کد مطلب: ۲۸۷۳۲۲

یک كارشناس مسكن در گفتگو با تجارت‌نیوز:

بازار مسکن قفل می‌شود

بازار مسکن قفل می‌شود

یک كارشناس مسكن می‌گوید: آنچه که امروز مردم خانه ها را خریداری می کنند حبابی بیش نیست؛ چرا که برای خرید خانه فرمولی وجود دارد که براساس آن می‌توان قیمت‌های منطقی را محاسبه کرد.

یک كارشناس مسكن درباره وضعیت بازار مسکن به تجارت‌نیوز گفت: معاملات بازار مسکن در ماه‌هاي آينده قفل خواهد شد و ركود كامل در بخش خريد و فروش ایجاد می‌شود؛ چرا که قیمت‌ها مطرح شده به هيچ عنوان كارشناسي نيست و هر مالكي بر حسب علاقه خود بر ملكش قيمّت‌گذاري مي‌كند .

عباس شوكتي در پاسخ به این پرسش که حباب بازار مسکن چه زمانی شکسته می‌شود، اظهارکرد: در وضعیت فعلی شاهد بی‌سابقه‌ترین رکود هستیم. تا زمانی‌که قیمت‌های نامتعارف شکسته نشود، بازار مسکن قفل خواهد بود.

او در توصیه‌ای به خریداران تصریح‌کرد: برای خرید ملک باید به این موضوع‌ها توجه شود، به عنوان مثال يك زمين سيصد متري كه در آن ده واحد ساخته مي‌شود هر واحد سي متر قدر السهم آن است. به‌واقع چنانچه آن زمین متری 10 میلیون تومان ارزش‌گذاری شده باشد سيصد ميليون پول قدرالسهم آپارتمان مي‌شود. به‌ازاي هر متر مربع ، يك ميليون و پانصد هزار تومان هزينه ساخت است، كه طبق مثال زمين سيصد متري ، آپارتمان نود متري در آن زمين ساخته مي‌شود كه با قيمّت يك ميليون پانصد هر متر ضرب در نود متر مي‌شود كه قيمّت ساخت آن يكصد و سي و پنج ميليون تومان است.

شوکتی در ادامه گفت: سود متعارف هم بيست درصد است كه جمع سيصد ميليون قدرالسهم و ساخت، چهارصد و سي و پنج ميليون مي‌شود كه بيست درصد سود ساخت آن یعنی هشتاد و هفت ميليون است. بنابراین براي هر آپارتمان كه كاملا متعارف و منطقي است كه در كل قيمّت آن آپارتمان پانصد و بيست و دو ميليون تومان است. با این وجود مردم از اين قيمّت هر چقدر بالاتر خريد كنند، حباب خريداری کرده‌اند.

به گفته او؛ مردم چنانچه فوریتی در زمینه خرید خانه ندارند، دست نگه دارند چراکه حباب قیمت مسکن شکسته خواهد شد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • حجت

    جناب شوکتی مقدار زیادی از آن حباب است همش حباب نیست. چون تورم منطقی همیشه هست

  • ناشناس

    معلم به […]گفت : تو و برادرت دو تا پرتقال دارید فرض کنیم پسر همسایه وارد شود، پرتقال ها را چطور تقسیم میکنی؟ […]جواب داد : آقا معلم ببخشید فرض مسئله شما غلط است! معلم گفت چطور؟ […]جواب داد ببخشید آقا وقتی پسر همسایه بیاد ما پرتقال هامونو قایم میکنیم تقسیم نمی کنیم!!! با این نحوه محاسبه آقای شوکتی هیچکس حاضر نیست آپارتمان بفروشه همه میزارن به فصلش میفروشن!!!

