کد مطلب: ۵۵۶۶۰۶

گفتگوهای برجامی وین در چه حالی است؟

گفتگوهای برجامی وین در چه حالی است؟

به گفته یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا، واشنگتن همچنان اختلافات بزرگی با ایران درباره ازسرگیری پایبندی به توافق هسته‌ای دارد و زمان دقیق از سرگیری گفتگوهای برجامی وین نامعلوم است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، این مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا که نام او ذکر نشده همچنین گفت: واشنگتن اگر فکر کند گفتگوهای وین به توافق منجر نمی‌شود، به این مذاکرات بازنخواهد گشت. عنصر زمان عاملی مثبت در گفتگوها درباره بازگشت ایران به توافق هسته‌ای نیست.

این مقام وزارت خارجه آمریکا با اشاره به انتخابات ایران هم گفت: هویت رئیس جمهور ایران تاثیری بر جوهره منافع آمریکا در موضوع ایران ندارد.

بر اساس گزارش ایسنا او در عین حال مدعی شد: نتایج انتخابات در ایران‌ نشان‌دهنده تمایل مردم این کشور نیست.

مقام مذکور همچنین گفت: ادامه بازداشت آمریکایی‌ها در ایران اقدامی شرمگینانه است و واشنگتن تا بازگشت آنها به کشور دست از تلاش برنمی‌دارد.

گزارش ایرنا از گفته‌های یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا در مورد گفتگوهای برجامی وین خوشبینانه‌تر است. این خبرگزاری به نقل از وی نوشته است: دور هفتم مذاکرات وین در آینده نزدیک برگزار می‌شود. بازگشت به برجام را آغاز فرآیندی دیپلماتیک می‌دانیم.

این مقام که نامش بیان نشده در گفتگوی مجازی با خبرنگاران آمریکایی افزود: برای سایر مسایل نیز به بحث و گفتگو با ایران نیاز داریم. بنابراین ما باید راهی برای حل این اختلاف پیدا کنیم.

این مقام آمریکایی گفت: در مورد برخی گزارش‌ها مبنی بر اینکه توافق نزدیک بوده یا توافق حاصل شده است، باید بگویم که اگر توافق نهایی شده بود، به دور هفتم گفتگوها نیاز نبود.

این مقام آمریکایی تصریح کرد: در برخی حوزه‌ها از جمله گام‌هایی که ایران باید در فعالیت هسته‌ای بردارد، یا تحریم‌هایی که مورد بحث است و یا ترتیب گام‌هایی که دو طرف باید بردارند هنوز اختلافات جدی وجود دارد و مسائل مهمی باقی مانده که باید حل شود.

این مقام آمریکایی همچنین ابراز امیدواری کرد ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به توافق دست یابد زیرا در غیر این صورت شرایط پیچیده خواهد شد.

به گزارش روز گذشته بلومبرگ، تیم رابرت مالی با رژیم صهیونیستی نیز گفتگو کرده است.

مذاکرات برجام پس از شش دور گفتگوهای فشرده و مستمر در وین، به مراحل پایانی نزدیک شده و دیپلمات‌ها امیدوارند این توافق ظرف هفته‌های آینده فعال شود.

در آخرین نشست کمیسیون مشترک برجام در وین، هیات‌های شرکت‌کننده با ابراز خرسندی از پیشرفت‌های صورت گرفته برای احیای برجام، بار دیگر بر عزم و جدیت خود برای پیگیری روند گفتگوها با هدف یافتن راه حل‌هایی برای چند موضوعی که هنوز حل و فصل نشده‌اند، تاکید کردند.

در پایان این نشست، هیات‌ها برای کسب دستورالعمل‌های سیاسی در خصوص مسائل باقی‌مانده راهی پایتخت‌ها شدند.

مهم‌ترین اخبار حوزه اجتماعی و سیاسی را در صفحه جامعه تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.