کد مطلب: ۱۴۸۹۶۵

آینده اینترنت و شکل جدید دنیای ما

آینده اینترنت و شکل جدید دنیای ما

معمولا اینترنت را به عنوان موجودی جوان و فناوری‌ای نوین تصور می‌کنیم. اما حالا اینترنت پا به سن گذاشته است و بیش از ۶۵ سال عمر دارد. هرچند آنچه ما امروزه به نام اینترنت می‌شناسیم با مفهوم آن در روزهای تولد اینترنت بسیار متفاوت است. اینترنت در دنیای امروز جایگاهی ویژه دارد. بسیاری از صنایع

معمولا اینترنت را به عنوان موجودی جوان و فناوری‌ای نوین تصور می‌کنیم. اما حالا اینترنت پا به سن گذاشته است و بیش از ۶۵ سال عمر دارد. هرچند آنچه ما امروزه به نام اینترنت می‌شناسیم با مفهوم آن در روزهای تولد اینترنت بسیار متفاوت است. اینترنت در دنیای امروز جایگاهی ویژه دارد. بسیاری از صنایع و فعالیت‌های امروزی بر پایه اینترنت است و حذف آن به معنای یک بحران خواهد بود. در این ۶۵ سال اینترنت از یک ابزار کوچک، به یکی از بنیادهای زندگی بشری تبدیل شده است. اما پرسش اینجا است که آینده اینترنت چگونه خواهد بود و این نوجوان کهن‌سال چطور ساختار جهان را تغییر خواهد کرد؟

بعد از آنکه دانشگاه‌ها و موسسات علمی خارج از آمریکا هم به این پروژه پیوستند، کلمه اینترنت به جای آرپانت استفاده شد. همه این‌ تلاش‌ها برای توسعه زیرساخت و گسترش اینترنت صورت گرفتند. در آن زمان اینترنت هنوز یک نوزاد بود.

اینترنت امروزی در سال ۱۹۹۰ با ابداع زبان برنامه‌نویسی Hyper Text Markup Language) HTML) خلق شد.

مروری مختصری بر تاریخچه اینترنت

آنچه ما به عنوان اینترنت می‌شناسیم، حاصل تلاش ۴۰ ساله بشر است. ما امروزه شاهد نسل سوم اینترنت هستیم. اما اینترنت مسیر پرپیچ‌وخمی را طی کرد تا به ما برسد.

نسل اول

پس از ابداع HTML وب‌سایت‌ها ساخته شدند. اولین وب‌سایت متعلق به مرکز تحقیقات هسته‌ای اروپا (CERN) بود و در سال ۱۹۹۰ ایجاد شد. در این وب‌سایت زبان HTML توصیف شده بود. پس از آن بود که جنگ مرورگرها شروع شد. اولین رقیب مرورگر اینترنت اکسپلورر، نت‌اسکیپ (Netscape) نام داشت.

استیو جابز اپل کامپیوتر 1998

کامپیوترها و تلفن‌های همراه شرکت اپل نقش مهمی در توسعه اینترنت داشتند.

شرکت یاهو در سال ۱۹۹۴ و گوگل در سال ۱۹۹۸ زاده شدند. روند توسعه سریع اینترنت در سال ۲۰۰۰ به حباب دات‌کام (dot-com) منجر شد.

نسل دوم

دنیای اینترنت در نسل دوم جدی‌تر شد. نسل دوم اینترنت به سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۲ گفته می‌شود. از مهم‌ترین جنبه‌های این دوره، توسعه شبکه‌های اجتماعی همچون فیس‌بوک و توییتر و زاده شدن یوتیوب بود. یک سال پس از تولد ۴۰ سالگی اینترنت، فیس‌بوک به رکورد ۴۰۰ میلیون کاربر دست یافت.

در این دوره حجم داده‌های دیجیتال افزایش یافت. بیش از نیمی از این داده‌ها آنلاین بودند و شما می‌توانستید به نیمی از دانش بشری در همه جای دنیا دسترسی داشته باشید. بیت‌کوین، اولین پول دیجیتال در سال ۲۰۰۹ معرفی شد و متعاقب آن زنجیره بلوکی به عنوان مهم‌ترین ابداع حوزه‌های مالی و امنیت زاده شد.

نسل سوم

ما امروزه نسل سوم اینترنت را تجربه می‌کنیم. نسلی که در آن تلفن‌های همراه و استفاده از تلفن‌های همراه برای اتصال به اینترنت غالب است. در این نسل ما شاهد کاربری‌های جدید‌تر اینترنت بودیم. بیش از ۹۰ درصد کل داده‌‌های موجود در اینترنت در نسل سوم تولید شده است.

این نکته بیانگر افزایش نرخ نفوذ اینترنت در جهان و رشد تعداد کاربران آن است. در نسل سوم اینترنت کلان‌داده‌ها و اینترنت اشیا خلق شدند. کلان‌داده‌ها و اینترنت اشیا ابداعاتی هستند که نسل چهارم اینترنت را شکل خواهند داد.

