها امکان‌پذیر نیست.

اما صادق نجفی، مشاور عالی وزیر صنعت و نماینده ویژه وزیر در کمیته خودرو در پاسخ به اینکه وزارت صنعت چه نظارتی بر موضوع دارد، می گوید: من در این باره نشنیده‌ام ولی به هرحال در شرایط جنگ اقتصادی هستیم و در شرایط جنگی هراتفاقی ممکن است بیفتد، هنر این است که ما چه اقدامی بکنیم و چگونه از این مرحله عبور کنیم. ما باید تدبیر کنیم و اگر چینی‌ها قطعات یدکی را به ما ندادند به سراغ دیگران برویم و تولید داخلی را تقویت کنیم.

در همین حال یک منبع آگاه اعلام کرد به تازگی چند محموله بزرگ قطعات یدکی خودرو با استفاده از روش‌های دورزدن تحریم وارد کشور شده است که به زودی توزیع خواهد شد.

گرانی مشروط

روزنامه جهان صنعت با تیتر «گرانی مشروط» نوشته است که در شرایطی که آذری‌جهرمی طی دو سال گذشته بارها بر ارزان شدن اینترنت ثابت تاکید کرده بود، اکنون به شرط بهبود کیفیت با گران شدن نرخ اینترنت موافقت کرده است‌.

این روزنامه نوشته است: بهبود کیفیت اینترنت اولا معیاری تعریف شده ندارد، ثانیا شرط‌گذاری برای گران کردن، تحمیق مردم است چون هیچ یک از شرط‌های گذشته محقق نشده است‌. با این حال پرسش اصلی آن است که چرا و به چه میزان قرار است اینترنت ثابت گران شود‌.

زمانی که مواد غذایی گران می‌شود مدیران دولتی می‌گویند قیمت مواد غذایی را با اروپا مقایسه کرده‌اید؟ هزینه مواد غذایی ایران نسبت به این کشورها بسیار ارزان‌تر است.

نگامی که قیمت پوشاک و کفش افزایش می‌یابد، آقایان اعلام می‌کنند قیمت‌ها را با فلان کشور پیشرفته مقایسه کرده‌اید؟ در ایران کالاهای ملی با قیمت مناسب هم داریم، مردم چین کمتر لباس می‌پوشند و کمتر غذا می‌خورند‌.

هنگامی که قرار است تعرفه اینترنت گران‌تر شود نیز آن را با کشورهای پیشرفته مقایسه می‌کنند و می‌گویند قیمت اینترنت در ایران به شدت ارزان‌تر از اینترنت آلمان است، اما پای حقوق که می‌رسد همان افزایش ۴۰۰ هزار تومانی برای کارمندان کافی است‌.

اینکه خط فقر با حقوق کارمندان عادی چقدر فاصله دارد اصلا دیده نمی‌شود، حقوق کارمند ایران را با کارمندان اروپایی و آمریکایی مقایسه نمی‌کنند‌. این را هم در نظر نمی‌گیرند که اگر همه چیز به تومان خیلی ارزان‌تر است به دلیل سقوط آزاد ارزش پول ملی کشورمان است نه ارزان بودن کالاها در کشور‌.

در واقع حقوق یک سال کارمند ایرانی هم با حقوق یک ماه کارمندان اروپایی برابری نمی‌کند‌.

همیشه عرف است زمانی که استفاده از یک خدمات در کشور رایج شد و زندگی مردم به آن وابسته شد تعرفه‌اش افزایش می‌یابد و انحصارگرایی می‌شود‌.

اگر دیگر روسای‌جمهور پس از انتخابات خلف‌وعده کردند، برخی از کاندیداهای آینده ریاست‌جمهوری از هم‌اکنون عمل کردن بر خلاف وعده را آغاز کرده‌اند‌. وزارت ارتباطات اعلام کرده بود اینترنت دیگر گران نخواهد شد‌. ضمنا سرعت اینترنت در ایران و آلمان قابل مقایسه نیست.

در پی درخواست اپراتورهای اینترنت برای افزایش 50 درصدی قیمت اینترنت، وزیر ارتباطات در قبال بالابردن کیفیت سرویس تلویحا با افزایش قیمت موافقت کرد‌. این درحالی است که اینترنت در ایران ارزان نیست‌.

از سوی دیگر مدیران وزارت ارتباطات قول داده بودند که اینترنت در ایران گران نشود و کلی هم منت بر سر کاربران گذاشته بودند که با وجود نوسانات ارزی و اوضاع نامناسب اقتصادی اجازه ندادیم تعرفه اینترنت گران شود‌.

اگر مدیران وزارت ارتباطات، آذری‌جهرمی و شرکت‌های عرضه‌کننده اینترنت قصد دارند نرخ اینترنت را با سایر کشورها مقایسه کنند، حقوق مردم ایران و کیفیت اینترنت ایران را نیز باید با آن کشورها مقایسه کنند‌.

هزینه ۶۰ مگابیت سرعت اینترنت نامحدود کابل یا ADSL در سراسر جهان، در هند ۰۳/۱۲ دلار است که اگر این رقم را با دلار ۱۳ هزار تومانی محاسبه کنیم، حدود ۱۵۶ هزار تومان می‌شود‌.

این سرویس در کره جنوبی ۶۵/۲۱دلار یعنی حدود ۲۸۶ هزار تومان، در آلمان ۱۲/۳۵ دلار یعنی حدود ۴۵۵ هزار تومان، در سنگاپور ۷۲/۳۲ دلار یعنی حدود ۴۱۶ هزار تومان، در فرانسه ۲۷/۳۱ دلار یعنی حدود ۴۰۳ هزار تومان، در چین ۳۵/۱۳ دلار یعنی حدود ۱۶۹ هزار تومان، در امارات متحده عربی ۱۹/۹۸ دلار یعنی حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و در ترکیه ۵۸/۱۵ دلار یعنی حدود ۱۹۵ هزار تومان محاسبه می‌شود.

این در حالی است که کاربر ایرانی حداقل باید حدود ۲۴۰ هزار تومان برای ۶۰ مگابیت بر ثانیه سرعت اینترنت بپردازد که البته تفاوت این سرویس با سرویسی که سایر کشورها می‌دهند در نوع کیفیت و سرعت واقعی دسترسی و مصرف نامحدود است که در کنار میزان درآمد کاربر، جای اعتراضی نمی‌گذارد.

از سوی دیگر ۶۰ مگابایت بر ثانیه یک سرعت اسمی بوده و در عمل چنین سرعتی هرگز مشاهده نمی‌شود‌.

اما در ایران در صورتی که قیمت اینترنت مطابق خواسته شرکت‌های اینترنتی ۵۰ درصد افزایش یابد، نرخ این سرویس با کشورهایی مانند آلمان و فرانسه برابری می‌کند که کاربران‌شان هم خدماتی به مراتب بالاتر از کیفیت خدمات در ایران دریافت می‌کنند و هم اینترنت سهم کمی از درآمدشان را دربر می‌گیرد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.