خبر مهم:

کد مطلب: ۲۸۳۵۹۴

مروری بر روزنامه‌های شنبه ۱۳ مرداد ماه سال ۱۳۹۷

تحلیل روزنامه‌ها از تجمعات اعتراضی؛ اکنون چه باید کرد؟

تحلیل روزنامه‌ها از تجمعات اعتراضی؛ اکنون چه باید کرد؟

روزنامه ایران با تیتر «چه باید کرد؟» راه‌حل برون‌رفت از وضعیت کشور را شنیدن حرف‌های مردم و تقویت روابط با حاکمیت می‎‌داند. وطن امروز به اعتراض مراجع نسبت به وضعیت معیشتی مردم اشاره می‌کند. شرق نیز به نقل از رسانه‌های مختلف به ارائه گزارش در مورد تجمعات چند روز اخیر می‌پردازد و به نقل از وزیر کشور می‌نویسد: دشمن فکر می‌کند با تجمع ۲۰۰ نفر اوضاع کشور به هم می‌خورد.

اعتراضات مردمی به وضعیت اقتصادی، چند روزی است که در برخی از شهرهای کشور کم‌و‌بیش ادامه داشته است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بسیاری از مقامات سیاسی و مسئولان کشور نسبت به این تجمعات واکنش نشان داده‌اند. مطبوعات کشور نیز در همین راستا این موضوع را تحلیل و برخی پیشنهادات را ارائه داده‌اند.

روزنامه ایران در تحلیل خود که با تیتر « چه باید کرد؟ » آن را ارائه داده، گفتارهایی از محمد علی وکیلی، صادق زیباکلام، محسن جلال‌پور و محمدتقی رهبر را آورده است.

این روزنامه راه برون‌رفت از وضعیت فعلی را شنیدن حرفهای مردم و تقویت روابط با حاکمیت می‌داند. روزنامه ایران از پیشنهاد محمدعلی وکیلی رونمایی می‌کند که وی می‌گوید: بهارستان پیشاهنگ تحقق خواسته‌های مردم باشد تا صدای تروریست‌ها و سلطنت‌طلب‌ها در کف خیابان پژواکی نداشته باشد.

این روزنامه مخاطب چه باید کرد را تنها دولت نمی‌داند و بر تلاش و هم‌افزایی همگان برای برون‌رفت از وضعیت موجود تاکید می‌کند. گزارش روزنامه ایران به نقل از صادق زیباکلام می‌نویسد که نخبگان، خصوصا نخبگان اصلاح‌طلب نباید به این اعتراضات همانند اعتراضات دی ماه بی‌توجه باشند.

محمدتقی رهبر، امام جمعه موقت اصفهان نیز اعتقاد دارد که تریبون‌ها باید در این شرایط به جامعه آرامش منتقل کنند. محمدعلی وکیلی نماینده مجلس نیز معتقد است که مجلس در این شرایط باید صدای رسای مردم باشد.

وطن امروز نیز با تیتر « صدای اعتراض مراجع »، می‌نویسد: مراجع تقلید شیعه در قم روزهای پنجشنبه و جمعه طی سخنرانی‌ها و با صدور بیانیه‌هایی از بی‌تدبیری دولت و ناتوانی در تامین معیشت مردم و امنیت اقتصادی کشور انتقاد کردند و از قوه‌قضائیه خواستند روند برخورد با مفسدان اقتصادی را شتاب بخشد.

این روزنامه ادامه می‌دهد: انتقاد صریح مراجع نسبت به سوءمدیریت دولت در تدبیر امنیت اقتصادی و معیشتی جامعه اتمام حجت به دولت حسن روحانی است. مراجع تقلید در سخنان و بیانیه‌های خود تاکید کردند بارها به صورت حضوری و خصوصی از دولت حسن روحانی خواسته‌اند نسبت به نابسامانی‌های اقتصادی و فشار بر طبقات آسیب‌پذیر جامعه توجه کرده و نسبت به برطرف کردن مشکلات اقتصادی اهتمام داشته باشد.

روزنامه شرق نیز در اولین جمله از تحلیل خود از زبان وزیر کشور می‌نویسد: دشمن فکر می‌کند با تجمع ۲۰۰ نفر اوضاع کشور به هم می‌خورد. این روزنامه در ادامه به ارائه گزارشی از تجمعات شهرهای مختلف اصفهان، شیراز، مشهد و برخی شهرهای دیگر می‌پردازد. این روزنامه گزارش خود را با تیتر « تجمعات اعتراضی در چند شهر کشور » ارائه می‌کند.

این روزنامه به واکنش طباطبایی‌نژاد، امام جمعه اصفهان نیز اشاره می‌کند که وی گفته بود: گرانی وجود دارد و برخی نسبت به مالیات‌ها اعتراض دارند؛ مردم در این موضوع حق دارند، اما راه‌افتادن در خیابان مبنایی ندارد. صدای خود را به چه کسی می‌خواهند برسانند؟ به مسئولان؟ مسئولان که خود این موضوعات را می‌دانند.

اما برخی کارشناس‌ها بر این باور هستند که امکان دارد فقر و وضعیت نابسامان اقتصادی در اعتراضات اخیر و همچنین اعتراضات دی ماه سال گذشته نقش داشته باشد.

روزنامه همدلی در همین زمینه به نقل از رسول خضری، نماینده مجلس می‌گوید: قطعاً با اوضاع فعلی خط فقر حداقل به 6 میلیون تومان افزایش پیدا کرده و درصد مردمی که دچار فقر مطلق شده‌اند به چند برابر افزایش پیدا کرده و می‌توان گفت به عدد 50 درصدی نزدیک شده است.

همدلی اما با تیتر « تله فقر »، اولین قدم برای مبارزه با فقر را آگاهی از وضعیت فقر و سنجش آن می‌داند و در ادامه می‌نویسد: سنجش فقر و نیز راه‌های مختلف فقرزدایی در دهه‌های اخیر اهمیت بیشتری در سیاستگذاری‌های اقتصادی کشورهای دنیا به‌ویژه کشورهای توسعه‌نیافته پیدا کرده است. در این میان باید به این نکته هم توجه داشت که فقر مطلق به معنای خط فقر ملی است و هیچ کشوری موفق نشده است فقر مطلق خود را از بین ببرد.

این روزنامه آمار وضعیت فقر کشور را به نقل از سازمان برنامه و بودجه اینگونه ارائه می‌دهد: حال سازمان برنامه و بودجه بر اساس تعریفی که از فقر شدید و فقر مطلق دارد، تعداد خانوارهای زیر خط فقر را بیش از 2 میلیون و 858 هزار خانوار اعلام کرده است، اما آمارهای غیررسمی چیزی فراتر از این عدد و رقم را نشان می‌دهد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.