کد مطلب: ۱۳۵۹۴۱

معرفی کتاب «ایده عالی مستدام»

معرفی کتاب «ایده عالی مستدام»

چراغ راه همیشه به ما گفته‌اند که کتاب بخوانیم. مطالعه به ما کمک می‌کند بیشتر بفهمیم. کتابی که می‌خواهیم با هم بررسی کنیم، به معرفی راه‌های خلق ایده‌های ماندگار می‌پردازد. نویسنده با بیان داستان و مثال، به بیان مطالب می‌پردازد. این همان چیزی است که خواننده را به ادامه مطالعه کتاب ترغیب می‌کند. نویسنده چیزی را که می‌گوید،

یک معلم دوست دارد طوری به دانش‌آموزان درس‌ بدهد که هم برای آن‌ها جذاب باشد و هم در ذهنشان ماندگار شود. یک شرکت تبلیغاتی می‌خواهد تبلیغی بسازد که در عین سادگی ، تا ابد در ذهن مخاطبان باقی بماند.

در دنیای امروز، حرف اول را خلاقیت و نو‌آوری می‌زند. با خلاقیت هر چیزی جایگاه منحصربه‌فرد خودش را بدست می‌آورد.

چراغ راه

همیشه به ما گفته‌اند که کتاب بخوانیم. مطالعه به ما کمک می‌کند بیشتر بفهمیم. کتابی که می‌خواهیم با هم بررسی کنیم، به معرفی راه‌های خلق ایده‌های ماندگار می‌پردازد. نویسنده با بیان داستان و مثال، به بیان مطالب می‌پردازد. این همان چیزی است که خواننده را به ادامه مطالعه کتاب ترغیب می‌کند. نویسنده چیزی را که می‌گوید، باور دارد و نکاتی را که باعث ماندگاری و جذابیت مطلب می‌شود رعایت می‌کند.

ترجمه به 28 زبان دنیا، این کتاب را به یکی از پرفروش‌ترین و موفق‌ترین کتاب‌های حوزه مدیریت تبدیل کرده است. نام اصلی کتاب «Made to Stick: Why Some Ideas Survive and Others Die» است. «ساخته شده است تا بماند: چرا گروهی از ایده‌ها نجات می‌یابند و گروهی از بین می‌روند؟». اما نکات ارزشمند این کتاب بر مترجمانش هم اثر گذاشته است. آن‌ها توانستند عبارتی ساده و به‌یادماندنی را برای عنوان کتاب انتخاب کنند.

«ایده‌ عالی مستدام»
چگونه ایده‌های ماندگار بسازیم؟

ایده عالی مستدام

نویسندگان

برادران هیث کتاب‌های زیادی در زمینه‌های مدیریتی نوشته‌اند. چیپ هیث استاد دانشکده کسب‌و‌کار استنفورد است. او در دانشکده استراتژی کسب‌و‌کار و کارآفرینی اجتماعی نیز درس می‌دهد. علاوه بر تدریس، چیپ مشاور چند شرکت از جمله گوگل و انجمن قلب آمریکا است. برادر دیگر دَن هیث، عضو ارشد مرکز حامیان کارآفرینان اجتماعی است. قبل از این هم به عنوان پژوهشگر در دانشکده بازرگانی هاروارد فعالیت می‌کرد.

این کتاب برای ما چه دارد؟

این کتاب دارای 8 بخش است. بخش اول آن به کلیات ماندگارسازی ایده می‌پردازد و 6 اصل را معرفی می‌کند. بخش‌های دوم تا هفتم این 6 اصل را به‌طور مفصل بررسی می‌کند. در هر بخش‌ قسمتی با عنوان «کلینیک ایده» وجود دارد. در کلینیک ایده با شیوه‌های کاربردی، اصل گفته‌شده را تمرین می‌کنیم. بخش هشتم نیز برای جمع‌بندی است.

مسیر موفقیت

برای رسیدن به هدف باید مسیر و وسیله مناسب را انتخاب کنیم. این کتاب علاوه بر اینکه مسیر رسیدن به ایده ماندگار را پیش روی ما قرار می‌دهد، اصول ماندگارسازی را نیز در اختیارمان می‌گذارد که به بهترین شکل ممکن مسیر را طی کنیم. در این قسمت نگاهی مختصر به این ابزارها می‌اندازیم.

