کد مطلب: ۲۸۴۶۰۴

رئیس سابق اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با تجارت‌نیوز:

ارزانی ارز و سکه تنها به بسته ارزی ارتباط ندارد/دوام سیاست ارزی جدید به مسائل خارجی ارتباط دارد

ارزانی ارز و سکه تنها به بسته ارزی ارتباط ندارد/دوام سیاست ارزی جدید به مسائل خارجی ارتباط دارد

رئیس سابق اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران می‌گوید که کاهش قیمت ارز و سکه تنها به بسته اخیر ارزی دولت ارتباط ندارد، اما چنانچه در آینده تنش‌های بین المللی کشور برطرف شود شاهد سیر نزولی قیمت‌ها خواهیم بود.

منبع عکس:اقتصادنیوز

رئیس سابق اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران درباره بسته جدید ارزی دولت به تجارت‌نیوز گفت: بسته جدید ارزی دولت حاصل تفکر و سیاست‌گذاری‌های مبتنی بر روش علمی و منطقی است. بنابراین این برنامه دولت چشم‌انداز روشنی برای ادامه فعالیت‌های اقتصادی نوید می‌دهد. اینکه قیمت ارز بر اساس عرضه و تقاضا در بازار تعیین و تکلیف شود، روش درستی است؛ در حالی‌که سیاست‌هایی که در ابتدای سال از سوی دولت در راستای نرخ ارز چهار هزار 200 تومانی اعلام شد، برنامه‌ای غیرمنطقی بود که در نهایت منجربه شکست شد.

محسن جلال‌پور در پاسخ به این پرسش که اثرگذاری بسته ارزی دولت چقدر پایدار خواهد بود؟ اظهار کرد: دوام این سیاست منطقی بستگی به گره‌گشایی ما در برنامه‌های بین‌المللی، مسائل بانکی و اجرای برنامه‌های FATF دارد، چنانچه بتوانیم مصائب موجود در این مسیرها را برطرف کنیم بی‌شک شاهد کاهش قیمت ارز و سکه خواهیم بود. به‌واقع در آینده برطرف‌سازی تنش‌های بین‌المللی در نهایت ارزان‌تر شدن قیمت کالاها را به دنبال دارد.

وی افزود: قیمت ارز و سکه را عرضه و تقاضا مشخص می‌کند. زمانی‌که در آینده مشکلات نقل و انتقال مالی ما با سهولت انجام شود و عرضه این دو کالای سرمایه‌ای در بازار افزایش و تقاضا نیز کاهش یابد شاهد آرامش و نزولی بودن قیمت‌ها خواهیم بود. اما اگر این فرایند تغییر یابد یعنی تقاضا برای خرید سکه و ارز افزایش و عرضه کاهش یابد بی‌شک دوباره سیر صعودی قیمت‌ها باز خواهد گشت؛ بنابراین مستمر بودن کاهش قیمت‌ها ربطی به سیاست‌گذاری‌های اخیر ارزی ندارد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.