  • ناشناس

    واقعا تو تهران قیمت کلنگی متری ده میلیون می باشد ؟
    واقعا هزینه ساخت متری یک میلیون و پانصد هزار تومان می باشد بنده با اسناد و مدارک ثابت میکنم که تو کارشناس مسکن نیستی…

  • ناشناس

    دیدگاه درستی در مورد مسکن است ساده و واقعی است

  • جعفري

    حالا ميشه فهميد چرا وضعيت اقتصاد ما به اين روز افتاده ، بله بخاطر اين قبيل كارشناسان!!!
    محاسبات زماني براي دريافت سود مورد نظر و هزينه فعلي ساخت و ساز و قيمت زمين و هزينه هاى شهرداري و آب و برق و پايان كار و صدها مورد ديگه و از همه مهمتر تورم و افزايش و رشد نقدينگي عوامل تاثير گزار هستند كه در اين مقاله لحاظ نشده، متاسفانه با اين رقمي كه ايشون اعلام كردن شما فقط ميتونيد يك ماشين متوسط خارجي بخرييد و اين نشون ميده قيمت مسكن شامل آپارتمان و زمين هنوز جاي رشد داره، فكر كنم كم كم با تثبيت قيمت ارز و سكه و خودرو نقدينگي به سمت مسكن حركت خواهد كرد، البته اميدوارم اينطور نشوه ولي با اميد موضوع حل نميشه

  • اکبر

    نوسانات ذات بازار است از مثبت ها زیاد خوشحال نشوید چرا که در این صورت از منفی ها بیش از پیش متاثر خواهید شد
    خطابم آنهایی بود که فکر می کنند حباب چیز الکی ای است.

  • ناشناس

    تا به امروز، در خصوص یک چنین مسئله به این مهمی که تقریباً تمامی جنبه های اقتصادی مملک در آن دخیل است، یکبار نشده که چند کارشناس از حوزه های مختلف، از قبیل اقتصاد دادن، سازنده و صنف املاک دور یک میز بنشینند و از مشکلات و راه کارهای خروج از رکود و نحوه تعیین قیمت منطقی هر متر مسکن مذاکره کنند که البته با توجه به دخیل بودن پارامترهای بسیار زیاد در خصوص ساخت و ساز، بحث بسیار پیچیده ای بوده و قطعاً با یک یا دو جلسه به نتیجه ای نخواهند رسید.
    در غیر اینصورت هر کسی توجیه خودش را می آورد و در نهایت خریداران طبقه متوسط رو به پایین که اغلب ما جزء همین دسته هستیم، ضرر خواهیم کرد.
    امروزه قیمت هر متر آپارتمان در هرمحله ای را آخرین قیمت فروش رفته آن محله تعیین میکند و هیچ تحلیلی پشت آن نیست. یعنی تا زمانیکه خریدار حاضر به پرداخت می باشد، فروشنده نیز قیمت بالاتری را پیشنهاد خواهد داد.

  • ناشناس

    شوکتی کاملا درست میگوید و عده ای بساز بنداز از این فرمول نارحتند
    چون پته انها را روی آب ریخت
    وقتی میگوید متری ده میلیون متری مثلا و طرف میاید و میگوید زمین متری 10 میلیون نداریم پس اصلا اطلاعاتی از قیمت های مناطق تهران ندارد و از منطقه یک پایین نیامده
    بعد در حال حاضر با بلاعوض و شهرداری حداکثر در فرشته متری دو میلیون می افتد آپارتمان و در مناطقی مثل پیروزی یا تهرانپارس یا شهران همان متری یک و پانصد در می آید
    خدا از سر دزدان و سوداگران همچون قلی خسروی پدرخوانده مافیای مسکن که با قدم نحس خود بازار مسکن را بهم ریخت نگذرد

  • ناشناس

    این همون کارشناسی نیست که تو اسفندماه گفت مسکن در اردیبهشت ارزون میشه حداقل خوبیش اینه که هرچی میگه بر عکس میشه بنابراین هرچی گفت برعکسش رو میشه پیش بینی کرد

  • ناشناس

    کارشناسان. مسکن.. تو. کف. بازار. اهن. اجر. میلگرد. نیستند. خواب. مبینند. فکر. اساسی. شود