کد مطلب: ۱۵۰۰۸۱

به دنبال خروج از اقتصاد نفتی:

عربستان صنعت گردشگری را توسعه می‌دهد

عربستان صنعت گردشگری را توسعه می‌دهد

عربستان سعودی قصد دارد با هدف کاهش وابستگی خود به نفت، بیابان‌های این کشور را به یک مرکز جهانی گردشگری تبدیل کند.

الهام میرمحمدی: عربستان سعودی، کشوری که اقتصادش بیش از نیم قرن به نفت وابسته بوده، حالا در اقدامی تازه، به منابع طبیعی دیگر خود روی آورده است.

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از بلومبرگ، عربستان در نظر دارد، هزاران کیلومتر مربع از بیابان‌هایش را با هدف ایجاد شغل و سرمایه‌گذاری، به مراکز قابل سکونت تبدیل کند.

بزرگ‌ترین صادرکننده نفت در جهان حالا، در حال برنامه‌ریزی برای پروژه‌های مربوط به بخشی از برنامه تحول اقتصادی خود است. دولت این کشور قصد دارد، به ساخت چند منطقه اقتصادی بزرگ با نام‌های خاص، که در زمینه‌های مختلف نظیر گردشگری، صنعتی،اقامتی، تفریحی و همین‌طور مالی فعایت می‌کنند، بپردازد.

هدف عربستان سعودی این است که با تنوع بخشیدن به اقتصاد خود، گامی تازه در جهت خروج از اقتصاد نفتی بردارد.

مونیکا مالک، اقتصاددان ارشد در بانک تجاری ابوظبی معتقد است، علی‌رغم کاهش قیمت نفت، پیشرفت کلی این پروژه‌ها بسیار آهسته بوده است. حتی تعدادی از این پروژه‌ها به حالت تعلیق در آمده‌اند.

برخی از این پروژه‌ها عبارتند از:

پروژه دریای سرخ (The Red Sea):

عربستان سعودی این پروژه را که شامل 50 جزیره و 34 هزار کیلومتر مربع - مساحتی بزرگ‌تر از بلژیک است- را از سواحل بین شهرهای اوملاج و الواج در بر می‌گیرد و هدف آن جذب مسافران تجمل‌گرا و مرفه از سراسر جهان استرا خواهد ساخت.

این پروژه توسط صندوق خزانه سلطنتی عربستان توسعه داده خواهد شد و انتظار می‌رود فعالیت‌های اولیه آن در سال 2019 آغاز و فاز اول آن تا سال 2020 کامل شود. جزئیاتی در مورد هزینه‌های کامل این پروژه داده نشده است.

گردشگران از سراسر جهان می‌توانند از مداین صالح -بنایی از سازه‌های سنگی تاریخی- بازدید کنند. با توسعه این پروژه، عربستان که تنها مقصدی برای مسلمانان و زائران مکه و مدینه بوده، حالا به یک مقصد گردشگری بزرگ برای تمام جهان تبدیل می‌شود.

البته بسیاری از تحلیل‌گران معتقدند که محدودیت‌های این کشور می‌تواند مانع بزرگی برای توریست‌های خارجی باشد، و دولت باید به دنبال راه‌حلی برای برداشتن این موانع فرهنگی و قانونی باشد. چرا که در غیر این صورت این طرح‌ چندان کارآمد نبوده و به شکست منجر خواهد شد.

گفته شده، گردشگران برای ورود به این منطقه نیازی به ویزا نخواهند داشت.

الفیصلیه (Al Faisalyah):

عربستان سعودی ماه گذشته جزئیاتی درباره پروژه الفیصلیه اعلام کرد. برنامه‌هایی نظیر احداث واحدهای مسکونی، اماکن تفریحی، فرودگاه و بنادر دریایی در این منطقه، که در غرب مکه واقع شده، در نظر گرفته شده است. این پروژه مساحتی حدود 2450 کیلیومتر مربع -مساحتی بیش از مسکو- را در بر می‌گیرد و انتظار می‌رود تا سال 2050 کامل شود. اداره انکشاف منطقه مکه بر این پروژه نظارت دارد و هنوز اطلاعاتی در مورد هزینه‌های تمام‌شده آن در دسترس نیست.

شهر تفریحی (Entertainment City):

عربستان سعودی در آپریل گذشته، برنامه‌های خود برای توسعه بزرگ‌ترین شهر فرهنگی، ورزشی و تفریحی در جنوب غربی ریاض را اعلام کرد. این پروژه مساحتی نزدیک به 335 کیلومتر مربع را اشغال می‌کند و سرمایه‌گذار اصلی آن هم صندوق خزانه سلطنتی عربستان و چند سرمایه‌گذار محلی و بین‌المللی هستند.

گفته شده، سال آینده ساخت این شهر آغاز می‌شود و تا سال 2020 به اتمام می‌رسد. صحبتی از هزینه‌های این پروژه نشده است.