  • سادگی (S implicity )

همیشه نباید درمورد یک مسئله نکته‌های زیادی بگوییم. هرچه نکته‌ها بیشتر شود، سخت‌تر در ذهن مخاطب می‌ماند. بهتر است برجسته‌ترین نکات را به مخاطب بگوییم تا با مفهوم اصلی موضوع آشنا شود.

کم گوی و گزیده گوی چون دُر
تا ز اندک تو جهان شود پُر

  • غیرمنتظره بودن (U nexpectedness )

اگر نگرشی جدیدی نسبت به قضایا داشته‌باشیم و کاری را برخلاف تصور و عادت همیشگی انجام دهیم، جمله «فکرش را هم نمی‌کردم» بر زبان مخاطب جاری می‌شود. ایده‌های غیرمنتظره مخاطب را به فکر فرو می‌برد. ایده‌هایی که برخلاف جریان آب شنا می‌کنند، ماندگاری بیشتری دارند.

خرق عادت موجب شگفتی است!

  • ملموس بودن (C oncreteness )

درمورد ایده‌های خود شفاف صحبت کنید. طوری آن‌ها را بیان کنید که مخاطب جزء به جزء افکار شما را بخواند، تکه‌های پازل فکری شما را درکنار هم بچیند و نتیجه نهایی را ببیند.

سخنرانی جذاب

معتبر بودن (C redibility )

بعضی وقت‌ها در جایگاهی نیستیم که مخاطب حرف ما را بدون چون‌وچرا قبول کند. پس باید کاری کنیم که مطمئن شود کلام ما دارای اعتبار است. برای این کار می‌توانیم یک آزمایش انجام دهیم یا قضاوت را به خود مخاطب بسپاریم. به‌‎طور مثال می‌خواهیم درباره موفقیت طرح‌ قبلی خود در جلسه‌ای صحبت کنیم. یکی از راه‌هایی که می‌شود نظر افراد حاضر در جلسه را جلب کرد توضیح دادن مکرر مطلب است. اما ممکن است عده‌ای بگویند: «ماست‌بند نمی‌گوید ماست من ترش است!». پس چه کاری انجام دهیم که نظر همه را جلب کنیم؟ اجازه دهیم با اطلاعات مختصر و مفیدی که دراختیار آن‌ها قرار می‌دهیم، خودشان به نتیجه برسند.

  • احساسی بودن (E motions )

اگر ایده‌ای بتواند بر احساس افراد اثر بگذارد، تا ابد ماندگار خواهدشد. ورود به قلب‌ها رمز موفقیت است.

  • داستانی بودن (S tories )

اتفاق‌ها را مانند داستان برای دیگران تعریف کنید. اگر این کار دوطرفه باشد (بگوییم و بشنویم)، نکات مهم در ذهنمان خواهندماند.

برای ایده خود داستانی ساده، غیرمنتظره، ملموس، معتبر و احساسی داشته باشید!

قطار ایده در ایستگاه موفقیت!

در ابتدای این نوشته بیان کردیم که خلاقیت و نوآوری حرف اول را می‌زنند. رسیدن به موفقیت نیازمند ایده‌های ماندگار است. نویسندگان این کتاب با خلاقیت خود، از کلماتی استفاده کرده‌اند که حروف ابتدایی آن‌ها کلمه ( SUCCES s) به معنی موفقیت را می‌سازد.

خود را برای خلق ایده‌های اثرگذار و ماندگار آماده کنید و مسیر موفقیت خود را هموار سازید.

finall3

فهرست کتاب

  1. آنچه ماندگار می‌شود (ایده‌های جذاب متولد شده‌اند یا جالب ساخته می‌شوند؟)
  2. ساده (چگونه مفهوم کلیدی ایده خود را پیدا کنیم؟)
  3. غیرمنتظره (چگونه توجه مخاطب را به ایده خود جلب کنیم؟)
  4. ملموس (چگونه ایده خود را واضح و روشن کنیم؟)
  5. معتبر (چه کار کنیم که افراد ایده ما را باور کنند؟)
  6. احساسی (چه کار کنیم که به ایده‌های ما اهمیت بدهند؟)
  7. داستانی (چه کار کنیم که دیگران براساس ایده ما عمل کنند؟)
  8. سخن آخر (چک لیستی برای خلق ایده‌های عملی)
علیرضا جعفری
علیرضا جعفری

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.