کد مطلب: ۳۳۷۹۹۶

۴۰۴ دشت در وضعیت ممنوعه

404 دشت در وضعیت ممنوعه

از میان ۶۰۹ دشت کشور، ۴۰۴ دشت در شرایط بحرانی‌اند و استان‌های فارس، کرمان، خراسان‌رضوی، اصفهان و خراسان‌جنوبی در صدر مناطق دارای بیشترین دشت ممنوعه هستند.

به گزارش تجارت‌نیوز، آسیب‌شناسی‌ها نشان می‌دهد«تداوم خشکسالی‌ها»، «افت بارندگی‌ها» و «تخلیه روزافزون منابع آب زیرزمینی» موجب شده تا از میان ۶۰۹ دشت کشور، ۴۰۴ دشت در شرایط بحرانی به سر ببرند و استان‌های فارس، کرمان، خراسان‌رضوی، اصفهان و خراسان‌جنوبی در صدر مناطق دارای بیشترین تعداد دشت ممنوعه قرار بگیرند.

بررسی‌ها حاکی از آن است که ایران طی یک دهه اخیر به‌صورت مداوم بارندگی‌های کمتر از میانگین بلندمدت را تجربه کرده است که این شرایط در کنار افزایش چشمگیر برداشت‌ها و استفاده از آبخوان‌های زیرزمینی موجب شده، کشور ما با کاهش محسوس منابع آبی زیرزمینی مواجه شود.

تداوم خشکسالی‌ ها، افت بارندگی‌ها و فشار هر چه بیشتر به سفره‌های زیرزمینی به‌عنوان منابع استراتژیک آب کشور باعث شده تا از ابتدای سال تاکنون ۲۳ دشت نیز به جمع دشت‌های ممنوعه کشور افزوده شود و هرگونه توسعه بهره‌برداری از منابع آب‌های زیرزمینی در دشت‌های یاد شده ممنوع است.

بر اساس ارزیابی صورت گرفته، استان‌های فارس با حدود ۹۰ دشت، کرمان با ۳۷ دشت، خراسان‌رضوی با ۳۳ دشت، اصفهان با ۲۶ دشت و خراسان‌جنوبی با ۲۵ دشت در صدر استان‌های دارای بیشترین دشت‌های ممنوعه و ممنوعه بحرانی قرار گرفته‌اند.

در حال حاضر برداشت از چاه‌های غیرمجاز به حدود ۸. ۷ میلیارد مترمکعب رسیده است و نگاهی به روند افزایش دشت‌های ممنوعه در کشور نشان می‌دهد از ابتدای دهه ۸۰ تاکنون تعداد دشت‌های ممنوعه در ایران حدودا دو برابر شده است.

همچنین ادامه فشار به منابع زیرزمینی موجب شده است تا کسری تجمعی آبخوان‌های زیرزمینی کشور به ۱۳۰ میلیارد مترمکعب برسد که حدود ۱۰۶ میلیارد مترمکعب از این کسری طی ۲۰ سال اخیر اتفاق افتاده است و هر ساله نیز رقمی در حدود ۶میلیارد مترمکعب به کسری مخازن زیرزمینی کشور اضافه می‌شود.

منبع: پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.