کد مطلب: ۲۷۱۵۰۱

۸۱ میلیون یورو دولتی کار خود را کرد!

۸۱ میلیون یورو دولتی کار خود را کرد!

در حالی‌که حبوبات هم برای واردات بیش از ۸۱ میلیون یورو ارز دولتی گرفته، در بازار مصرف افزایش قیمت داشته اما این افزایش در حد ۰.۱ درصد بوده و این محصول در قعر جدول گرانی قرار دارد.

در پی انتشار لیست دریافت‌کنندگان ارز دولتی از سوی بانک مرکزی، مشخص شد که کدام کالاها از این ارز استفاده کرده‌اند و به گفته مسئولان، واردکنندگان و توزیع کنندگان آن کالاها نباید قیمت محصولات خود را افزایش دهد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، انواع حبوبات یکی از محصولاتی است که در حوزه مواد غذایی نیاز به واردات دارد اما با وجود تخصیص ارز دولتی با نرخ ۴۲۰۰ تومانی، این محصولات گرچه اندک اما مشمول افزایش قیمت شده‌ که البته می‌تواند از افزایش قیمت محصولات تولید داخل هم متاثر شده باشد.

بر اساس اعلام بانک مرکزی، انواع حبوبات اعم از لپه، عدس، نخود، لوبیا قرمز، لوبیا چیتی، لوبیا چشم بلبلی و … مشمول ۸۱ میلیون و ۲۶۸ هزار و ۲۰۳ یورو ارز دولتی شده‌اند و ۸۵ شرکت این محصولات را وارد کرده‌اند.

این در حالی است که بر اساس آخرین آمار بانک مرکزی از متوسط قیمت خرده‌فروشی مواد خوراکی در شهر تهران در هفته منتهی به هشتم تیرماه امسال انواع حبوبات ۰.۱ درصد نسبت به هفته قبل ۰.۹ درصد نسبت به هفته مشابه ماه قبل و ۰.۱ درصد نسبت به هفته مشابه سال قبل گران‌تر در بازار فروخته می‌شود.

در این میان نخود، لپه، عدس و لوبیا چشم بلبلی با کاهش قیمت مواجه شده و لوبیا قرمز با ۹.۴ درصد افزایش قیمت صدرنشین گرانی‌های بازار حبوبات است و پس از آن لوبیا چیتی با ۶.۸ درصد افزایش نسبت به هفته مشابه سال قبل در رتبه‌های بعدی قرار می‌گیرند.

گرچه بازار حبوبات مانند دیگر محصولات وارداتی نمی‌تواند تنها متاثر از سودجویی عده‌ای واردکننده باشد اما مسلما دستگاه‌های نظارتی باید در کار واردکنندگان و توزیع‌کنندگانی نظارت داشته باشند تا مشخص شود محصولاتی که با ارز دولتی وارد شده، به چه قیمتی در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرد.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.