کد مطلب: ۵۳۷۸۱۸

گرفتن مهریه از خارج از کشور

گرفتن مهریه از خارج از کشور

از آنجا که مهریه یک بدهی قانونی و شرعی محسوب می‌شود، سیستم قضایی ایران وظیفه‌ی مطالبه کردن آن را بر عهده دارد و اینکه مرد یا زن در خارج از کشور سکونت داشته باشد، در اصل گرفتن مهریه تفاوتی ایجاد نمی‌کند، فقط برخی شرایط مطالبه‌ی آن متفاوت خواهد بود.

همان‌طور که می‌دانید طبق سند ازدواج، مهریه حقی است که بر گردن مرد بوده و باید آن را به زن پرداخت کند، بنابراین زن هر زمان که بخواهد می‌تواند آن را از مرد طلب کند، چه داخل کشور باشد و چه خارج از آن. در این مقاله شما را با شرایط گرفتن مهریه از خارج کشور یا اجرا گذاشتن مهریه در خارج، آشنا می‌کنیم.

شرایط اجرا گذاشتن مهریه در خارج کشور

از آنجا که مهریه یک بدهی قانونی و شرعی محسوب می‌شود، سیستم قضایی ایران وظیفه‌ی مطالبه کردن آن را بر عهده دارد و اینکه مرد یا زن در خارج از کشور سکونت داشته باشد، در اصل گرفتن مهریه تفاوتی ایجاد نمی‌کند، فقط برخی شرایط مطالبه‌ی آن متفاوت خواهد بود.

باید بدانید که قانون مهریه برای ایرانیان در خارج با داخل کشور تفاوتی ندارد و تابع قوانین داخلی است و تنها تفاوت این است که در خارج از کشور باید برای انجام این فرآیند، وکیل انتخاب شود، یعنی لازم است برای اجرا گذاشتن مهریه در خارج و برای پیگیری مراحل و دریافت آن، به یک نفر وکالت داده شود.

گفتنی است که وکیل در خارج کشور لزوما نیاز نیست که وکیل دادگستری باشد و تنها یک نفر از میان بستگان یا آشنایان که شرایط انجام این کار را داشته باشد برای انجام این کار کافی است؛ هرچند اگر این عملیات حقوقی به یک وکیل باتجربه سپرده شود، فرآیند گرفتن مهریه از خارج کشور بسیار راحت‌تر و سریع‌تر انجام خواهد شد.

هم‌چنین لازم است بدانید که در حال حاضر اجرا گذاشتن مهریه از طریق اداره‌ی ثبت امکان‌پذیر است و نیاز به مراجعه به دادگاه نیست.

نحوه‌ی وکالت در خارج از کشور

وکیل مهریه می‌تواند زن را در طی مراحل طلاق نسبت به وصول مهریه راهنمایی کند. وکیل وصول مهریه می‌بایست به تمام قوانین گرفتن مهریه و تغییرات آن آگاهی کامل داشته باشد. در خصوص وکیل وصول مهریه اینجا توضیحات بیشتری داده‌ایم.

برای گرفتن وکیل به منظور گرفتن مهریه از خارج کشور، ابتدا زن یا به اصطلاح حقوقی همان زوجه، باید یک نفر را در داخل کشور به عنوان وکیل اداری خود انتخاب کند که همان‌طور که گفته شد، بهتر است وکیلی مجرّب و آشنا به دعاوی خانواده باشد.

در مرحله‌ی بعد زن باید به وکیل خود از خارج از کشور، برای انجام امور اجرا گذاشتن مهریه، وکالت بدهد، بنابراین وجود وکالت‌نامه‌ی تنظیم شده از خارج کشور و ارسال آن برای وکیل انتخابی، ضروری است. این وکالت‌نامه باید معتبر و با مهر و امضای سفارت ایران باشد که برای انجام آن متقاضی باید ابتدا در سامانه‌ای به نام میخک https://mikhak.mfa.gov.ir/ ثبت نام کند.

بعد از اینکه متقاضی در سامانه‌ی میخکِ وزارت امور خارجه ثبت نام کرد، باید در قسمت مربوط به وکالت‌نامه، متن آن را به منظور گرفتن مهریه از خارج کشور ثبت و تایید کند و بعد از آن برای مراجعه به سفارت ایران در خارج کشور، کد رهگیری دریافت کند.

در مرحله‌ی بعد، زن باید به سفارت ایران در محل زندگی خود در خارج کشور مراجعه کرده و وکالت‌نامه‌ی خود را امضاء کند که این انجام فرآیند در بعضی کشورها به صورت غیرحضوری هم ممکن است. بعد از آن وکالت‌نامه باید توسط سفارت تایید شود، سپس وکیل انتخابی زن می‌تواند به نمایندگی‌های وزارت امور خارجه مراجعه کند و کپی برابر اصل وکالت‌نامه را دریافت کند .

