کد مطلب: ۱۵۹۶۶۹

بررسی پایبندی تولیدکنندگان نفت به توافق کاهش تولید

بررسی پایبندی تولیدکنندگان نفت به توافق کاهش تولید

بر اساس گزارش‌های منتشرشده از سوی آژانس بین‌المللی انرژی، میزان پایبندی تولیدکنندگان غیراوپک به توافق کاهش تولید در ماه آگوست بیش از اعضای اوپک بوده است.

الهام میرمحمدی: گزارش‌ها نشان می‌دهد که در بیشتر ماه‌های سال جاری میلادی، اعضای اوپک با هدف مهار عرضه نفت، بیش از تولیدکنندگان غیراوپک به توافق کاهش تولید پایبند بوده‌اند. اما بر اساس آمار و ارقام منتشرشده از سوی آژانس بین‌المللی انرژی، امضاکنندگان غیراوپکی در ماه آگوست تعهد بیشتری نسبت به این توافق داشته‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از بلومبرگ، این نخستین بار است که کشورهای غیراوپکی، تولید خود را بیش از میزان مشخص‌شده، کاهش داده‌اند.
نمودار زیر سهم‌کشورهای تولیدکننده نفت از کاهش تولید و میزان پایبندی آنها به این قرارداد را در 8 ماه اول سال جاری نشان می‌دهد:

پایبندی به قرارداد کاهش تولید نفت

در مجموع، 21 کشور تولیدکننده که این توافق‌نامه را امضا کرده‌اند، قرار است روزانه 1.8 میلیون بشکه از تولید خود را کاهش دهند. در این میان، ایران با رهایی یافتن از تحریم‌ها، مجاز شد تا تولید خود را افزایش دهد. همچنین، دو کشور نیجریه و لیبی به دلیل وجود جنگ داخلی از اجرای توافق کاهش تولید معاف هستند.

در میان کشورهای غیراوپکی، روسیه بیشترین سهم را در کاهش تولید دارد و تقریبا نیمی از کاهش تولید نفت بر دوش این کشور است.

کدام کشورها در ماه آگوست، سهم خود را به طور کامل در کاهش تولید ادا کرده‌اند؟

نقشه زیر نمایانگر میزان پایبندی کشورهای اوپک و غیراوپک به این توافق در ماه آگوست است:

21 کشور تولیدکننده نفت

همان‌طور که این نقشه نشان می‌دهد، از 21 کشور امضاکننده توافق، تنها 12 کشور به طور کامل به این توافق پایبند بوده‌اند.

بر اساس داده‌های منتشرشده از سوی آژانس بین‌المللی انرژی در زمینه تولید نفت خام، میزان پایبندی تولیدکنندگان غیراوپکی به این موافقتنامه در ماه گذشته 119 درصد بوده است. این عدد در ماه جولای 69 درصد گزارش شده است.

آژانس بین‌المللی انرژی همچنین اعلام کرد، افزایش میزان پایبندی تولیدکنندگان غیراوپکی ناشی از تعمیرات میدان‌های نفتی در کشورهایی نظیر روسیه و قزاقستان بوده است. شایان ذکر است که قزاقستان برای نخستین بار با کاهش تولید نفت موافقت کرده است.

گزارش‌ها همچنین نشان می‌دهد که میزان پایبندی تولیدکنندگان اوپک در ماه آگوست به 94 درصد رسیده و این عدد در ماه جولای 85 درصد گزارش شده بود. این در حالی است که خود اوپک میزان پایبندی به این توافق را در ماه آگوست، 96 درصد برآورد کرده بود.

در میان 12 تولیدکننده عضو اوپک تنها 6 کشور عربستان سعودی، کویت، قطر، آنگولا، گابن و ونزوئلا به طور کامل به تعهدات خود پایبند بوده‌اند.

برخی کشورها از جمله عربستان سعودی و آنگولا بیش از میزان مشخص‌شده تولید نفت خود را کاهش داده‌اند.

در میان کشورهای غیراوپک نیز، روسیه، مکزیک، آذربایجان، قزاقستان، برونئی و سودان به طور کامل به این توافق پایبنده بوده‌اند.
تعمیر میدان‌های نفتی، بالا رفتن تقاضای جهانی و همچنین پایبندی بیشتر به توافق کاهش تولید، موجب شده قیمت نفت از ژوئن سال 2016 تاکنون بیش از 20 درصد افزایش یابد.

قیمت جهانی نفت برنت در ژانویه 2017 به بالاترین میزان خود یعنی 57.10 دلار رسید. اما پس از آن هیچ‌گاه به این قیمت بازنگشت.

نمودار زیر نسبت میزان تولید و قیمت نفت را از سال 2010 تا آگوست 2017 نشان می‌دهد:

نسبت میزان تولید و قیمت نفت

آژانس بین‌المللی انرژی به تازگی اعلام کرد، تقاضای جهانی نفت در سال جاری به بالاترین سطح از سال 2015 تاکنون رسیده است. به دنبال این خبر اوپک نیز چشم‌انداز خود برای تقاضای جهانی نفت و رشد اقتصادی را اندکی افزایش داد.

در حال حاضر قرار است، توافق کاهش تولید تا مارس 2018 ادامه یابد، اما اعضای اوپک و دیگر تولیدکنندگان اعلام کرده‌اند که رایزنی‌ها در مورد تداوم این توافق ادامه دارد و شاید قرارداد کاهش تولید تا چهار سال دیگر تمدید شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.