کد مطلب: ۵۷۴۴۱۳

یک شورای ۱۲ نفره افغانستان را اداره می‌کند

یک شورای ۱۲ نفره افغانستان را اداره می‌کند

مجله آمریکایی فارین پالیسی به نقل از منابع گزارش داد که رهبران جنبش طالبان یک شورای ۱۲ نفره برای اداره افغانستان تشکیل خواهند داد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در حالی که گمانه‌زنی‌ها درباره آینده افغانستان بعد از تسلط طالبان بر این کشور ادامه دارد، «فارن پالیسی» در یادداشتی به قلم «لین اُ دانل» خبرنگار استرالیایی از احتمال تشکیل یک شورای ۱۲ نفره برای حکومت بر افغانستان خبر داد.

در این یادداشت به نقل از «منابع نزدیک به رهبری طالبان» آمده است: «رهبران طالبان یک شورای ۱۲ نفره برای اداره افغانستان تشکیل می‌دهند و به برخی از اعضای مطیع دولت سابق تحت حمایت ایالات متحده، وزارتخانه‌های مورد نظر خود را ارائه می‌دهند زیرا آنها در تلاش برای تشکیل دولتی قابل قبول برای جامعه بین‌المللی هستند.»

بنا بر یادداشت او، ملا عبدالغنی برادر، ملا محمد یعقوب پسر ملا محمد عمر (رهبر سابق طالبان) و خلیل الرحمان حقانی پرنفوذترین و قدرتمندترین اعضای شورای ۱۲ نفره حاکم بر افغانستان خواهند بود.

در مطلب «لین اُ دانل» درباره خلیل الرحمان حقانی آمده است: «او عضو ارشد شبکه حقانی است که مسئول برخی از حملات تروریستی وحشیانه ۲۰ سال اخیر بوده و در در لیست سیاه تروریستی سازمان ملل و ایالات متحده آمریکا است».

این خبرنگار استرالیایی در ادامه یادداشت خود تاکید کرد: «این استراتژی (تشکیل شورای ۱۲ نفره) برای حکمرانی بر افغانستان از بازتولید مناصبی از قبیل رئیس‌جمهور یا حتی امیر جلوگیری می‌کند منصبی که رهبران سابق طالبان از قبیل ملا عمر مدعی آن شده بودند اما این استراتژی زمینه را برای منازعات فرقه‌ای باز می‌کند و شورای حاکم را با مشکل مقابله با جنبش ضد طالبان به مرکزیت دره پنجشیر قرار خواهد داد».

منابع مختلف به این خبرنگار گفتند که رهبران طالبان خواهان این هستند که تا آنجا که ممکن است هم از سوی موافقان و هم مخالفانشان، حکومتشان یک حکومت فراگیر دیده شود و مذاکرات غیر رسمی طالبان با شورای متشکل از «حامد کرزی» رئیس جمهور پیشین افغانستان، «عبدالله عبدالله» رئیس اجرایی دولت سابق افغانستان و «گلبدین حکمتیار» رهبرا حزب اسلامی افغانستان از چندی قبل آغاز شده است.

در گزارش فارن پالیسی به نقل از «منابع نزدیک» به ملا عبدالغنی برادر و ملا یعقوب آمده است که آنها خواهان این هستند که شورای ۱۲ نفره حاکم بر افغانستان شامل «احمد مسعود» پسر احمدشاه مسعود هم بشود اما انجام این کار «بعید به نظر می‌سد».

سخنگوی طالبان گفته پنجشیر در محاصره است اما این گروه تلاش دارد موضوع از طریق مسالمت‌آمیز حل شود. پنجشیر تنها ولایتی در افغانستان است که تاکنون طالبان نتوانسته به کنترل خود در آورد.

احمد مسعود یک جنبش مقاومت را در دره پنجشیر ایجاد کرده است. این ولایت تنها ولایتی بود که در دوره حکومت سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ طالبان بر افغانستان، تحت حاکمیت طالبان قرار نداشت.

در یادداشت فارن پالیسی آمده است: «منابع نزدیک به احمد مسعود می‌گویند که او مصمم است که دره پنجشیر را همچنان دور از کنترل طالبان نگه دارد».

چند منبع نزدیک به دولت سابق افغانستان و همچنین منابع نزدیک به طالبان به این رسانه آمریکایی گفتند: «به رغم تسلط تقریبا کامل طالبان بر کشور، کشورهای عضو جامعه بین‌المللی باید حداقل سه ماه صبر برای به رسمیت شناختن دیپلماتیک رژیم طالبان صبر کنند».

یک منبع نزدیک به گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی افغانستان به نویسنده یادداشت فارن پالیسی گفت: «حفظ جمهوریت، برگزاری انتخابات، حقوق بشر، حقوق زنان و آزادی بیان باید خطوط قرمز باشند اما طالبان نمی‌دانند دموکراسی چیست، اما می‌دانند که هرگز در یک انتخابات برنده نخواهند شد».

منبع: فارس

مهم‌ترین اخبار حوزه اجتماعی و سیاسی را در صفحه جامعه تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.