نسل چهارم اینترنت چه‌ها خواهد داشت؟

آینده اینترنت پیش از هر چیزی در ارتباط نزدیک با مگاترند‌ها است. کلان‌داده، اینترنت اشیا، هوش مصنوعی و زنجیره بلوکی بیش از همه در توسعه و شکل‌دهی اینترنت در سال‌های آینده نقش دارند و مسیر پیش ‌رو را ترسیم می‌کنند. توسعه هر کدام از این بخش‌ها و کسب بینش درست از آینده آن‌ها، موتور محرک و نقشه راه اینترنت را نمایان می‌کند.

کلان‌داده‌ها به بهینه‌تر شدن ابزارهای مورد استفاده در اینترنت کمک می‌کند. اینترنت اشیا موتور محرکی برای توسعه اینترنت پهن باند و افزایش دسترسی به اینترنت است. زنجیره بلوکی میزان اطمینان، اعتماد و امنیت را در اینترنت بالا می‌برد. ترکیب داده‌های تولیدی در اینترنت اشیا، کلان‌داده و هوش مصنوعی بازارها و خدمات جدید‌ی را ایجاد خواهند کرد.

نقشه راه آینده نسل چهارم اینترنت با چند فاکتور مهم عجین شده است: میزان نفوذ، پهنای باند، امنیت و حریم خصوصی و داده‌ها. هر فعالیتی در این حیطه روی این چند فاکتور تاثیر می‌گذراد.

دنیای آنلاین در ۱۵ سال آینده چگونه خواهد بود؟

کارشناسان این حوزه پیش‌بینی‌های مختلف و گاهی متضاد درباره آینده اینترنت دارند. اما در تمام این پیش‌بینی‌ها نکات مشترکی وجود دارد.

۱ - اتصال دائم، سریع، خودکار به اینترنت

ما به طرق مختلفی به اینترنت وصل می‌شویم. روزگاری بود که با مودم‌های دایال‌اپ باید منتظر اتصال اینترنت می‌نشستیم و به صدای خش‌دار آن گوش می‌دادیم. با توسعه اینترنت ADSL و شبکه‌های وای‌فای مدت‌زمان اتصال به اینترنت با مدت‌زمان وارد کرد رمز وای‌فای برابر شد. در نهایت به جایی خواهیم رسید که اینترنت در همه‌جا حضور خواهد داشت و دستگاه‌ها بدون تلاشی از جانب ما خودبه‌خود به شبکه‌های گوناگون متصل خواهند ماند.

در ۱۵ سال آینده، اینترنت مثل الکتریسیته در دنیای امروز خواهد بود. دنیای امروز بدون الکتریسیته تصویری دلپذیر ندارد. در ۱۵ سال آینده اینترنت مثل الکتریسیته جزئی جدا نشدی از زندگی بشری خواهد بود و آن‌چنان در همه ابعاد زندگی حضور خواهد داشت که ما فراموش خواهیم کرد که ممکن است روزی اینترنت قطع شود.

اینترنت جهانی همین امروز هم در مسیر واقعی شدن است. تلاش شرکت‌های مختلف مثل گوگل و فیس‌بوک برای گسترش اینترنت در سطح جهان، اینترنت جهانی دائمی را به یک واقعیت روزمره تبدیل خواهد کرد.

۲- نقش محوری واقعیت افزوده و واقعیت مجازی

امروزه میزان استفاده از تلفن همراه برای اتصال به اینترنت بیشتر از هر وسیله دیگری است. اما در آینده این نقش به عینک‌های واقعیت مجازی (Virtual Reality) و واقعیت افزوده (Augmented Reality) خواهد رسید. این عینک‌ها اینترنت را با زندگی واقعی تلفیق خواهند کرد.

واقعیت مجازی سونی عینک آینده اینترنت

فناوری واقعیت مجازی در آینده نقش مهم‌تری خواهد داشت.

عینک گوگل آغازگر این عصر بود. هولولنز (HoloLens) شرکت مایکروسافت پیشرفت مهمی در دنیای عینک‌های واقعیت افزوده بود. واقعیت افزوده تا به امروز چند شکست را تجربه کرده است. اما نزدیک‌ترین عضو همین خانواده یعنی عینک‌های واقعیت مجازی رشد خوبی داشته‌اند. عینک‌های آکیولوس ریفت (Oculus Rift)، اچ‌تی‌سی وایو (HTC Vive) و عینک واقعیت مجازی پلی‌استیشن (PlayStation VR) سونی نمونه‌های موفقی هستند. تا به امروز مردم پذیرای واقعیت افزوده نبودند، اما در آینده عینک‌های واقعیت افزوده جایگزین تلفن‌های همراه خواهند بود و شکل استفاده از اینترنت را به کلی تغییر خواهند داد.

