کد مطلب: ۴۴۴۵۸۰

۲ عرضه اولیه جدید در راه است / عرضه ۲ درصدی شستا چه شد؟

۲ عرضه اولیه جدید در راه است / عرضه ۲ درصدی شستا چه شد؟

مدیرعامل تامین سرمایه امین از بورسی شدن تامین سرمایه امین خبر داد و تاکید کرد که به زودی دو شرکت سرمایه‌گذاری سیمان تامین و سرمایه‌گذاری عمومی تامین را نیز راهی بازار سهام خواهیم کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، اخبار متعددی مربوط به عرضه اولیه در بورس هر روز در حال انتشار است. در جدیدترین خبر اعلام شده که دو عرضه اولیه جدید دیگر در راه است.

طبق گزارش دنیای اقتصاد ، علاوه بر انگیزه قوی سهامداران برای شناسایی سود، به خصوص با ثبت بازدهی بی‌سابقه بورس در فروردین‌ماه (بیش از ۳۵ درصد)، ورود مستمر آحاد مردم به بازار سهام و عطش شدید نقدینگی‌های سرگردان باعث شده تا تصمیم به خروج از بازار یا ادامه سهامداری دشوارتر از پیش شود. در عین حال، برخی معتقدند که گرم نگه داشتن کانون عرضه‌اولیه‌ها یکی از عوامل موثر درحفظ تقاضای سهام و تداوم جذابیت بورس نزد اهالی تازه‌وارد بورسی است.

در همین راستا می‌توان به آخرین اخبار درخصوص عرضه‌اولیه‌های در راه اشاره کرد. دیروز مدیرعامل تامین سرمایه امین از بورسی شدن تامین سرمایه امین خبر داد و تاکید کرد که به زودی دو شرکت سرمایه‌گذاری سیمان تامین و سرمایه‌گذاری عمومی تامین را نیز راهی بازار سهام خواهیم کرد.

عرضه‌های اولیه پرتقاضا

در گزارشی دیگر از دنیای اقتصاد، بازار سهام در فروردین‌ماه میزبان دو عرضه اولیه بود. چهارشنبه ۲۰ فروردین ماه ۱۰ درصد از سهام شرکت سرمایه‌گذاری صبا تامین در نماد «صبا» با ارزش ۱۲۰۰ میلیارد تومان در بازار اول فرابورس ایران عرضه شد. به این ترتیب، رکورد تعداد مشارکت‌کنندگان در عرضه اولیه «صبا» به بیش از یک میلیون و ۹۳۰ هزار کد معاملاتی ارتقا پیدا کرد.

یک هفته بعد از آن، یعنی ۲۷ فروردین ماه، همزمان با قرار گرفتن شاخص کل در ارتفاع ۶۴۵ هزار واحدی، بزرگ‌ترین عرضه اولیه تاریخ بازار سرمایه کشور ثبت شد و شرکت سرمایه‌گذاری تامین‌اجتماعی با هجوم خریداران به جمع نمادهای بورسی پیوست. ارزش تامین مالی انجام‌شده در معاملات این روز، معادل مجموع ۱۸ شرکتی بود که پیش از این در بازار سهام عرضه اولیه شده‌اند.

در عین حال آمار مشارکت در عرضه‌های اولیه با حضور بیش از ۲ میلیون نفر برای خرید سهام «شستا» رکوردی جدید بود که در کارنامه بازار سهام ثبت شد. اما این پایان کار نبود و در اولین روز معاملاتی «شستا» حدود ۲۲۰۰ میلیارد تومان پول در صف خرید این سهم نشست که بازار سرمایه تا به آن روز چنین صفی را به خود ندیده بود.

در انتظار عرضه ۲ درصد شستا

از سوی دیگر دیروز نیز برای شستا بیش از هزار میلیارد تومان صف خرید سهام تشکیل شده است.

طبق گزارش دنیای بورس، دومین روز از معاملات عادی سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی را شاهد هستیم و انتظار برای عرضه سهام از سوی سهام‌دار عمده هر روز بیشتر می‌شود.

بر اساس اخبار روز نخست بنا بود که دو درصد از سهام شستا در ادامه عرضه اولیه به صورت خرد در بازار عرضه شود. گرچه وضعیت عرضه‌های اولیه در ماه‌های اخیر نشان داده است که سهام‌دار عمده معمولا فرصت کافی را حتی در هفته‌های بعد از عرضه‌های اولیه برای افزایش شناوری سهام دارد اما ارزش بازار شستا بسیار بالاتر از شرکت‌های دیگر است.

بر این اساس تعلل در عرضه سهام و در صورتی‌که موج فروش سهام در بورس همه‌گیر شود می‌تواند فرصت عرضه سهام را از سهام‌دار عمده بگیرد. به همین منظور آغاز عرضه سهام به صورت تدریجی از سوی سهام‌دار عمده می‌تواند علاوه بر جذابیت معاملات سهم برای معامله‌گران به افزایش شناوری نیز در شرایط کنونی کمک کند. باید توجه داشت که روز گذشته حتی حجم مبنای شستا نیز پر نشد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • مستمری بگیر گرسنه

