کد مطلب: ۶۶۶۶۰

۲ طرح ابتکاری برای افزایش ظرفیت و بهره وری نیروگاه ها

2 طرح ابتکاری برای افزایش ظرفیت و بهره وری نیروگاه ها

مدیر کل دفتر پشتیبانی فنی نیروگاه های حرارتی گفت : دو طرح ابتکاری برای تولید بیشتر نیروگاه ها در چارچوب اقتصاد مقاومتی اجرا شده است.غلامرضا مهرداد در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه در تابستان مصرف برق نسبت به سه فصل دیگر در اوج قرار می گیرد ، افزود: یک سوم مصرف برق در تابستان

70da01255d6fac2032d73758c31c3925_XL.jpg مدیر کل دفتر پشتیبانی فنی نیروگاه های حرارتی گفت : دو طرح ابتکاری برای تولید بیشتر نیروگاه ها در چارچوب اقتصاد مقاومتی اجرا شده است.غلامرضا مهرداد در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه در تابستان مصرف برق نسبت به سه فصل دیگر در اوج قرار می گیرد ، افزود: یک سوم مصرف برق در تابستان مربوطه به وسایل سرمایشی است.
وی تصریح کرد : در تابستان بیشترین مصرف در ساعتهای 13 تا 16 اتفاق می افتد به طوریکه در تابستان جاری بیشترین مصرف برق به 52 هزار و 700 مگاوات رسیده است.
مهرداد گفت: این رقم حدود 2 هزار مگاوات یعنی 5 درصد بیشتر از اوج مصرف برق در تابستان گذشته است.
وی با تاکید بر اینکه افزایش تولید و نگاهداشت ظرفیت نیروگاه های موجود از وظایف ماست ، گفت: همه نیروگاه های کشور بر اساس برنامه و با کنترل استاندارد تعمییر شدند و سپس برای بهره برداری در پیک مصرف در مدار قرار گرفتند.
مدیر کل دفتر پشتیبانی فنی نیروگاه های حرارتی گفت: تولید نیروگاههای حرارتی امسال در مقایسه به زمان مشابه پارسال هزارو 200 مگاوات و نیروگاههای برق آبی 900 مگاوات افزایش یافته است.
وی تاکید کرد: به دلیل محدودیت منابع مالی برای توسعه ظرفیت نیروگاهی طرحهای ابتکاری را سرلوحه کار خودمان قرار داده ایم.
مهرداد گفت: یکی از روشهای معمول افزایش توان و راندمان توربینهای نیروگاهی بویژه توربینهای گازی ارتقا تجهیزات در بخشهای توربین ،‌کمپرسور و سیستم کنترل است .
مدیر کل دفتر پشتیبانی فنی نیروگاه های حرارتی افزود : تحقیقات و ارتقای کمپرسور واحدهای گازی v94.2 و بهره برداری این واحدها د واحد توربین سازی شرکت مپنا (شرکت توگا) منجر به ارائه پیشنهادی تحت عنوان igv+ از طرف این شرکت شد.
دراین طرح با اصلاح زاویه ورود پره های راهنمای کمپرسور افزایش حجم هوای ورودی در شرایط دمای بالای محیط که با پیک مصرف شبکه سراسری برق نیز همزمان است ،‌3 تا 5 مگاوات به ظرفیت خروجی واحد گازی v94.2 اضافه می شود.
مهرداد اظهار داشت : در جلسات فنی با مدیران و کارشناسان شرکت توگا سازنده توربینهای گازی v94.2 در اردیبهشت سال جاری ابعاد فنی موضوع مورد بررسی دقیق قرار گرفت. پس از آن طرح در یک نیروگاه دولتی (نیروگاه سیکل ترکیبی یزد) و دو نیروگاه خصوصی (یک واحد نیروگاه سیکل ترکیبی پره- سر و یک نیروگاه فردوسی) به صورت آزمایشی اجرا شد.
وی افزود : پس از اجرای موفقیت آمیز طرح ، در جلسات مدیریتی مسائل مالی و شیوه اجرای طرح مورد بررسی قرار گرفت و طرح جهت اجرا ابلاغ شد. فرصت کم باقیمانده تا پیک شبکه سراسری برق ایجاب می کرد که موضوع از طرف شرکت توگا و شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی و نیروگاه ها با جدیت مضاعف پیگیری شود.
مهرداد گفت : برای سهولت اجرای کار نیروگاه ها به سه دسته نیروگاههای دولتی با 28 واحد نیروگاههای بامالکیت شرکت مپنا 48 واحد نیروگاههای خصوصی 74 واحد تقسیم شدند.
در مجموع در 150 واحد از این نیروگاهها اجرای این طرح به شرکت مدیریت شکه برق ایران (دیسپاچینگ ملی ) اعلام شد تا با برنامه ریزی توقف کوتاه مدت واحدها در ساعات کم مصرف شبکه برای اجرای طرح همکاری لازم را بعمل آورند به نحوی که تامین نیاز مصرف شبکه مختل نشود.
