کد مطلب: ۲۵۵۷۰۲

تنها ۱۲ درصد معادن ایران واحد ایمنی دارند

تنها 12 درصد معادن ایران واحد ایمنی دارند

گزارش وزارت کار نشان می‌دهد که از هر 1000 نفر شاغل در معادن کشور، جان بیش از 20 نفر در معرض حوادث مختلف معدنی است. در سال 1395، معادل 1912 مورد در معادن کشور رخ داده که نتیجه آن مصدومیت 1906 نفر دچار مصدومیت شده‌اند.

میلاد مرادی: کار در معادن، انسان را به یاد تونل‌های طولانی و تاریکی می‌اندازد که هر ساله‌ جان تعداد قابل توجهی از کارگران را در دنیا می‌گیرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، اکثر مردم هنوز گریه کارگران معدن گلستان که در بحبوحه انتخابات ریاست‌جمهوری سال گذشته دچار حادثه شدند را به یاد دارند. با این حال، جای سوال است که وضعیت ایمنی کارگران فعال در معادن کشور به چه صورت است.

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گزارش جدید خود به بررسی وضعیت ایمنی معادن کشور پرداخته است. براساس گزارش فوق، در سال 1395، بیش از 90 هزار نفر در کشور در نزدیک به 5 هزار معدن مشغول به فعالیت بوده‌اند.

در طول 8 سال گذشته، به طور متوسط هر سال 44 نفر از معدن‌کاران جان خود را از دست داده‌اند.

بررسی‌های گزارش وزارت کار حاکی از آن است که از این تعداد معدن، تنها 608 معدن دارای واحد بهداشت و ایمنی هستند که معادل 12.4 درصد معادن کشور است. استان کرمان را می‌توان رکورددار تعداد معادن کشور دانست. چرا که 9.8 درصد از معادن کشور را به خود اختصاص داده است.

سالانه معدن 1

نتایج گزارش فوق تاکید می‌کند که در سال 1395، معادل 1912 مورد در معادن کشور رخ داده که نتیجه آن مصدومیت 1906 نفر بوده است. از این تعداد، 44 نفر جان خود را از دست داده‌اند. بررسی آمار سال‌های گذشته نشان می‌دهد که تعداد حوادث معادن هر سال رو به افزایش بوده است. آمارها نشان می‌دهد که در طول سالیان گذشته به طور متوسط 44 نفر از کارگران معدنی جان خود را از دست داده‌اند.

بیشترین تعداد فوتی‌ها در معادن کشور حاکی از آن است که معادن فعال در زمینه «استخراج سنگ‌های تزئینی»، «شن‌و‌ماسه» و «استخراج سنگ‌های فلزی و غیرآهنی» جزو معادن خطرناک هستند که تعداد حوادث منجر به فوت در آنها زیاد است.

همچنین گزارش فوق تاکید می‌کند که تعداد حوادث در معادن زغال سنگ و استخراج شن‌و‌ماسه قابل توجه بوده است. «آسیب‌دیدگی سطحی و زخم باز»، «شکستگی» و «رگ‌به‌رگ شدن و دررفتگی» جزء بیشترین آسیب وارده در حوادث معدن بوده است.

اما آمار حوادث معدنی استان‌ها نیز می‌تواند قابل توجه باشد. گزارش وزارت کار نشان می‌دهد که از هر 1000 نفر شاغل در معادن کشور، جان بیش از 20 نفر در معرض حوادث مختلف معدنی است.

حوادث معدن 2

بررسی‌ها نشان می‌دهد طی سال 95 بیشترین درصد معادنی که در آنها حوادث رخ داده با میزان 32 درصد، مربوط به استان فارس است. این در حالی است که بیشترین تعداد معادن مربوط به استان کرمان بوده که درصد حوادث در آنها 3.7 درصد است. همچنین بیشترین نرخ فوت در معادن در سال 95 مربوط به استان فارس بوده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.