    دولت چرا باید سرمایه پس انداز 30ساله منو به حراج بذاره برای چه حدفی دست به این کار زد به خاطر همسان سازی حقوق مستمری بگیر؟ چرا مبلغ بدهی 260میلیاردیشو نداد یا نمیده گردن کلفته گردنه گیره دیوار کوتاهتری از مستمری بگیر گیر نیاورد چون مستمری بگیر مفلوک هیچ مدافعی نداره چه حقی داره مگه رهبری نفرمود این مال حقوناَسه چرا خود مستمری بگیر سهام خودش بهش واگذار نمیشه وسیله شد همسان سازی همینم اجرا نمیشه می‌بینیم خدا به خاک سیاه بکشونتون ما که دستمون به جایی نمیرسه من یه تکاور عملیات ویژه جنگ بی مواجبم برا پول داروم محتاجم با 1600 مستمری بعده 31 سال

    • ناشناس

      سهام شرکت شستا مال مستمری بگیراس؟

  • احمد

    باسلام متاسفانه عرضه اولیه برای عده خاصی است روز اول به نسبت مساوی به همه سهم تعلق می گیرد اما از روز دوم دیگر خرید سهم مشکل می شود! چرا؟ اول اینکه بقول سازمان ، سیستم هنگ می کند.دوم اینکه عده ای به اینترنت پرسرعت دسترسی دارند.سوم اینکه کارگزاری هایی مثل آگاه،مفید،فارابی و… که صندوق سهامی دارند اول برای خودشان ودیگران سبدگردانی می کنند تا سود ببرند چهارم،آنهایی که دستشان توی کار است وخارج از برنامه دو لپی میخورند و یک شبه میلیاردر می شوند و سازمان هم در رفع این ناهنجاری ها ،عاجز است خب راه حل چیست؟خب مشخص است روز بعد از عرضه اولیه،حقوقی سهام را در بازار با 5 درصد به کلیه سهامداران مجددا عرضه کند و بعد مثلا 10 روز آن را آزاد کند بدین ترتیبی همه با سرمایه مساوی می توانند خرید و فروش نمایند این نکته هم جای ابهام دارد که چرا شرکتی که تازه وارد بورس شده و عملکردش در بورس مشخص نشده بایستی روزانه و بدون محدودیت روزی 5 درصد افزایش داشته باشد چرا مثلا 2 درصد را لحاظ نمی کنند؟مگر کشف قیمت صورت نگرفته است؟

  • مهدی

    چطورسهامش بخریم

  • نوید

    یک هفته نتوانستم شستا را دوباره بخرم ۵ ثانیه اول کلید ارسال میزنی تبدیل به صف خرید ۹۹۹۹۹ تایی میشه!!!؟ عرضه اولیه فقط یکبار شانس خرید داریم…

  • ناشناس

    حالاثبت کنیم !بعدش بورس راچطوربخریم وچطوربفرشیم تاعرضه اولیه مایادبگیریم دیگرتمام شده

  • ص

    دولت بایدبداند!!!که هیچ گاه کارخانه یاسرمایه ملی کشوررابه هیچ وجه به طورکامل به بخش خصوصی واگذارنکند،مثلادولت اگربه طورکامل سهم کارخانه ای رابه بخش خصوصی واگذارکنداین ازضعف دولت است!؟دولت می تواندنصف کارخانه رابه بخش خصوصی واگذارکندونصف دیگرش راسهم عموم مردم بداندیعنی نصف سودکارخانه برای دولت وبخص خصوصی باشدکه بامدیریت دولت وبخش خصوصی کارخانه برنامه ریزی شودونصف سودکارخانه برای خزانه دولت وبخش خصوصی ؛؛؛ونصف دیگربه عنوان عرضه اولیه یابورس بین مردم به عنوان سهم یاسودی ازکارخانه هابه مردم عادی داده شود :::که امروز اگربتواننداین طوری مدیریت وبرنامه ریزی کنندباهمین عرضه اولیه ازشرکت هاهم مردم ازسودشرکت هابهره مندمی شوندهم دولت وبخش های خصوصی که دارنددرست مدیریت وبرنامه ریزی می کنندمی توانندبهره مندشود ::؛البته اگربتواننداین طوری مدیریت کنند که نه دولت کامل سودشرکت رابخوردونه بخش های خصوصی کاملاکارخانه راواگیرکنندونه مردم ؛؛؛یعنی دولت وملت درکنارهم از سودسرمایه های ملی بهرمندشوندوبخش خصوصی هم درکناردولت که درچرخش شرکت هایاکارخانه هایاسرمایه های ملی بپردازند؛؛!؟!وسودش نصیب همه سرزمین ایرانیان شود

  • ص

    البته اگریک عده بامفاسدودزدان مبارزه کنندامیدواربه اینده هستیم !!!؟!!همیشه بایدیک عده درکمین مفاسدودزدان ورباخواران باشدتاعدالت برای همه اجرایی شود؛؛تادنیادنیاست بایدیک عده توی دهن نااهلان درپیشبردطرح هابزند…!!؟!!مجاهدین راه حق ……وطراحان خیرات ….ازبین بردن طرح های پلید…..همه جاصدق می کند

  • جلیل

    حجم مبنا پرنمیشه یعنی چه ؟ میره گره معاملاتی .در فکر چاره ای دیگر باشید

  • ناشناس

    خمهر و حریل بگیرید

  • معصومی

    با سلام ، بنده روز سه شنبه 26/01/99مبلغ درخواستی را به حساب کار گذاری آگاه واریز نمودم و ثبت درخواست جهت خرید عرضه اولیه شستا رادادم ،اما متاسفانه برای بنده خرید انجام نگردید ،چگونه میتوانم پیگیری نمایم .