مهرداد گفت : از 28 واحد دولتی تاکنون طرح در تمامی واحدها اجرا شده است و چهار واحد نیروگاه ماهشهر نیز که در شرف بهره برداری است در نیمه دوم سال اجرا خواهد شد. از 48 واحد شرکت مپنا طرح در 35 واحد به اجرا در آمده است و 13 واحد باقیمانده ،‌قبل از پیک سال آینده نیز اجرا خواهد شد.
وی اعلام کرد : از 74 واحد بخش خصوصی تاکنون طرح در 24 واحد اجرا شده و 50 واحد باقیمانده ضمن هماهنگی با مالکین ،‌قبل از پیک سال آینده قابل اجراست.
در مجموع با اجرا طرح در 87 واحد تابحال 375 مگاوات که بیش از قدرت عملی تابستانه سه واحد v94.2 است به قابلیت تابستان امسال اضافه شده است.
مهرداد گفت : با اجرای طرح در 71 واحد باقیمانده که در نیمه دوم سال می تواند به مرحله اجرا در آید جمعا 250 مگاوات که بیش از قدرت عملی تابستانه دو واحد v94.2 است به ظرفیت تولید شبکه در تابستان 96 اضافه می شود.
مدیر کل دفتر پشتیبانی فنی نیروگاه های حرارتی گفت : از مزایای اصلی این طرح هزینه اجرای طرح کمتر از 2 درصد خرید و احداث واحدهای جدید و زمانی بسیار کوتاه برای تدارک تجهیزات (چند روز) و توقف بسیار کوتاه واحد (چند ساعت) و استفاده از دانش و فناوری صرفا بومی است.
بنابراین گزارش مهرداد درباره طرح 2 هم گفت : همچنین طرح دیگری برای افزایش ظرفیت نیروگاهها اجرای سیستم کاهش دمای هوای توربین گازی است.
قابلیت تولید نیروگاههای گازی و سیکل ترکیبی تا حد قابل توجهی متاثر از دمای هوای محیط است به طوریکه تقریبا بازاء هر 10 درجه افزایش دمای محیط (نسبت به دمای مرجع 15 درجه سانتیگراد ) 6 درصد قابلیت تولید نامی این واحدها کاهش می یابد.
وی افزود : با توجه به اینکه نیاز مصرف برای مصارف سرمایشی در ساعات گرم فصل تابستان محقق می شود ، قابلیت تولید این نوع واحدها در شرایط نیاز مصرف به حداقل خود کاهش می یابد و به طور مثال در دمای 40 درجه سانتیگراد حدود 15 درصد از قابلیت تولید این واحدها کاسته می شود.
مهرداد گفت : به منظور غلبه بر این مشکل از چند سال گذشته طرحهای کاهش دمای هوای ورودی به توربینها مورد مطالعه قرار گرفته و به روش های مختلف در برخی واحدهای نیروگاهی شبکه به مرحله اجرا در آمده است .
در سال جاری با توجه به تنگناهای مالی و عدم امکان احداث ظرفیتهای کافی جدید، بکارگیری این روشها برای افزایش ظرفیت مورد توجه قرار گرفته و از بعد از تابستان سال قبل تا قبل از تابستان سال جاری تعداد قابل توجهی از این واحد به این سیستم تجهیز شدند.
وی اعلام کرد : با اجرای این طرح در 18 واحد نیروگاهی (نیروگاههای کرمان، شیروان ،‌شهیدکاوه، شاهرود و شهید رجایی ) 260 مگاوات افزایش ظرفیت در تابستان سال جاری نسبت به تابستان سال گذشته محقق شده است.
در این روش با احداث تجهیزات در ورودی کمپرسور توربین گازی و پاشش آب روی سطوح مدیای مسیر عبور هوا(همچون مکانیزم کولر آبی ) دمای هوای ورودی به میزان قابل توجهی کاهش یافته و موجب افزایش قابلیت تولید حدود 10 درصد قدرت نامی واحد می گردد و هرچه دمای محیط بالاتر باشد تاثیر این سیستم بیشتر است .
یکی از مزایای این طرح هزینه اجرای طرح بازاء میزان افزایش تولید حدود ده درصد هزینه احداث نیروگاه جدید است.
وی درباره زمان اجرای طرح هم گفت : از چند ماه برای تدارک تجهیزات مورد نیاز و چند روز توقف واحد برای نصب تجهیزات (احداث نیروگاه جدید گازی نیاز به حدود 2 سال زمان دارد) لازم است و بیش از 90درصد تجهیزات مورد استفاده ساخت داخل است.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مدیر کل دفتر پشتیبانی فنی نیروگاه های حرارتی تصریح کرد : تجهیزات تصفیه آب این سیستم قابل استفاده در فرایند تولید واحدهای اصلی است و بالاترین بهره وری این سیستم در بیشترین دمای هوا محقق می شود که از دیگر مزیتهای اجرای این طرح است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.