کد مطلب: ۱۹۳۵۰۹

۳ روش برای افزایش مشارکت مردم در توسعه صنعت برق

۳ روش برای افزایش مشارکت مردم در توسعه صنعت برق

صندوق‌های سرمایه‌گذاری پروژه، توسعه مولدهای کوچک برق و انرژی‌های تجدیدپذیر از جمله روش‌هایی است که مردم می‌توانند در آن با استفاده از سرمایه‌های خرد خود، به پیشرفت و توسعه صنعت کشور کمک کنند.

استفاده از سرمایه‌های خرد مردم یکی از راهکارهای توسعه صنعت برق کشور است که می‌تواند با استفاده از روش‌های مختلف انجام شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، تشکیل صندوق پروژه، توسعه مولدهای کوچک برق و انرژی‌های تجدیدپذیر سه روشی است که می‌تواند در این زمینه مورد استفاده قرار بگیرد.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری پروژه

اواخر سال ۹۱ که کشور در اوج تحریم‌های اقتصادی به سر می‌برد، امکان بهره‌مندی پروژه‌های بزرگ به‌خصوص پروژه‌های حوزه نفت و گاز از منابع خارجی میسر نبود.

علاوه‌ بر آن، دولت نیز به‌دلیل کاهش درآمدهای نفتی ناشی از تحریم، منابع کافی برای فعالیت‌های عمرانی نداشت و بانک‌ها هم به‌دلیل مطالبات معوق، با محدودیت شدید اعتباری مواجه بودند.

با این وجود، نقدینگی موجود در جامعه به‌دلیل سیاست‌های نادرست، به‌طور روزافزونی افزایش می‌یافت و در هر برهه‌ای از زمان به سمت بازاری غیر مولد گسیل می‌شد. حتی رشد بازار سرمایه در آن مقطع، عمدتا باعث رونق بازار ثانویه شده و تاثیر بسزایی در بخش واقعی اقتصاد نداشت.

این مسائل در حالی اتفاق می‌افتاد که پروژه‌های سودآوری در حوزه نفت و گاز به‌دلیل مشکل تامین مالی متوقف بوده یا به منابع لازم جهت سرمایه‌گذاری نیاز وافر داشتند؛ بنابراین اگر سازوکار مناسبی طراحی می‌شد که نقدینگی سرگردان جامعه را به پروژه‌های سودآور هدایت می‌کرد، هم پروژه‌ها امکان تأمین مالی می‌یافتند و هم سودآوری مناسبی نصیب سرمایه‌گذاران می‌شد.

یکی از ابزارهای تامین مالی برای مالکان پروژه‌ها، تاسیس و راه اندازی صندوق سرمایه‌گذاری پروژه است. مالکان انواع پروژه‌ها می‌توانند با اخذ مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار و تاسیس صندوق سرمایه‌گذاری پروژه، منابع مورد نیاز پروژه را از طریق جمع آوری سرمایه از عموم تامین نموده و در قبال آن، واحدهای سرمایه‌گذاری به سرمایه‌گذاران واگذار کنند.

هدف از تشکیل صندوق سرمایه گذاری پروژه، جمع آوری سرمایه از سرمایه گذاران و متقاضیان سرمایه‌گذاری و اختصاص وجوه جمع آوری شده به ساخت و مرحله بهره‌برداری رساندن انواع پروژه‌های دارای توجیه صنعتی و معدنی، نفت و پتروشیمی و … است.

توسعه مولدهای کوچک برق

ساخت و راه اندازی یک نیروگاه هزار مگاواتی سیکل ترکیبی حدود ۲ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری لازم دارد. لذا افراد با سرمایه‌های شخصی نمی‌توانند چنین سرمایه‌ای را تامین کنند.

اما افراد زیادی در کشور می‌توانند با استفاده از سرمایه شخصی خود، سرمایه لازم برای ساخت نیروگاه‌های دو سه مگاواتی را تامین کنند. خوشبختانه تعداد این نیروگاه‌های کوچک در کشور در حال افزایش می‌باشند.

این روند باعث شده است که تولید برق به جای آنکه در انحصار و محدود به تعداد اندک شرکت سرمایه‌گذاری بزرگ باشد، سرمایه گذاران بیشتری در این زمینه وارد شوند. البته وزارت نفت می‌بایست حمایت‌ها و زیرساخت‌های لازم از قبیل تأمین گاز و … را از این نیروگاه‌های کوچک انجام دهد.

انرژی‌های تجدیدپذیر

به کار گرفتن انرژی‌های تجدیدپذیر از جمله باد و خورشید برای بسیاری از مردم کشور مقدور می‌باشد. استفاده از پکیج‌های تولید برق خورشیدی در منازل و ادارات، استفاده از نیروگاه‌های خورشیدی چند مگاواتی در مناطق وسیع و استفاده از توربین‌های بادی در مزارع شخصی از جمله روش‌هایی است که نه تنها انرژی پاک بوده، بلکه منافع ملی بسیار زیادی را برای کشور فراهم می‌کند.

قیمت‌گذاری نادرست مانع اصلی توسعه صنعت برق

یکی از مشکلات اساسی که مانع اصلی توسعه صنعت برق در کشور است، این است که قیمت فروش برق به مردم از قیمت تمام شده تولیدی برق کم‌تر است.

این پایین بودن قیمت فروش برق باعث شده است که سرمایه‌گذاری در این صنعت سوددهی مناسبی نداشته باشد. در نتیجه باید قیمت فروش برق در کشور با قیمت تولید آن یکسان شود.

هم اکنون در کشور حتی مشترکین پر‌مصرف برق نیز از برق یارانه‌ای و ارزان بهره می‌برند که این یکی از علل صدمه زننده به صنعت برق است.

لذا در این راستا می‌بایست قیمت برای مشترکین پرمصرف افزایش بیشتری یابد و البته از مشترکین کم مصرف حمایت شوند و قیمت برق برای آن‌ها افزایش نیابد.

منبع: مقاومتی‌نیوز

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.