کد مطلب: ۱۶۸۶۹۷

سکان‌دار بازاری؛ رئیس جدید فدرال رزرو را بشناسید

سکان‌دار بازاری؛ رئیس جدید فدرال رزرو را بشناسید

اگر چه انتصاب جروم پاول به عنوان رئیس‌ فدرال‌رزرو انتخاب صحیحی به نظر می‌رسد، اما از جانت یلن نیز همواره به عنوان یک رئیس‌ کارآمد بانک مرکزی در آمریکا یاد شده است. جانت یلن تنها رئیس فدرال‌رزرو است که فقط 4 سال این مسئولیت را بر عهده داشته است.

الهام میرمحمدی: بانک مرکزی آمریکا نهادی است که 100 سال قدمت دارد. رئیس فدرال‌رزرو به مدت 4 سال و از سوی رئیس‌جمهور آمریکا منصوب می‌شود. این نهاد مسئول تدوین سیاست‌های پولی، پیگیری رسیدن به اشتغال کامل، تثبیت قیمت‌ها و رشد اقتصادی در آمریکا است.

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از اکونومیست، در دوم نوامبر بالاخره انتظارها به پایان رسید و دونالد ترامپ اعلام کرد که جروم پاول را به عنوان رئیس بعدی بانک مرکزی آمریکا برگزیده است. جروم پاول یک بانکدار سرمایه‌گذاری سابق و عضو کنونی هیات رئیسه فدرال‌رزرو است.

نکته قابل توجه این است که تحصیلات آکادمیک پاول به هیچ‌وجه اقتصادی نیست و در دانشگاه حقوق خوانده است. اگر چه انتخاب فردی با تحصیلات غیراقتصادی برای این منصب امری غیرمتداول است، اما بسیاری این انتخاب را تائید می‌کنند.

دیدگاه او درباره سیاست‌‌های پولی شباهت‌های بسیاری با سیاست‌های فعلی فدرال‌رزرو دارد. اما آنچه او را از جانت یلن متفاوت می‌کند و آنچه باعث شد او گزینه جذابی در ذهن ترامپ باشد، دیدگاه‌های بازارگرای او در رابطه با قوانین مالی است.

به عنوان مثال او استدلال کرده است که در گذشته قوانین ولکر که از سوی پاول ولکر وضع شده‌ بود برای بانک‌های آمریکا مشکل‌ساز شد؛ چرا که توانایی بانک‌ها در ریسک کردن را از بین برد.

لازم به ذکر است، قانون ولکر با هدف جلوگیری از ورود بانک‌ها به انواع خاصی از فعالیت‌های تجاری پرریسک طراحی شده بود. این قانون به موسسات مالی تاکید می‌کرد که فعالیت‌ بال‌های مختلف نهاد از جمله تامین سرمایه، سرمایه‎گذاری و بخش اعتباری و تسهیلاتی آن از یکدیگر جدا باشند.

اگر چه انتخاب جروم پاول از سوی دونالد ترامپ، انتخابی صحیح به نظر می‌رسد و نمی‌توان خرده‌ای بر رئیس‌جمهور آمریکا گرفت، اما انتخاب نشدن جانت یلن برای دور دوم نیز اتفاقی است که در تاریخ آمریکا بی‌سابقه است.

همواره از جانت یلن به عنوان یک رئیس کارآمد در بانک مرکزی یاد شده است و طی دوره 4 ساله‌ای که او رئیس فدرال‌رزرو بوده، نرخ تورم و بیکاری کاهش یافته است. دوره ریاست او 4 سال بیشتر طول نکشید.

جانت یلن، پس از جورج ویلیام میلر، کوتاه‌ترین دوره ریاست فدرال‌رزرو را داشته است. ویلیام میلر پس از 17 ماهِ پرسروصدا، این منصب را ترک کرد و به سمت وزیر خزانه‌داری آمریکا منصوب شد.

دونالد ترامپ نیز در مصاحبه اخیر خود با فاکس‌نیوز، عملکرد جانت یلن به عنوان رئیس فدرال‌رزرو را ستایش کرد. اما گفت تمایل دارد موفقیت‌های خود را به عنوان یک رئیس‌جمهور به اثبات برساند.
نمودار زیر روسای بانک مرکزی آمریکا از سال 1945 تاکنون و همچنین شاخص‌های اقتصادی مهم در هر دوره را نشان می‌دهد:

روسای‌فدرال‌رزرو آمریکا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.