کد مطلب: ۳۱۵۱۶۲

رئیس مرکز افکارسنجی ایسپا مطرح کرد:

۷ میلیون نفر در جامعه درگیر اعتیاد هستند

7 میلیون نفر در جامعه درگیر اعتیاد هستند

رئیس مرکز افکارسنجی ایسپا می‌گوید: به طور معمول گفته می‌شود که ما دو میلیون معتاد در کشور داریم و این در حالی است که براساس پیمایشی که ما در سال 93  انجام دادیم، حدود هفت میلیون نفر در جامعه ما درگیر اعتیاد هستند.

به گزارش تجارت‌نیوز، علی ربیعی، وزیر سابق تعاون، کار و رفاه اجتماعی به همراه محمد آقاسی، رئیس مرکز افکارسنجی ایسپا در نشستی با عنوان «ارزیابی سیاست‌های حوزه آسیب‌های اجتماعی» به تحلیل وضعیت سیاست‌گذاری آسیب‌های اجتماعی در کشور پرداختند.

علی ربیعی در این نشست و در بخشی از سخنان خود به مشکلات موجود در سیاست‌گذاری آسیب‌های اجتماعی کشور اشاره کرد و گفت: سیاست‌گذاری در حوزه آسیب‌های اجتماعی کاملا فرادستگاهی است، اما ما نتوانسته‌ایم که نوعی از سیاست‌گذاری را تببین کنیم که چندین دستگاه دولتی را در بربگیرد. به نظر می‌رسد که آموزه‌های اداری ما نیز آمادگی این کار را ندارد.

وی افزود: ما معمولا بدون شناخت از بطن اجتماعی اقدام به سیاست‌گذاری در حوزه آسیب‌های اجتماعی می‌کنیم. به عنوان مثال، بدون شناخت نسبت به مساله خودکشی از جمله خودکشی در استان ایلام اقدام کرده‌ایم. در همین راستا نمی‌شود گفت که علت طلاق در مثلا استان یزد با منطقه یک تهران یکی است. بنابراین توجه به بافت اجتماعی در سیاست‌گذاری آسیب‌های اجتماعی بسیار مهم است.

ربیعی در بخشی دیگر از سخنان خود به ضعف سنت مشارکت دادن گروه‌های ذینفع در سیاست‌گذاری آسیب‌های اجتماعی انتقاد کرد و افزود: ما سنت سیاست‌گذاری براساس مشارکت با گروه‌های ذینفع نداریم. این گروه‌ها شامل خود آسیب‌دیده‌ها، گروه‌های اولیه و ثانویه‌ که با آنان هستند و حتی سازمان‌های مردم‎‌نهاد این حوزه را در برمی‌گیرد. مشارکت دادن گروه‌های ذینفع در سیاست‌گذاری به واقعی شدن آسیب‌های اجتماعی کمک می‌کند.

وزیر سابق کار در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اقدامات صورت گرقته در زمان مدیریت خود در وزارت کار، به بحث کودکان کار اشاره کرد و افزود: در این زمینه تعریف دقیق از کودکان کار نداریم. ما با استفاده از تجارب بین‌المللی به این نتیجه رسیدم که بین کودک کار، کودک خیابانی و کودک در خیابان تفاوت وجود دارد و سه مفهوم متفاوت هستند. حتی بین کودکی که کار می‌کند و کودکی که از وی برای کار سوءاستفاده می‌شود، کودکی که همراه با درس خود جهت معاش کار می‌کند و کودکی که در روستا زندگی کرده و کار کردن جز فرهنگش است، تفاوت وجود دارد. اما معمولا با یک دید به آن نگاه می‌کنند.

غالبا دلیل اول برای طلاق را فقر و بیکاری اعلام می‌کنند. اما براساس مشاوره‌های تلفنی که سازمان بهزیستی انجام داد، اولین دلیل طلاق فقدان ارزش‌های مشترک بود.

وی با اشاره به کار کردن خود در دوران کودکی گفت: من خودم وقتی در سن دبستان بودم، در میدان تره‌بار تهران، آب‌یخ یا بلال می‌فروختم. در آن زمان هیچ وقت هم حس بد نداشتم. یعنی آن زمان هیچ وقت احساس بهره‌کشی از خودم نداشتم. بنابراین ما در بحث تعریف کودکان کار هنوز کار نکرده‌ایم.

وزیر سابق کار در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به دلایل طلاق گفت: غالبا دلیل اول برای طلاق را فقر و بیکاری اعلام می‌کنند. اما براساس مشاوره‌های تلفنی که سازمان بهزیستی انجام داد، اولین دلیل طلاق فقدان ارزش‌های مشترک بود. دومین دلیل آن سوءظن بود که عمدتا نیز زنان دارای سوءظن نسبت به مردان بودند. سومین علت، عدم دانش و آگاهی زوجین در روابط بیولوژیک بود. در نهایت چهارمین علت طلاق، اعتیاد و مباحث مربوط به فقر خانواده بود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به آسیب‌شناسی و دلایل اعتیاد پرداخت و افزود: اولین علتی که در بحث اعتیاد به دست آوردیم، ناامنی روانی و عدم امنیت روانی بود. ما امروزه دانشجو، استاد و کارمند معتاد داریم. براساس کاری که معاونت فرهنگی وزارت کار انجام داد، اعتیاد در بین شاغلین کمتر از اعتیاد در بین بیکاران نبود.

در قسمت دیگری از این نشست، محمد آقاسی، رئیس مرکز افکارسنجی ایسپا به بیان دستاوردهای این مرکز در سال‌های اخیر درخصوص نظرسنجی‌ها و افکارسنجی‌های صورت گرفته پرداخت.

وی در بخشی از سخنان خود گفت: هنگامی که می‌خواهیم واقعیت را ببینیم، یک سری داده‌های ثبتی وجود دارد. در مورد داده‌های ثبتی در کشور چالش داریم که به آن وارد نمی‌شوم. اما در کنار داده‌های ثبتی، یک سری دیگر داده‌ها نیز هستند که از پیمایش‌ها و نظرسنجی‌ها استخراج می‌شود. چون یا وضعیت فعلی یا آینده یک موقعیت را به ما نشان می‌دهد.

وی در ادامه به پیمایش‌های صورت گرفته در این مرکز پرداخت و با اشاره به یکی از پیمایش‌های صورت گرفته در مورد اعتیاد گفت:اکنون به طور معمول گفته می‌شود که ما دو میلیون معتاد در کشور داریم. این در حالی است که براساس پیمایشی که ما در سال 93 انجام دادیم، حدود 7 میلیون نفر در جامعه ما درگیر اعتیاد هستند.

وی در این زمینه افزود: سوال این است که اگر سیاست‌گذار قصد سیاست‌گذاری دارد باید براساس کدام یک از این اعداد سیاست‌گذاری کند. به نظر بنده بخش بزرگی از واقعیت‌ها را می‌توان از طریق نظرسنجی‌ها و پیمایش‌ها به دست آوریم.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.