مراحل اجرا گذاشتن مهریه از خارج کشور

پس از دریافت این برگه، فرد انتخاب شده از طرف زن، نماینده زن برای انجام امور مربوط به دریافت مهریه خواهد شد که در این مرحله باید وکیل تمام مراحل قانونی که یک زن در داخل کشور باید برای دریافت مهریه طی کند را انجام دهد تا بتواند مهریه‌ی موکّل خود را دریافت کند.

همان‌طور که اشاره شد، بر اساس قانون جدید نیاز نیست که وکیل برای دریافت مهریه به دادگاه مراجعه کند و صدور دادخواست به طور مستقیم از طریق اداره‌ی ثبت، ممکن خواهد بود؛ برای گرفتن مهریه از خارج کشور، ابتدا وکیل زن باید به دفتر ازدواجی که عقد زن و شوهر در آنجا صورت گرفته مراجعه کند.

مرحله‌ی بعد تقدیم درخواست کتبی به دفتر ازدواج برای صدور اجراییه است؛ پس از آن سردفتر مراحل مربوط به صدور اجراییه را انجام داده و موضوع را به مرد یا شوهر ابلاغ خواهد کرد. پس از آن مرد ده روز فرصت دارد تا مهریه را پرداخت کند یا در صورت ناتوانی در پرداخت یک‌جای مبلغ آن، باید راهی برای پرداخت مهریه مشخص کند.

پرداخت نکردن مهریه‌ی زنی که خارج از کشور است

اگر پس از طی کردن مراحل گفته شده توسط زن و وکیل قانونی او، مرد اقدامی برای پرداخت مهریه انجام ندهد، در مرحله‌ی بعدی اجراییه‌ای برای تقاضای وصول آن از محل اموال مرد صادر می‌شود؛ برای این کار معمولا زن از طریق وکیل خود باید اموال شوهر را به مراجع قانونی معرفی کند تا این کار راحت‌تر انجام شود وگرنه قانون با گرفتن استعلام، اموالی که به نام مرد است را مشخص می‌کند.

اگر مرد پس از معرفی اموال نیز اقدامی برای پرداخت انجام ندهد، برابر با ارزش مبلغ مهریه از اموال او توقیف خواهد شد و اگر باز هم برای پرداخت آن اقدام نکند، اموال توقیف شده به مزایده گذاشته شده (به بالاترین قیمت ممکن فروخته می‌شود) و مهریه‌ی زن به او پرداخت می‌شود.

گرفتن مهریه در صورت خارج بودن مرد

نکته‌ی دیگری که باید بدانید این است که فرآیند گرفتن مهریه ربطی به محل سکونت زوجین (زن و مرد) ندارد و اگر مرد خارج از ایران باشد، مراحل مطالبه‌ی مهریه در داخل کشور انجام شده و مراتب آن از طریق وزارت امور خارجه و سفارت‌های ایران در خارج کشور، به مرد اطلاع داده می‌شود و حکم به او ابلاغ شده و مبلغ مورد نظر را از طریق راه‌های قانونی از او خواهند گرفت.

سخن پایانی

تا اینجا شرایط و مراحل گرفتن مهریه از خارج کشور را دانستید و فهمیدید که برای اجرا گذاشتن مهریه در خارج از چه روش‌هایی باید اقدام کنید؛ در این رابطه گفتنی است که بهتر است از وکیل باتجربه‌ی آشنا به حقوق خانواده استفاده کنید و یا از طریق لینک درج شده اقدام به دریافت مشاوره حقوقی کنید. https://etarazoo.com/مشاوره-حقوقی-آنلاین/

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • دنیا

    بخاطرمهریه‌زندان‌رفتن‌معنی‌نداره.اگه‌اینطوره‌پس‌زن‌هم‌بخاطر‌عدم‌تمکین‌غیرموجه‌بایدبره‌زندان.

  • ناشناس

    سلام اگر هنگام طلاق در خارج از کشور توافق بشه هر موقع اقا شرایط داشت به صورت توافقی مبلغی را به عنوان مهریه خواهد داد بعدا آیا زن میتونه شکایت کنه؟البته در آلمان؟

  • ناشناس

    فرمایش شما درست مهریه حق زنه ولی خیانت که کرده باشه حق مرد چی میشه اینجا طبق قانون اسلام مهریه واجبه وطبق قانون اسلام خیانت زن چه حکمی داره پس حق وحقوق مرد چه میشود

  • ناشناس

    درود برشما لطفا بفرمایید در صورت خیانت زن به شوهر از انجاییکه آلمان همه حق رو به زن وبچه میده اینجا حقوق مرد چه میشود زن هم مهریه خودش وطبق ازدواج ایرانی میخواد هم طبق قانون آلمان مال واموال وحق طلاق ولی طبق همین قانون ها حکم خیانت ودروغ وووووچه میشود