کد مطلب: ۵۸۴۷۵۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

ابراهیم رئیسی کدام یارانه را حذف می‌کند؟

ابراهیم رئیسی کدام یارانه را حذف می‌کند؟

پیشنهاداتی برای حذف گروهی از مردم از لیست یارانه‌بگیران وجود دارد که از این طریق به اقتصاد کمک شود، اما آیا ابراهیم رئیسی یارانه‌ای را حذف می‌کند؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، بودجه امسال ۳۰۰ هزار میلیارد تومان کسری دارد، تامین منابع لازم برای پوشش این کسری بودجه به عقیده پژوهشگران مرکز پژوهش های مجلس به هر طریقی که باشد نرخ تورم را افزایش می‌دهد.

حتی اگر دولت به سمت استقراض از بانک مرکزی نیز نرود و این کسری را از طریق منابع صندوق توسعه ملی تامین کند یا اوراق بفروشد نیز مشکل حل نمی‌شود، چرا که موجب انباشت بدهی می‌شود. با فرض این که دولت رئیسی بتواند مقدار قابل قبولی نفت صادر کند نیز بخشی از مشکل حل می‌شود.

مرکز پزوهش‌های مجلس در گزارشی پیشنهاداتی برای حل مشکل کسری بودجه داده که یکی از آنها مدیریت هزینه‌ها و مصارف عمومی است. از جمله مواردی که در این گزارش به آن اشاره شده حذف یارانه‌هاست.

برای این کار پیشنهاد شده که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی باید از اطلاعاتی که در اختیار دارد برای حذف گروهی از یارانه‌بگیران اقدام کند. این پیشنهاد مرکز پژوهش‌ها چند سالی می‌شود که در قانون بودجه لحاظ می‌شود.

حذف یارانه‌ها چه تاثیری دارد؟

در تبصره ۱۴ قانون بودجه آمده که وزارت کار باید سه دهک از یارانه بگیرانی که درآمد بالایی دارند را شناسایی و حذف کند. طبق برآوردهای سازمان برنامه‌وبودجه این سه دهک شامل ۲۰ میلیون نفر می‌شود.

با توجه به این که حدود ۷۸ میلیون نفر یارانه نقدی و ۶۰ میلیون نفر یارانه معیشتی بنزین دریافت می‌کنند، احتمالا کسانی که یارانه بنزین دریافت تمی‌کنند در اولویت حذف از لیست یارانه‌بگیران باشند.

بودجه سالانه پرداخت یارانه نقدی ۴۲٫۸ هزار میلیارد تومان است، حذف ۲۰ میلیون نفر از یارانه‌بگیران ۱۱ هزار میلیارد تومان به کسری بودجه دولت کمک می‌کند. یعنی ۳٫۶ درصد از کسری بودجه امسال را پوشش می‌دهد که مبلغ ناچیزی به نظر می‌رسد.

این سهم ناچیز حذف یارانه‌بگیران در سال آینده کوچک‌تر می‌شود چرا که به احتمال زیاد مبلغ یارانه‌ها تغییری نکند اما کسری بودجه دولت بیشتر می‌شود. مگر این که دولت قصد داشته باشد تعداد بیشتری از یارانه‌بگیران را حذف کند که غیرممکن به نظر می‌رسد.

ابراهیم رئیسی تصمیم به حذف یارانه‌ها می‌گیرد؟

از یک سو حذف یارانه‌ها می‌تواند افکار عمومی را مقابل دولت رئیسی قرار دهد و به همین علت نیز دولت سیزدهم همانند دولت‌های قبلی خود دست به چنین کاری نمی‌زند.

از سوی دیگر ابراهیم رئیسی پیش از انتخابات و پس از تشکیل کابینه روی افزایش یارانه‌ها و حمایت‌های معیشتی تاکید کرده و از حذف یارانه‌ها دفاعی نکرده، حتی وعده افزایش یارانه‌ها برای پنج دهک اول را نیز داده است.

با توجه به دلایل گفته شده حذف یارانه خانوار حداقل در یک سال اخیر امری بعید به نظر می‌رسد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    سلام عزیزان این عدالت نی ک همسر بنده حسابدار شرکت خصوص در زنجان بشه معیشتی بما تعلق نگیره .اونم مدت کار همسرم یکسال باشه وما ضر ر روحی ب یک کنار ضرر مالی هم بشیم .بهر دری زدیم نشد .واقعا ک این بود عدالت حضرت علی و مملکت اسلامی ک دم از ان میزدیم من ب نو به خودم از این عدالت ک گومش رانمیدانم چ بذارم متاسفم .

