خبر مهم:

کد مطلب: ۵۵۷۹۴۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

یاسر جبرائیلی کیست؟ / نقش او در کابینه رئیسی چیست؟

یاسر جبرائیلی کیست؟ / نقش او در کابینه رئیسی چیست؟

با نزدیک شدن به زمان آغاز به کار دولت ابراهیم رئیسی، گمانه‌زنی‌های زیادی درباره کابینه و به خصوص چهره‌های اقتصادی دولت او زده می‌شود. نام یکی از کسانی که این روزها برای کابینه رئیسی شنیده می‌شود یاسر جبرائیلی است. او کیست؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، یاسر جبرائیلی متولد ۱۳۶۳، دانشجوی دکترای علوم سیاسی و معاون پژوهشی سابق خبرگزاری فارس است. او اکنون با عنوان رئیس مرکز ارزیابی و نظارت راهبردی اجرای سیاست‌های کلی نظام و رئیس مرکز مطالعات پیشرفت عماد فعالیت دارد. این فعال اصولگرا، با عنوان محقق و کارشناس اقتصاد سیاسی نیز فعالیت دارد.

اما مواضع و دیدگاه‌های یاسر جبرائیلی چگونه است؟ خط فکری او چیست و به چه سمتی گرایش دارد؟

مخالفت با برجام و FATF

بسیاری جبرائیلی را یکی از مخالفان برجام و FATF می‌دانند. جبرائیلی بارها با لایحه FATF مخالفت کرده و گفته باید باید آنچه تاکنون برای همکاری و جلب‌نظر FATF انجام داده شده متوقف شود، چراکه تاکنون خسارات زیادی به علت انجام این مطالبات به ایران وارد شده است، لذا باید جلوی این ضرر هرچه زودتر گرفته شود.

یاسر جبرائیلی گفته بود: «کارگروه اقدام مالی در (FATF) به این علت به کشورمان اصرار می‌کند که به آن‌ها بپیوندیم، چون با اجرایی شدن کامل FATF، تحریم‌ها کاملا ما را محدود می‌کند.»

جبرائیلی که در کارنامه کاری خود معاون پژوهشی فارس را نیز دارد، در بخش دیگری از گفته‌های خود درباره FATF گفته: «تنها در شرایطی ایران می‌تواند مطالبات FATF را به‌صورت کامل اجرایی کند که اولا هیچ تحریمی وجود نداشته باشد و ثانیا گروه‌های مقاومت شامل گروه‌های تروریستی نشوند، لذا تا آن زمان اساسا امکان همکاری کامل با گروه ویژه اقدام مالی برای ایران وجود نخواهد داشت.»

او همچنین معتقد است که برجام تقریباً هیچ کمکی به اقتصاد کشور نداشته بلکه ضررهایی را نیز به ایران وارد کرده است.

یاسر جبرائیلی همچنین یکی از منتقدان جدی برجام و مخالفان اقدامات محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه بود. او بارها گفته که برجام هیچ چیز برای دفاع ندارد و بر این باور بود: «رئیس جمهوری داریم که برجام را در آغوش گرفته است. وقتی رئیس جمهور برجام را در آغوش گرفته، و همه برنامه هایش را به آن گره زده است، چگونه برجام را آتش بزنیم؟»

جبرائیلی نگارش دو کتاب را هم در کارنامه کاری خود دارد، یکی کتاب «روایت رهبری»، چاپ دفتر حفظ و نشر آثار مقام رهبری و دیگری کتاب سودای سکولاریسم.

نام یاسر جبرائیلی اخیرا به‌عنوان یکی از افراد تدوین‌کننده برنامه اقتصادی دولت سیزدهم مطرح شده است. حال باید دید او کار تدوین برنامه را انجام می‌دهد و در همان پست کنونی باقی می‌ماند. یا ممکن است به زودی پست وزارت و یا معاونتی دریافت کند؟

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    یاسر جبرائیلی برای کشور ضرر نداره شما و سایتتون برای کشور ضرر دارید که دولتی که هنوز روی کار نیومده و افراد نزدیک به او را تخریب می‌کنید.
    همین شما بودید که شایعه اهدای هواپیمای لاکچری امیر قطر به رئیسی رو منتشر کردید. شما برای کشور ضرر دارید.

    • ناشناس

      اتفاقا امثال این آدم خیلی خطرناکن
      چون هممون میدونیم کاسب تحریمن و نونشونو میزنن تو خون مردم بدبخت بیچاره
      البته اینکه کامنت گذاشته شاید خودش باشه

