کد مطلب: ۱۵۱۵۷۹

تحلیل مشاور وزیر راه از بزر‌گ‌ترین معضل اقتصاد ایران

تحلیل مشاور وزیر راه از بزر‌گ‌ترین معضل اقتصاد ایران

حسین عبده‌تبریزی، مشاور وزیر راه و شهرسازی بالا بودن نرخ سود بانکی را بزرگ‌ترین معضل اقتصاد ایران دانست و گفت تا این معضل حل نشود، دولت نمی‌تواند کاری برای توسعه بکند.

محمد مهدی حاتمی-عبده‌تبریزی، مشاور وزیر راه و شهرسازی و یکی از با سابقه‌ترین مدیران مالی ایران، روز یکشنبه در بیست و نهمین نشست هیات نمایندگان اتاق ایران، مهم‌ترین چالش پیشِ روی دولت دوازدهم را چگونگی «تامین مالی» دانست. او افزون بر این، بالا بودن نرخ سود بانکی را به عنوان بزرگ‌ترین معضل اقتصاد ایران معرفی کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، عبده‌تبریزی که در بسیاری از مجامع او را با نام «عبدو» می‌شناسند، در مورد وضعیت اقتصاد ایران در چهار سال پیشِ رو صحبت کرد. وی با اشاره به برنامه‌های مسعود کرباسیان، وزیر پیشنهادی برای تصدی پست وزارت امور اقتصادی و دارایی، گفت:«ما همه در مورد برنامه‌های آقای کرباسیان اتفاق نظر داریم و این را هم می‌دانیم که اقتصاد ما، با توجه به نرخ رشدی که دارد، در سال‌های آینده قطعا دچار مشکل خواهد شد. البته این را هم می‌دانیم که این وضعیت، معلول اقدامات دولت‌های قبل است. به عنوان مثال، در هشت سالِ دولت‌های نهم و دهم، فقط حدود 100 هزار شغل در ایران ایجاد شد و این در حالی است که در چهار سالِ دولت یازدهم، حدود 1.2 میلیون شغل در کشور به وجود آمد.»

عبده تبریزی در مورد نرخ سود بانکی افزود:«نرخ سود بانکی امروز در کشور ما به یک سپر تورمی بدل شده و مردم ما ظاهرا با نرخ تورمی که به دنبال آن بتوانند سود بانکی هم دریافت کنند، خو کرده‌اند.»

عبده‌تبریزی ادامه داد:«مشکل اصلی اقتصاد ما اکنون تامین مالی است. یعنی دولت در برابر این پرسش قرار گرفته که چگونه می‌تواند پروژه‌های کلان خود برای اشتغال‌آفرینی را تامین مالی کند و برای مثال، هزینه ایجاد شغل را از کجا باید تامین کند.»

مشاور وزیر راه در دولت یازدهم گفت:«مشکلات بازار پولی امروز به سایر بازارهای ما هم تسری پیدا کرده‌اند و نظام بانکی ما هم به شدت بحران‌زده است. دلیل بروز این بحران در نظام بانکی ما هم نرخ سود بانکی بالا است و من 3 سال پیش گفتم که این موضوع، امّ‌المشکلات اقتصاد ایران است و تا این مشکل حل نشود، ما قادر نخواهیم بود کاری از پیش ببریم.»

نرخ سود بانکی ما را در تله انداخته است

عبده تبریزی در مورد نرخ سود بانکی افزود:«نرخ سود بانکی امروز در کشور ما به یک سپر تورمی بدل شده و مردم ما ظاهرا با نرخ تورمی که به دنبال آن بتوانند سود بانکی هم دریافت کنند، خو کرده‌اند. موضوع نگران‌کننده‌تر این است که حتی راه حل این معضل، یعنی خروج نقدینگی از بانک‌ها هم تورم‌زا است و ما در واقع در تله افتاده‌ایم.»

وی ادامه داد:«موضوع دیگر هم ساماندهی بازار بدهی است که دولت یازدهم توانست با چاپ اوراق بدهی، آن را آغاز کند. با این همه، این انتقاد به دولت وارد است که چرا به این بازار هم به عنوان بازاری برای درآمدزایی نگاه می‌کند و نه بازاری برای خلاص شدن از شر کوهِ بدهی‌ها.»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.