به نظر می‌رسد، مقامات فعلی دولتی در نظر دارند، اشکال مختلفی از سرگرمی نظیر کنسرت، نمایش رقص و فیلم که پیش‌تر در این کشور ممنوع بوده، برای گردشگران در نظر بگیرند.

اما سوالی که در مورد این پروژه مطرح می‌شود این است که این اماکن تا چه حد برای چهره‌های مذهبی و بخش‌های محافظه‌کار جامعه عربستان قابل قبول خواهد بود.

بسیاری از این این چهره‌ها پیش‌تر واکنش‌ها و انتقادات تند خود را از طریق شبکه‌های اجتماعی اعلام کرده‌اند.

شهر اقتصادی پادشاه عبدالله (King Abdullah Economic City):

این شهر با وسعتی به اندازه بروکسل، 7.9 میلیارد دلار سرمایه جذب کرده است و برای تامین هزینه‌های برنامه‌ریزی‌شده خود اعتبار و سرمایه کافی دارد.

این پروژه در حال حاضر توسط یک شرکت دولتی عربستان سعودی در حال اجراست.

یک بندر عمیق دریایی، مرکز لجستیک با مساحت 55 کیلومتر مربع، مراکز ورزشی و تفریحی و همچنین بیش از 6500 ملک مسکونی در این منطقه احداث خواهد شد.

مرکز مالی پادشاه عبدالله (King Abdullah Financial District):

دولت عربستان سعودی در نظر دارد شرکت‌ها و موسسات خدمات مالی، بانک‌ها، مراکز حسابرسی و مرکز بورس عربستان را به این منطقه که در شمال ریاض واقع شده، منتقل کند.

ساخت این پروژه که به منظور رقابت با مرکز مالی بین‌المللی دوبی طراحی شده، از سال 2006 آغاز شده و تاکنون بیش از 70 درصد آن کامل شده است. و مساحتی حدود 1.6 کیلومتر مربع دارد که متعلق به اداره بازنشستگی این کشور است.

بسیاری از تحلیل‌گران اقتصادی معتقدند، فرآیند کامل شدن آن بسیار آهسته بوده است. همچنین تاکنون هیچ‌یک از موسسات مالی حاضر به نقل مکان به ساختمان‌های این منطقه نشده‌اند.

دولت عربستان سعودی قصد دارد با وضع قوانینی متفاوت نظیر معافیت مالیاتی ده‌ساله و آسان کردن استخدام و صدور ویزای کار، انگیزه لازم برای مشارکت موسسات مالی در این پروژه را فراهم آورد.

شهر اقتصادی هوشمند (Knowledge Economic City):

این اولین اقدام عربستان سعودی برای ساخت و توسعه یک شهر هوشمند است. این منطقه که در مدینه واقع شده، بر صنایع مبتنی بر دانش، پزشکی و گردشگری متمرکز خواهد بود. مساحت آن 4.8 کیلومتر مربع است و ساکنان آن از طریق راه‌آهن سریع‌السیر به مکه و جده دسترسی خواهند داشت.

شهر اقتصادی شاهزاده عبدالعزیز بن مساعد (Prince Abdulaziz bin Mousaed Economic City):

مساحت این شهر 154 کیلومتر مربع و در شمال عربستان سعودی واقع شده است. این پروژه شامل احداث مناطق مسکونی به علاوه فرودگاه‌های بین‌المللی، هتل‌ها‎، مراکز خرید و اماکن تفریحی خواهد بود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • امیر فلاح

    با سلام
    به قولی شتر در خواب بیند پنبه دانه. این طرح ها را امارات و قطر سالهاست که پیاده کرده اند و به نتیجه هم رسیده اند. آنها موانع فراوانی را از سر راه برداشته اند که برای عربستان غیر ممکن است. کشوری که دست و پا قطع می کند و با شمشیر اعدام می کند و زنان در آن حق رانندگی ندارند، فقر در آن به شدت وجود دارد و بردگی نوین را به راه انداخته و غیره و غیره بهتر است از این حرفها نزند و فعلا چند سال دیگری که از عمر رژیمش باقی مانده به همان روش قدیمیش ادامه دهد.

  • امیر عقیلی راد

    عربستان خیلی وقته یاد گرفته با پولش باید چیکار کنه ،بهشون هم بر نمیخوره یک متخصص خارجی بیاد بگه باید چکار کنند.
    ما بدبخت هستیم که مسعولینمون ادعاشون دنیا رو ورداشته،هیچکی رو قبول ندارن،ملت داره به فنا میره ،ولی نمیدونم چرا جیبهای خودشون داره پر پول میشه ،بعد میگن ما که چیزی نداریم فقط ۱۰۰ میلیارد تویه حسابهامون داریم ولی مبل تویه خونمون رو اگه بزاریم سر کوچه کسی نمیبره