کد مطلب: ۳۱۸۱۹۰

گوجه‌فرنگی ارزان شده همچنان گران‌تر از پارسال

گوجه‌فرنگی ارزان شده همچنان گران‌تر از پارسال

اگرچه با ممنوعیت صادرات گوجه فرنگی و دیگر اقدامات انجام شده، قیمت فعلی گوجه فرنگی ۱۰۰۰ تومان ارزان‌تر از ماه گذشته است اما این محصول همچنان حدود ۸۷ درصد گران‌تر از همین بازه زمانی در سال گذشته به فروش می‌رسد.

در ماه‌های گذشته قیمت گوجه فرنگی و به دنبال آن رب گوجه فرنگی در بازار رو به افزایش بود و کار به جایی رسید که قیمت هر کیلوگرم از این محصول کشاورزی به بیش از ۵۰۰۰ تومان هم رسید و نهایتا محمد شریعتمداری وزیر وقت صنعت، معدن، تجارت ماه گذشته طی نامه‌ای به گمرک، صادرات گوجه فرنگی را در راستای تنظیم بازار داخلی ممنوع اعلام کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز،البته این ممنوعیت شامل گوجه فرنگی گلخانه‌ای نبوده و واژه تا اطلاع ثانوی در این ابلاغیه نشان می‌دهد که ممنوعیت صادرات گوجه فرنگی ممکن است به زودی برداشته شود.

در این میان اظهارات مسئولان وزارت جهاد کشاورزی و اتحادیه‌های صنفی مرتبط نشان می‌دهد که افزایش صادرات این محصول به دلیل نوسانات نرخ ارز، عامل گرانی آن بوده است به عنوان مثال غلامرضا تقوی - مدیرکل دفتر امور گلخانه، گیاهان دارویی و قارچ خوراکی وزارت جهاد کشاورزی - در این باره گفته بود که طی شش ماهه نخست امسال صادرات گوجه فرنگی افزایش سه برابری نسبت به نیمه نخست پارسال داشته و همین موضوع باعث افزایش قیمت گوجه فرنگی در بازار داخلی شده است.

بر اساس آمار منتشر شده از سوی وزارت جهاد کشاورزی طی شش ماهه نخست امسال بیش از ۴۱۴ هزار و ۸۵۰ تن گوجه فرنگی به ارزشی بالغ بر ۱۵۸ میلیون دلار به کشورهای مختلف صادر شده است که از نظر وزنی ۹۶.۵ درصد و از نظر ارزشی ۱۹۱.۱۶ درصد رشد نسبت به نیمه نخست سال گذشته داشته است.

بررسی آمار صادرات گوجه فرنگی و قیمت بازار آن نشان می‌دهد که رابطه مستقیمی بین این دو وجود دارد چرا که جدیدترین آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی نشان می‌دهد که با وجود کاهش حدودا ۱۰۰۰ تومانی قیمت این محصول، همچنان گوجه فرنگی حدود ۸۷ درصد نسبت به پارسال گران‌تر است چرا که جدیدترین بررسی بانک مرکزی از متوسط قیمت خرده فروشی برخی از مواد خوراکی در تهران در هفته منتهی به چهارم آبان ماه امسال نشان می‌دهد هر کیلوگرم گوجه فرنگی به طور متوسط در سطح شهر تهران ۴۴۴۰ تومان عرضه شده است که نسبت به هفته قبل ۴.۷ و نسبت به هفته مشابه ماه قبل ۱۸.۲ رشد داشته است اما با وجود ارزان شدن در این دو بازه زمانی همچنان قیمت این محصول کشاورزی پر مصرف، ۸۷.۴ درصد نسبت به هفته مشابه سال قبل از این بررسی گران‌تر است.

البته پیش از این اسدالله کارگر - رئیس اتحادیه فروشندگان میوه - نیز در این باره به افزایش صادرات ناشی از نوسانات نرخ ارز به عنوان یکی از عوامل اصلی گرانی گوجه فرنگی اشاره کرده بود.

اما تقوی - مدیرکل دفتر امور گلخانه، گیاهان دارویی و قارچ خوراکی وزارت جهاد کشاورزی - درباره آینده بازار این محصول اعلام کرد که با ایجاد ممنوعیت صادرات گوجه فرنگی، عرضه آن در بازار داخلی بیشتر شده و قیمت آن در آینده نزدیک کاهش پیدا می‌کند.

منبع:ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.