  • ناشناس

    یکی از بی خیران عذاب مردم واز کاسبان تحریم

  • ناشناس

    ایشون از بورسیه های معروف دوره احمدی نژاد هستن که بدون حتی یک مقاله بورسیه دکترا شدن تو پژوهشگاه علوم انسانی و سوادشون در حد همون توییتر و اینستاگرامه خیلی جدیش نگیرید
    درضمن وابستگی کامل به نهاد اطلاعاتی خاص دارن و به نظرم اقای رییسی از حضور امثال این موجودات تندرو پرهیز خواهد کرد
    چون اینا کاسبان واقعی تحریم هستن
    البته تمام تلاش امثال این موجود در سالهای اخیر و با توجه به قطعیت ریاست جمهوری اقای رییسی این بوده که خودشو نزدیک بکنه به ایشون بلکه به آرزوش برسه و مسندی بگیره
    جالبه در سالهای اخیر برای اینکه اسمی هم در کنه با همه عکس یادگاری گرفته از رائفی پور تا دیگر مقامات سیاسی
    وای به ما اگر امثال اینها بخوان مسئولیت بگیرن و بر سرنوشت فرزندانمون حاکم بشن

  • ناشناس

    ایشان همون کسیه که قاطعانه گفتند بایدن روی کاخ سفید رو نخواهد دید.
    حالا شما ببین چقدر فهم و درک سیاسی داره
    اقتصادی پیشکش!

  • صلاح الدین

    اقا به خدا اگر امثال این بنده خدا بخوان وارد کابینه اقای رئیسی بشن باید فاتحه دولت ایشونم خوند
    کافیه فقط نحوه بورسیه شدن ایشون در پژوهشگاه علوم انسانی در مقطع دکتری رو برید بررسی کنید
    ببینید واقعا با چه رزومه علمی ای بورس دکترا شده و چه صلاحیت علمی ای داشته. اخه با یک کتاب سودای سکولاریسم میشه بورسیه دکترای تخصصی اندیشه سیاسی شد؟! برید ببینید تو اون کتاب چه نوشته
    خوبه اقای رئیسی برای انتخاب افراد دور و اطراف خودش به چند تا محور حتما توجه ویژه کنه تا وجهه ضد فساد دولتش از همون اول با چالش مواجه نشه:
    یکی اینکه افراد چطور و با طی چه مراحلی مدارک تحصیلیشونو گرفتن و دوم اینکه اگر مثلا هیئت علمی دانشگاه هستن چگونه و با چه ساز و کاری هیئت علمی شدن. مثلا ساز و کار جذب آقای محمد مهدی اسماعیلی از نزدیکان جوان ایشون به عنوان هیئت علمی دانشکده حقوق دانشگاه تهران در دوره ریاست اقای فرهاد رهبر چگونه بوده. اصلا در فراخوان شرکت کردن یا خیر. واقعا افراد توانمندتر از ایشون برای جذب در گروه علوم سیاسی دانشگاه تهران هم مثه ایشون امکان داشتن؟
    قطعا شفاف شدن این موضوعات به دولت اقای رئیسی کمک ویژه ای میکنه

  • وحید

    اخه این چه ربطی داره به اقتصاد
    چهار شاخ شدم!!!!!!!!!!
    مگه اقتصاد خونده؟
    خداییش اعتماد به نفس بعضیا الگوئه
    این همون متوهمی نیست که میگفت بایدن قطعا از ترامپ شکست میخوره؟
    جالبته تو همه چیز هم اظهار فضل میکنه
    البته تو مملکت ما حرف زدن از هر چیزی خاصیت سیاسیون پر ادعا و غالبا ضعیف است
    فاتحه دولت سیزدهم رو هم از همین الان باید خوند

  • ناشناس

    اندر حکایت سیاست ورزی آلوده در ایران این فرد رو باید به عنوان یه نمونه ایده آل معرفی کرد. تا دیروز سره سفره محسن رضایی نشسته بود و از خدمتکاران و ملازمان ایشان بود. بعد از مدتی که دید رئیسی قصد جدی آمدن دارد و رضایی شانسی ندارد شیفت کامل به سمت رئیسی کرد. جالبه که گویا از روستا که آمده وارد دستگاه کیهان و شریعتمداری شده و سوراخ دعا را هم خوب پیدا کرده

  • مهدی یزدی

    یاسر اسراییلی یا عزراییلی برای جون مردم بیچاره وامانده مثل اینکه بعضی نفس ها از جا های گرم بلند میشه خبر از بدبختی مردم ندارن سر سپردگی به کمونیستها هم حدی داره روسیه همونی هس که اقای ظریف گفت قرار بود هر ۶ماه یکبار ما رو به شورای امنیت بکشونه هیچ گربه ای برا رضای خدا موش نمیگیره

  • ناشناس

    این اقا خیلی اقتصاد دان خوبیه

  • ناشناس

    جناب دکتر جبرائیلی انسان فرهیخته و فوق العاده ای هستند
    توصیه میکنم حتما برنامه جهان آرا با حضور ایشان را در اینترنت ببینید
    فوق العاده است
    ایشان از دشمنان سر سخت نئولیبرالیزم هستند
    مکتب اقتصادی نئولیبرالیزم فقط دنبال گران کردن سفره مردم هست
    نئولیبرال ها توانستند رییسی را فریب دهند و ارز 4200 را حذف کنند و سفره ملت را گران کردند جناب جبرائیلی در آن موقع فریاد میزد که حذف نکنید
    الان هم نئولیبرال ها دنبال گران کردن بنزین و حذف ارز 28500 هستند به بهانه رانت و فساد درحالی که میشود با نظارت فساد را کم کرد.