۳ - ماشین‌ها و اشتغال

همین امروز هم ماشین‌ها توانایی اجرای برخی از وظایف انسانی را دارند. دوره تسلط ماشین‌ها در کارهای پیچیده دارد آغازشده است. ماشین‌ها قادر به انجام کارهای پیچیده‌ای چون نویسندگی خواهند بود. با ترکیب توانایی این ماشین‌ها و اتصال دائمی اینترنت، آن‌ها می‌توانند کارها را با صرف کمترین منابع انجام دهند. این نکته ممکن است باعث تغییرات مثبت و منفی گردد. یافتن نقطه تعادل در این سیستم شاید در ابتدای کار سخت باشد.

اما در آن زمان مشاغل جدیدی به وجود خواهند آمد که امروز فکرشان را هم نمی‌کنیم. همان‌طور که قبل از به وجود آمدن اینترنت کسی نمی‌توانست مشاغل اینترنتی را پیش‌بینی کند. در مجموع نه تنها تعداد شغل‌ها کم نخواهد شد، بلکه احتمال دارد کلمه بیکاری به تاریخ بپیوندد.

۴ - حریم خصوصی و امنیت کالایی گران‌بها می‌شود

با داشتن یک اتصال دائمی به اینترنت و وسایل و برنامه‌های دائما متصل، داشتن حریم خصوصی و امنیت سخت‌تر می‌شود. ممکن است به نقطه‌ای برسیم که فقط افراد ثروتمند بتوانند به اینترنت متصل نباشند. آن هم فقط برای چند ساعت در روز. در نتیجه به نظر می‌آید در آینده شرکت‌هایی ایجاد شوند که کارشان حفظ حریم خصوصی افراد باشد.

۵ - اینترنت اشیا بالغ می‌شود

اینترنت اشیا در دنیای امروز یخچال، ساعت و چندین وسیله خانگی دیگر را به اینترنت متصل کرده است. در ۱۵ سال آینده اشیای بیشتری به اینترنت متصل خواهند شد. خودروها، کیف پول، دستگاه‌های سنجش سلامت و شاید حتی اسکناس‌های بانکی نیز به اینترنت وصل شوند. هرچه اطلاعات آزادانه‌تر جریان داشته باشد، آزادی و قدرت ما بیشتر خواهد شد. این یک انگیزه‌ قوی برای متصل کردن هر چه بیشتر وسایل گوناگون به اینترنت است.

۶ - من روبات هستم

با رشد هر چه بیشتر فناوری سرعت رشد آن نیز افزایش می‌یابد. این روند به جایی خواهد رسید که دیگر افراد و شرکت‌ها توان سازگاری با تغییرات سریع فناوری را نخواهند داشت. با توسعه یادگیری ماشینی و افزایش توان پردازشی، سرعت توسعه فناوری‌های بر پایه اینترنت به حدی خواهد رسید که بسیاری آن را خارج کنترل خواهند یافت. شرکت‌ها و افراد تلاش خواهند کرد تا با این سرعت همراه شوند.

کارگر روبات آینده اینترنت

کسب‌وکار در آینده بسیار تغییر خواهد کرد.

الگوریتم‌های یادگیرنده و خودتنظیم و سیستم‌های در هم تنیده باز هم خود را با شرایط جدید تغییر خواهند داد و این روند همچنان ادامه خواهد داشت. این سرعت تغییرات برخی از افراد را خواهد ترساند. آن‌ها اقداماتی برای نابودی و کاهش سرعت رشد فناوری انجام خواهند داد. افرادی هم که توان هم‌پایی با سرعت رشد فناوری را ندارند نیز با این افراد همسو خواهند شد.

۷ - سلام، اینجا مریخ

در آینده اینترنت شبکه‌ای مختص کره زمین نخواهد بود. تا سال ۲۰۳۰ مریخ نیز به اینترنت متصل خواهد شد. الون ماسک (Elon Musk) بنیان‌گذار شرکت تسلا (Tesla) و اسپیس‌ایکس (SpaceX) به دنبال مسکونی کردن مریخ است. ساکنان مریخ به ارتباط با خانواده زمینی خود نیاز خواهند بود. وجود ماهواره‌های ارتباطی، راهی برای ارسال و دریافت اطلاعات در زمین و مریخ خواهد بود و مریخ را نیز به اینترنت متصل خواهندکرد. البته باید در نظر داشت که بیش از ۱۲ دقیقه طول می‌کشد که پیامی از زمین به مریخ و برعکس منتقل شود.

کسب‌وکارهای آینده

توسعه اینترنت در آینده آن را به مرزهایی خواهد رساند که تا همین چند سال گذشته قابل تصور نبودند. آینده اینترنت جنبه‌های مثبت و منفی گوناگونی برای بشریت خواهد داشت.

آنچه مسلم است دانستن آینده اینترنت می‌تواند کمک شایانی برای ایجاد کسب‌وکار داشته باشد. مگاترندهای امروزی بیشتر از هرچیزی بر پایه اینترنت بنا شده‌اند. دانستن آینده اینترنت و مگاترندها و کمی خلاقیت می‌تواند شما را صاحب یک کسب‌وکار بزرگ کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.