کد مطلب: ۲۸۴۱۵۳

نظرسنجی تجارت‌نیوز از برخی فعالان و معامله‌گران تالار بورس

خوشبینی معامله‌گران به اوج‌گیری شاخص بورس

خوشبینی معامله‌گران به اوج‌گیری شاخص بورس

نظرسنجی «تجارت‌نیوز» از بین جمعی از معامله‎‌گران و سهامداران بازار سرمایه نشان می‌دهد، در عین امیدواری به تداوم صعود شاخص بورس اما به دلیل مطلع نبودن از جزئیات بسته ارزی دولت پیش‌بینی‌ها با ابهاماتی همراه است.

تجارت‌نیوز هر هفته دو پیش‌بینی از وضعیت شاخص بازار سهام منتشر می‌کند.

یک گزارش شامل دیدگاه تحلیلی کارشناسان خبره بورس و گزارشی دیگر شامل دیدگاه معامله‌گران بازار سرمایه تحت عنوان نظرسنجی بورسی است. گزارش اول در اولین روز کاری هر هفته و گزارش دوم در دومین روز کاری هر هفته منتشر خواهد شد.

معامله‌گرانی که در نظرسنجی این هفته شرکت کردند، معتقدند چالش‎های بزرگی بازار را تحت تاثیر قرار داده است و مشخص نیست بالاخره آیا دلار در نرخ‌های 4200 تومانی، 5500 تومانی یا 8500 تومانی تثبیت می‎شود یا نه؟ و شاخص توان شکستن محدوده 128 هزار یا 130 هزار واحدی را خواهد داشت یا نه؟

گمانه‎زنی اهالی بازار از اعلام سیاست‎های جدید ارزی دولت بر این اساس است که این اقدام، خروجی به نفع بازار سرمایه خواهد داشت.

این تحلیلگران معتقدند، با توجه به افزایش نرخ‎ها، قیمت دلار و در نتیجه افزایش حاشیه سود شرکت‎ها، همچنان شاهد رشد شاخص کل خواهیم بود. هرچند این احتمال وجود دارد که شکستن محدوده 130 هزار واحدی شاخص زمانبر باشد اما امکان‎پذیر است، چرا که به هر حال اصلاح و کسب انرژی همواره جزیی از روندهای صعودی بوده است.

به گفته برخی از معامله‎گران، هفته پیش رو، هفته انتظار است؛ تا معامله‏‌گران بتوانند با بررسی خبرهایی که به طور رسمی اعلام خواهد شد در موضع خریدار یا فروشنده قرار بگیرند. از نظر این کارشناسان، به احتمال زیاد از سه‌شنبه می‌‏توان به تدریج شاهد افزایش تقاضا و بهبود شرایط بود.

بسیاری از معامله‎گران معتقدند، پیش‎بینی از وضعیت بازار این هفته، اندکی مشکل است. چرا که ریسک سیستماتیک بازار به دلیل نزدیک شدن به تاریخ اعمال تحریم‎ها، بروز یک سری اعتراضات و از طرفی عرضه دلار شرکت‏‌های صادراتی در بازار ثانویه فضای شک و تردید در بازار ایجاد کرده و همین موضوع منجر به عقب‎نشینی خریدارن شده است.

با این حال، ارزندگی سهام به دلیل آزادسازی نرخ دلار از سایر عوامل، پررنگ‌تر است و به نظر می‎رسد شاخص این هفته را متعادل و رو به مثبت باشد.

یک معامله‌گر به «تجارت‌نیوز» گفت: بازار متلاطم است و درست مثل یک دریای طوفانی با منتشر شدن بسته جدید ارزی، صادرات‌محوری‎ها کانون توجه بازار خواهند بود.

این در حالی است که به زعم بسیاری از تحلیلگران و اهالی بازار، با توجه به اینکه برخی از تحریم‎ها از دوشنبه آغاز می‎شوند، نوسان بازار زیاد خواهد بود و مانند چهارشنبه گذشته و دیروز، خریداران معتقدند که تاثیر آزادسازی دلار بر سود شرکت‎ها به مراتب بیشتر از تاثیر تحریم‌ها خواهد بود اما فروشندگان درست نظری عکس آن دارند.

کارشناسان معتقدند، در صورتی که شرکت‎ها بتوانند با ارز آزاد کالا بفروشند، به طور قطع دولت خوراک و مواد مورد نیاز را به نرخ ارز آزاد خواهد داد که این موضوع یکی از شروط مجلس برای بانک مرکزی است و در مجموع به نظر می‎رسد به نفع صنایع باشد.

این معامله‎گران، صنایع فولادی و پتروپالایشی را به عنوان صنایع پیشرو هفته جاری معرفی می‌کنند.

به گفته عده‎ای از سهامداران که در این نظرسنجی شرکت کردند، هرچند شاخص کل روز گذشته مثبت بود اما سهامداران هنوز نمی‌‏توانند به این وضعیت مثبت خوشبین بوده و امیدوار باشند و همه منتظر اخبار خوب یا بد هستند.

به گفته یک تحلیلگر، اوایل هفته به دلیل حفظ سود بسیاری از گروه‎ها، فشار فروش زیاد خواهد بود و روند بازار میل به منفی دارد. اما بازار این عرضه‎ها را فرصت خرید می‎داند و به سهم‎ها اجازه اصلاح زیاد نخواهد داد.

یک سهامدار درباره وضعیت بازار در روز گذشته به «تجارت‎نیوز» گفت: نوسان وحشتناک همه را سرگردان کرده و چند تصمیم مهم در بازار نقش زیادی دارد. یکی از این تصمیم‎ها، تصمیماتی است که ترامپ قرار است در مورد تحریم‎ها بگیرد و دیگری تصمیم دولت درباره دلار است. دیروز که تابلوها را رصد می‎‌کردیم به جز نفتی‎ها و پتروشیمی‎ها همه سهم‎ها منفی بود و به نظر نمی‎رسد تا پایان هفته وضعیت بهتر شود.

به گفته عده‎ای از سهامداران که در این نظرسنجی شرکت کردند، هرچند شاخص کل روز گذشته مثبت بود اما سهامداران هنوز نمی‌‏توانند به این وضعیت مثبت خوشبین بوده و امیدوار باشند و همه منتظر اخبار خوب یا بد هستند.

آنها معتقدند، بین ارز دولتی و آزاد باید تعادل برقرار شود. این گروه از اهالی بازار نیز گروه‎های نفتی، پتروشیمی و فولادی را در حال حاضر لیدر بازار می‎دانند.

در این نظرسنجی این افراد مشارکت داشتند:
حامد حداد- علی شهریاری- مجید مویدی- پریسا کافی-ابوالفضل ابراهیمی زاده- زهرا جباری- محمد حسینی- حسن امامی - عبدالمناف جلال پور- کاظم اسماعیلی- پریسا کافی- ابراهیم سپیانی- مجید حق پرست- فرشاد طهماسبی- عباس مظاهری- جمشید فلاح- حسین عسگری- ابراهیم غلاممی- احمد محمودی- پناه جعفری- لقمان یاوری.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.