  • ناشناس

    سلام با عرض خسته نباشی به دولت جدید آقای سیدابراهیم رئیسی عرض به حضور شما بنده چهار فرزند محصل دارم شغلم آزاده یکروز هست ده روز بیکارم یارانه باید افزایش پیدا کنه بنده کرایه نشین هستم پول یارانه ومعشتی رو کنار میزارم و بایک روز کارده روز بکاری ماهی هشصد هزارتومان کرایه خونه میدم خداوند خودش شاهد وامروز روز عزیزست شهادت آقا امام رضا (ع) که من به سختی زندگی رو اداره میکنم فقط بگو یاخدا

  • ولی

    سلام من ازسال۹۳به دلیل جاموندن از ثبت نام یارانه ماروقطع کردن تکلیف ماچیه رسیدگی کنید

  • ناشناس

    جناب رئیس جمهور
    باسلام
    بنده بازنشسته تأمین اجتماعی هستم
    – همسان سازی مستمری بگیران با شاغلین که اجراء نشد و لذا ما مستمری بگیران عاجز از معیشت شدیم و افسوس که در زمان جوانی برای آنکه در زمان پیری مشکل معیشت نداشته باشیم در تأمین اجتماعی سرمایه گذاری نمودیم تا مستمری بگیر بدون دغدغه ای باشیم ، ولیکن با ضعف نظام اقتصادی کشور ضعیف و ضعیف تر می شویم .
    – راننده من شش سال زودتر از من باز نشست شد ، او با مبلغ 45 هزارتومان حق سنوات اونموقع اش توانست خانه ای بخرد اما بعداز شش سال که من بازنشست شدم با 250 هزارتومان حق سنواتم نتوانستم خانه ای رهن کنم .
    – خط فقر بیش از یازده میلیون تومان است ، متأسفانه دولت فعلی جلوی گرانی های افسار گسیخته را نتوانست بگیرد چرا یارانه مان را قطع کرد ؟! یه کمی به فکر مردم باشید ، ما چه تفاوتی با مردم عرب حاشیه خلیج فارس داریم که اونا باید هرگز دغدغه معیشتی نداشته باشند ولی ما باید از فقر تغدیه بیمار شویم ، مخارج پزشکی و دندانپزشکی را نمی توانیم بدهیم و خود درمانی می کنیم ، یه دندان سالم نداریم و با دندان درد زندگی می کنیم .
    {{راه حل حذف یارانه نبود ، کار بسیار اشتباهی دولت سیزدهم انجام داد و طبعات خوبی برای کشور نخواهد داشت}}

  • ناشناس.

    سلام زنی ۴۲ساله هستم با۲بچه.نه درآمدی دارم .مستاجرهم هستم فقط وفقط یارانه ومعیشتی دارم.تحت پوشش کمیته امدادهستم فقط حقوق ناچیزی بهم میدن .تورو خدا یه فکری به حال مابکنین؟ چیکاربایدکرد؟؟

  • امید

    یالثارات حسین.بنزین و گازوییل ونفت را لیتری دوازده هزار کنید و یارانه نقدی را نفری یک میلیون کنید تا ملت سیر سیرباشند

  • ناشناس

    اصلاح یارانه به بخش صنعت

  • حسن

    بنام خدا اگرهمه کارمندان رسمی شوندحقوق بالامیرودشایدنفری چندملیون اضافه بشه به نظرم این خوب است که همه مثل هم دریک شغل حقوق بگیرن اگرخداراضی باشدانشاالله وبایدکسانی کارآزادهم میکنندوبازنشسته شدندحقوقشان اندازه اوناشودکه کارمندی بازنشسته میشوندوحقوق زیادی میگیرندوگرنه درسختی زیادقرارمیگیرندوبایدعدالت درتمام مردم ایجادشودنه فقط کارکنان همه وهمه باتوکل برخدا

  • ناشناس

    چرادروغ میگیدکجاکمبودبوجه داریدکمترخرج موشک کشورهای همسایه بکنیدکمتررزمایش انجام بدین شمافقط

  • ناشناس

    بنده چهل وچهارسال دارم وهیچ درآمدی ندارم سرپرست خانوارهستم خونه هم ندارم ولی خانمم فرهنگی است یک ریال هم پس انداز نداریم ایا به ما تعلق میگیرد به سختی زندگی میکنم