خبر مهم:

کد مطلب: ۶۶۳۲۵۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

روش تکراری برای شناسایی فرار مالیاتی/ مردم گزارش کنند!

روش تکراری برای شناسایی فرار مالیاتی/ مردم گزارش کنند!

سازمان امور مالیاتی برای مبارزه با فرار مالیاتی یک بار دیگر دست به دامن مردم شد. محمد برزگری، رئیس مرکز تنظیم مقررات سازمان امور مالیاتی روز گذشته از مردم خواست تخلف اصناف، مراکز درمانی و سایر مراکز را به این سازمان اعلام کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، سازمان امور مالیاتی برای مبارزه با فرار مالیاتی یک بار دیگر دست به دامن مردم شد. محمد برزگری، رئیس مرکز تنظیم مقررات سازمان امور مالیاتی روز گذشته از مردم خواست تخلف اصناف، مراکز درمانی و سایر مراکز را به این سازمان اعلام کنند.

مصداق این تخلف، عدم استفاده از کارت‌خوان‌ها عنوان شده است. گزارش‌کنندگان می‌توانند از طریق تماس با شماره تلفن ۱۵۲۶ این موارد را مطرح کنند. برزگری در این خصوص که چرا سازمان متبوعش عدم استفاده از کارت‌خوان در واحدهای صنفی را تخلف محسوب می‌کند، گفت: سازمان امور مالیاتی و بانک مرکزی در همکاری مشترک برای هر بنگاه اقتصادی یک دستگاه کارت‌خوان یا درگاه پرداخت الکترونیک با شناسه یکتا در نظر گرفته‌اند.

تفکیک حساب‌های بانکی اشخاص

به نظر می‌رسد عدم هدایت تراکنش‌های مالی بنگاه‌های اقتصادی به این پایانه فروش دارای شناسه یکتا از مصدایق فرار مالیاتی محسوب می‌شود. از سوی دیگر به موازات این فراخوان عمومی برای شناسایی مرتکبان فرار مالیاتی اتفاق دیگری هم در این حوزه در حال رخ دادن است.

در روزهای گذشته اعلام شد که سازمان امور مالیاتی موضوع تفکیک حساب‌های بانکی اشخاص از حساب‌های تجاری را مد نظر قرار داده است. اصرار به تفکیک حساب‌های شخصی از حساب‌های تجاری از این حیث حائز اهمیت است که در حال حاضر هیچ مرز تفکیکی میان این حساب‌ها نیست و در نتیجه از این رهگذر فعالیت بخشی از بنگاه‌های اقتصادی و ذی‌نفعان آنها در فضایی شفاف صورت نمی‌گیرد.

البته پیش از فراخوان اخیر سازمان امور مالیاتی، این سازمان برای شناسایی فراریان مالیاتی در سه ماه گذشته یکبار دیگر دست به دامن مردم شده بود. پانزدهم اسفند ماه سال ۱۴۰۰، رئیس وقت این سازمان با ابلاغ دستورالعملی از مردم برای شناسایی متخلفان مالیاتی دعوت به همکاری کرد.

به نقل از ایسنا در آن زمان تاکیدی بر اینکه مصداق تخلف استفاده نکردن از پایانه فروش دارای شناسه یکتاست نبود، اما برای اشخاص گزارش‌دهنده پاداش و جایزه در نظر گرفته شده بود. واحدهای صنفی و بنگاه‌های اقتصادی بیشتر از طریق پرداخت مالیات‌ های غیر مستقیم با سازمان امور مالیاتی طرف حساب هستند.

مطابق قانون بودجه سال ۱۴۰۱ دولت برآوردی ۵۳۲ هزار میلیارد تومانی از درآمدهای مالیاتی خود دارد. این میزان درآمد در قیاس با سال قبل ۳۸۷ درصد افزایش داشته است.

فرارمالیاتی چیست؟

هر گونه تلاش قانونی یا غیرقانونی یک شرکت به منظور طفره رفتن و گریختن از پرداخت مالیات یا کمتر پرداخت کردن آن، به هر شیوه که انجام شود، فرار مالیاتی گفته می‌شود.

قانون‌گذار ایران پس از اصلاحات مکرر قوانین مالیاتی، در ماده ۲۰۱ قانون مالیات‌های مستقیم ۱۳۸۰ و در ماده ۲۷۴ اصلاحیه قانون مزبور مصوب ۱۳۹۴ این پدیده اقتصادی را جرم‌انگاری و کیفر حبس برای آن پیش‌بینی نموده‌است.

در سال‌های اخیر همیشه صحبت‌هایی از شایع بودن فرار مالیاتی در برخی از صنوف مثل پزشکان و وکلای دادگستری مطرح بود. به صورت مشخص هربار که پای الزامی شدن استفاده از کارت‌خوان برای شفاف سازی مسائل مالی مطرح می‌شود، این اصناف در عمل از خود نوعی مقاومت نشان دادند.

هرچند در صحبت‌های اخیر محمد برزگری، رئیس مرکز تنظیم مقررات سازمان امور مالیاتی صحبتی از پرداخت پاداش یا دادن جازیره به گزارشگران تخلف‌های مالیاتی نشده است، اما به نظر می‌رسد که دولت بیش از هر زمان دیگری می‌خواهد جلوی چنین رفتارهایی را بگیرد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.