کد مطلب: ۳۰۱۱۳۲

یک مقام صنفی صنعت گردشگری مطرح کرد:

کاهش ورود گردشگر خارجی واقعی/۵۰ درصد ظرفیت‌ هتل‌ها خالی است

کاهش ورود گردشگر خارجی واقعی/50 درصد ظرفیت‌ هتل‌ها خالی است

یک مقام صنفی صنعت گردشگری اعتقاد دارد ورود مسافر به ایران ممکن است در چند وقت اخیر زیاد شده باشد اما ورود گردشگر واقعی به معنای گردشگری که هتل‌ها را اشغال کند و سودی را برای آژانس‌های مسافرتی و صنعت گردشگری کشور داشته باشد، کاهش چشم‌گیری داشته است.

از ابتدای شروع بحران ارزی در کشور، برخی کارشناسان اظهار می‌کردند که اگرچه نوسانات ارزی برای اقتصاد ایران خطرناک است، اما در چنین شرایطی ورود گردشگران به کشور می‌تواند ارزآوری بالایی برای اقتصاد به همراه داشته باشد.

به گزارش تجارت‌نیوز، کمتر کسی است که تابستان امسال خبر افزایش مسافران از کشورهای اطراف مانند عراق یا آذربایجان به ایران را نشنیده یا ندیده باشد. مسافرانی که گاه ورود آنان با حاشیه‌هایی نیز همراه بوده است.

براساس گزارش ایسنا، آنگونه که محمدثابت اقلیدی، مدیر کل دفتر نظارت و حمایت از توسعه گردشگری ، به نقل از پلیس مهاجرت عنوان کرده، آمار گردشگران خارجی در پنج ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه دو سال قبل آن رشد قابل‌توجه داشته است. به نحوی که میزان ورود گردشگر در این پنج ماه بیش از 3 میلیون و 140 هزار نفر بوده است.

براساس اظهارات اقلیدی، کشورهای عراق، جمهوری آذربایجان، افغانستان و ترکیه به ترتیب بیشترین میزان گردشگری ورودی به ایران را داشته‎‌اند.

اما در همین زمینه علی اصغر مونسان، رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در توئیتی نوشته است: در کنار تلخی‌های تلاطمات ارزی شاهد رونق چشمگیری در جذب گردشگر بوده‌ایم.

با این حال، امیر هاتفی، نایب رئیس انجمن صنفی کارفرمایی دفتر سفر هوایی، گردشگری و زیارتی استان تهران در گفتگو با تجارت‌نیوز، نظری برخلاف نظر مسئولان سازمان میزاث فرهنگی و گردشگری دارد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا تعداد گردشگران ورودی به ایران در بهار و تابستان سال جاری افزایش پیدا کرده است؟ پاسخ می‌دهد: خیر متاسفانه اینگونه نبوده است. با وجود آنکه ما گمان می‌کردیم گردشگر به معنای واقعی بیشتر شود، اما اینگونه نشد. منظور از گردشگر واقعی یعنی گردشگری که هتل‌ها را اشغال کند و سودی را برای آژانس‌های مسافرتی و بدنه گردشگری کشور داشته باشد. آمار ورود به ایران ممکن است در این مدت زیاد شده باشد که پایین بودن نسبت قیمت دلار به ریال یکی از دلایل مهم آن بوده است. این امر باعث شده تا ورود مسافر به کشور با توجه به آماری که پلیس انتظامی ارائه می‌دهد، افزایش پیدا کند. اما باید توجه داشت که این آمار، آمار میزان گردشگر ورودی به کشور نیست.

درست است که با ورود مسافر به قصد خرید مایحتاج خود از شهرهای مرزی، یک ورود و خروج به کشور اتفاق افتاده است. اما این افراد گردشگر نیستند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: آمار مربوط به اقامت در هتل‌ها و تورهای گردشگری که در چند وقت اخیر در اختیار ما گذاشته شده، حاکی از آن است که این آمار در سراشیبی قرار گرفته و میزان گردشگران خارجی نزول پیدا کرده است. مهم‌ترین ملاک ما خالی بودن 50 درصد از ظرفیت هتل‌ها در این مدت بوده است. باید توجه کرد که فصلی که در آن قرار داریم، قاعدتا باید فصل پیک ورود گردشگران به کشور باشد. دلیل این کاهش آمار نیز به نظرم به این علت بوده که گردشگران در حال حاضر وضعیت ایران را برای سفر مناسب نمی‌دانند.

هاتفی در پاسخ به اظهارات مونسان مبنی بر افزایش میزان ورود گردشگران خارجی به کشور می‌گوید: ببیند ما از جناح بخش خصوصی موضوع را می‌بینیم که در وسط گود بازار گردشگری قرار داریم. اما آقای مونسان به عنوان بخش دولتی، از طریق پیام‌هایی که به وی می‌دهند، از وضعیت گردشگری اطلاع پیدا می‌کند. بنابراین به نظرم آقای مونسان به تعداد مسافران ورودی به کشور تکیه کرده است.

اکنون برخلاف مدت مشابه سال‌های گذشته حجم قابل‌توجهی از پروازها و هتل‌‌ها خالی است.

این مقام صنفی تاکید می‌کند: به اعتقاد ما مسافرانی که به دلیل کاهش ارزش پول ملی به مناطق مرزی کشور می‌آیند و پس از تامین مایحتاج خود به کشورشان برمی‌گردند، اتفاقا به اقتصاد ما صدمه می‌رسانند. در حالی‌که گردشگری که از یک کشور دیگر مثلا هلند به ایران می‌آید و به مدت 15 روز در کشور می‌ماند، به اقتصاد کشور سود می‌رساند. جهت اطلاع عرض می‌کنم که در چند وقت اخیر میزان ورود گردشگران از همین کشور هلند نیز به ایران کاهش داشته است. بهتر است آقای مونسان آمار دقیق‌تر را از همکاران ما در هتل‌ها، آژانس‌های مسافرتی و تورلیدرها بگیرد که به آمار دقیق‌تر دست پیدا کند.

هاتفی در پاسخ به این سوال که میزان گردشگران در چند ماه نخست سال نسبت به مدت مشابه سال گذشته چه تغییری کرده است؟ می‌گوید: به عنوان مثال عرض می‌کنم که در مدت مشابه سال‌های گذشته اگر چند گردشگر خارجی تقاضای اقامت در استانی مانند اصفهان داشتند، به زحمت می‌توانستیم برای آنها محل اقامت ترتیب دهیم. اما اکنون حجم قابل‌توجهی از پروازها و هتل‌‌ها خالی است. در حالی که سال قبل در شهریور اوج ورود مسافران خارجی به ایران بود. شما می‌توانید صحت ادعای بنده را از طریق اتحادیه هتلداران چک کنید و ببینید ظریب اشغال هتل‌ها چقدر است. یا آنکه ظرفیت پروازها را بررسی کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.