کد مطلب: ۲۸۲۳۰۵

رضا بوستانی، اقتصاددان در گفتگو با تجارت‌نیوز:

ارز موقتا ارزان می‌شود/مسلما روند بلندمدت تغییر نمی‌کند

ارز موقتا ارزان می‌شود/مسلما روند بلندمدت تغییر نمی‌کند

یک اقتصاددان درباره تاثیر اظهارات ترامپ بر بازار ارز می‌گوید: کاهش تقاضای ارز و آینده بهتری که با افزایش عرضه ارز و افزایش صادرات نفت ممکن است ایجاد شود می‌تواند به کاهش نرخ ارز کمک کند؛ اما همه این مسائل مطرح شده در کوتاه‌مدت و در حد یک یا دو روز می‌تواند اثرگذار باشد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا به همراه نخست‌وزیر ایتالیا در یک کنفرانس خبری در واشنگتن عنوان کرد: «حاضرم با رهبران ایران هر زمان که بخواهند بدون پیش‌شرط دیدار کنم». این سخنان ترامپ واکنش‌های مختلفی را از سوی کارشناسان بازارهای مالی در پی داشت.

رضا بوستانی، اقتصاددان در گفتگو با تجارت‌نیوز در مورد صحبت‌های مطرح شده از سوی رئیس جمهور آمریکا می‌گوید: اظهارات ترامپ از آنجایی که یک مانع از سر راه مذاکرات برمی‌دارد حتما مثبت است. این موضوع باعث می‌شود انتظارات فعالان اقتصادی تا حدی تعدیل شود و تقاضا برای دارایی‌ها به واسطه انگیزه‌های احتیاطی افراد کاهش پیدا کند؛ مثلا اگر کسی امروز قصد خرید دلار را داشته و فکر می‌کرده که در ماه‌های آینده دلار یا ارز دیگری در بازار پیدا نخواهد شد، اکنون با این شرایط حتما این انتظار در او ایجاد می‌شود که ممکن است دسترسی به ارز در آینده بهتر و راحت‌تر شود.

بوستانی می‌افزاید: با اثر مثبت سخنان ترامپ انتظار می‌رود بعضی از فعالان اقتصادی از بازار خارج شوند و دیگر برای حفظ قدرت خریدشان وارد بازار ارز نشوند.

این اقتصاددان درباره آینده قیمت دلار می‌گوید: کاهش تقاضای ارز و آینده بهتری که با افزایش عرضه ارز و افزایش صادرات نفت ممکن است ایجاد شود می‌تواند به کاهش نرخ ارز کمک کند؛ اما همه این مسائل مطرح شده در کوتاه‌مدت و در حد یک یا دو روز می‌تواند اثرگذار باشد.

وی خاطرنشان می‌کند: قطعا واکنش‌های مقامات ایرانی به سخنان ترامپ بر روی این مسئله موثر است و مشخص می‌کند این اثرگذاری انتظارات چقدر خواهد بود. اما مسلما روند بلندمدت را تغییر نمی‌دهد مگر اینکه اقدامات عملی اتفاق بیفتد و مشخص کند که آینده صادرات نفت، سرمایه‌گذاری خارجی و روابط بین‌الملل ما به چه سمتی خواهد رفت.

بوستانی در پایان خاطرنشان می‌کند: تا کار عملی در این زمینه اتفاق نیفتد نمی‌توان انتظار داشت که چنین اقداماتی و چنین صحبت‌هایی اثر بلندمدت روی نرخ ارز، دارایی‌ها و در مجموع شرایط کلی اقتصاد داشته باشد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    هر موقع یه تغییری هم بخواد حاصل بشه یه نفر […] میاد خرابش میکنه. مثل سیف که بعد از برجام دلار داشت پایین میومد نزاشت

  • ناشناس

    چرا همه ایه یاس می خونن ایا براشون نمی صرفه که دلار بیاد پایین

  • ناشناس

    اگر […] بذارن

  • علی رضا

    . حقوق کارگر شده 100 دلار در ماه. با این تولید در هم پیچیده جهانی کالا ، که عملا سبب می شود هزینه های زندگی عادی در دنیا نرخ مشخصی بر اساس دلار داشته باشد وضعیت کارگر ایرانی با کارگر روز مزد بنگلادشی قابل مقایسه است.
    کارگر بنگلادشی هزینه زیر ساخت ندارد. یعنی نه برقی دارد نه جاده ای نه حتی خانه ای . در حلبی آب می خورد و شب را در حلبی آباد می خوابد .
    شک نکنید بزودی کاهش استانداردهای وضعیت زندگی ، قشر عظیمی از مردم را آماده شورش و به تبع آن بروز درخواسته ای نا مشروعتر دولتهای استکباری اعم از آمریکا و چین و روسیه خواهد شد

  • Mehdi

    اینکه اقای بوستانی به این حرف ترامپ مثبت نگاه میکنند یعنی بینش و بصیرتشون خیلی عمیق نیست کسی که قرارداد برجام با اون همه اقدامات چند طرفه برای تثبیتش میاد براحتی پاره میکنه و زیرش میزنه به این حرفش دیگه چه اعتمادی باید کرد . دولت امریکا بی اعتماد پر نیرنگ دروغگو ضد جامعه بشری است ، تنها راهش هم ایستادگی و مبارزه با این شیطان بزرگ است.

    • ناشناس

      […] مگه میشه مقابل آمریکایی که بیش از 65 درصد اقتصاد دنیا در انحصار اونه وایساد […]