کد مطلب: ۵۴۳۹۸۷

گوسفندان پرحاشیه با وساطت وزیر ترخیص شدند

گوسفندان پرحاشیه با وساطت وزیر ترخیص شدند

معاون فنی گمرک ایران اعلام کرد که محموله حاوی ۶۱۰ راس دام زنده بعد از اما و اگرهای بسیار، سرانجام با وساطت وزیر جهاد کشاورزی و انجام هماهنگی توسط گمرک ترخیص شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، هفته گذشته بود که یک شرکت با توجه به ثبت سفارش انجام شده به واردات ۱۲۰۰ راس دام مولد از کشور فرانسه اقدام کرد و بعد از ورود به گمرک آستارا در ترخیص با مانع مواجه شد، چرا که هنوز کد رهگیری بانک به منظور تامین ارز را دریافت نکرده بود و مشخصا امکان ترخیص کالا بدون ثبت سفارش و کدرهگیری بانک از سوی گمرک وجود ندارد، مگر در موارد مشمول مصوبات خاص.

شرکت، تعهد قبلی‌ها را انجام نداده باز گوسفند آورد!

با این حال با توجه به زنده بودن دام‌‌ها و احتمال تلف شدن آنها، گمرک ایران نسبت به ترخیص محموله حاوی ۱۲۰۰ راس دام اقدام کرد، ولی شرکت مربوطه متعهد شد در اسرع وقت نسبت به دریافت کد رهگیری اقدام کند.

اما هنوز کد رهگیری واردات قبلی صادر نشده و در فاصله یک هفته، مجددا در دو روز گذشته محموله دیگری شامل ۶۱۰ راس دام مولد نژاد لاکن، توسط این شرکت به گمرک آستارا وارد شد که باز هم کد رهگیری بانک برای آن صادر نشده بود.

حواشی گوسفندان در گمرک آستارا بار دیگر تکرار شد تا اینکه تازه ترین خبرها از ترخیص این محموله حکایت دارد.

حتی متروکه شدن گوسفندان هم اعلام شد تا تلف نشوند

ارونقی، معاون فنی گمرک ایران در این رابطه گفت که گمرک با توجه به عدم ایفای تعهد قبلی صاحب کالا در دریافت کد رهگیری و همچنین نداشتن کد برای محموله جدید، طبق ضوابط مانع از ترخیص شد و حتی به دلیل نبود زیر ساخت لازم در محوطه گمرک برای نگهداری این دام‌‌های زنده و احتمال تلف شدن، متروکه شدن آنها را به سازمان اموال تملیکی اعلام کردیم تا برای تعیین تکلیف ورود کند.

وی افزود: با این حال امروز(دوم خرداد) وزیر جهاد کشاورزی به موضوع ورود کرده و طی مکاتبه ای که با وزیر اقتصاد داشت خواستار ترخیص این دام ها شد.

وزیر گفته واردکننده تعهد را ۲ ماهه انجام می‌دهد

معاون فنی گمرک ایران با بیان اینکه وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به زنده بودن این دام ها و احتمال تلف شدنشان، خواستار اجرای ماده ۴۲ قانون گمرکی شده است، گفت که بر اساس این ماده از قانون امور گمرکی در موارد استثناء و درخصوص کالای مورد نیاز فوری اعم از دولتی یا غیردولتی، گمرک می‌تواند با اجازه رئیس کل گمرک ایران و تعهد بالاترین مقام وزارت خانه یا موسسه دولتی مرتبط و با محاسبه وجوه متعلقه و صدور حکم، مجوز خروج کالا را صادر کند.

طبق گفته ارونقی، وزیر جهاد کشاورزی در مکاتبه خود تاکید کرده که شرکت واردکننده این دام ها مکلف است ظرف مدت دو ماه نسبت به ارائه اسناد و مدارک لازم اقدام کند.

گمرک: پیگیری کردیم و با تعهد ترخیص کردیم

این مقام مسئول در گمرک ایران یادآور شد: در نهایت طی رایزنی‌های و هماهنگی های صورت گرفته از سوی گمرک و دریافت تعهد از صاحب کالا، این ۶۱۰ راس دام زنده امروز ترخیص شده است.

گفتنی است که وارداتی از این دست، بارها در حوزه تجارت اتفاق افتاده و واردکننده بدون تکمیل مدارک و بدون داشتن ثبت سفارش یا کد رهگیری نسبت به ورود کالا اقدام می کند و به بن بست قانونی در ترخیص می‌خورد، سرانجام دست به رایزنی زده و بسته به شرایط مانند زنده بودن واردات صورت گرفته از قبیل این دام‌ها و چندی پیش گورخرها، دستگاه‌های مربوطه در عمل انجام شده قرار گرفته برای جلوگیری از تلف شدن آنها، به هر نحوی اقدام به ترخیص می‌شود.

منبع: ایسنا

آخرین اخبار اقتصادی را از کانال تلگرام تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.