کد مطلب: ۲۳۵۲۷۲

آغاز مرحله آخر طرح رجیستری گوشی‌های همراه

بازار موبایل پس از پاکسازی چه تغییراتی می‌کند؟

بازار موبایل پس از پاکسازی چه تغییراتی می‌کند؟

همزمان با آغاز اجرای طرح رجیستری اعلام شد که سالانه بیش از ۱۰ میلیون گوشی همراه به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود. ارزش محصولاتی که به صورت قاچاق وارد کشور می‌شدند رقمی معادل ۲ هزار میلیارد تومان می‌رسید.

محسن حسینی: طرح رجیستری دست از سر بازار گوشی‌های تلفن همراه بر نمی‌دارد. طرحی که در دوران دولت نهم زمزمه‌های آغازش مطرح شد، تا امروز ادامه پیدا کرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، طرح رجیستری گوشی‌های موبایل از ابتدا اضطراب و تشویشی را در میان کاربران گوشی‌های همراه ایجاد کرده بود اما به گفته مسئولان مربوطه اجرای این طرح، تنها راه ممکن برای مبارزه با ورود کالاهای قاچاق به بازار گوشی‌های همراه بود.

اصلاح از بالا

پرچمداران سازندگان بزرگ گوشی‌های هوشمند اولین مقصد طرح رجیستری در ایران بودند. از اپل و سامسونگ گرفته تا ال‌جی و اچ‌تی‌سی. قرار بود که شماره سریال این گوشی‌ها در سامانه‌ای ثبت شود تا کاربران و خریداران بتوانند با کسب اطمینان نسبت به قانونی بودن ورود این دستگاه‌ها به کشور با خیال راحت خرید کرده و از گوشی خود استفاده کنند.

کمیته راهبری طرح رجیستری جزئیات این طرح را که در بازه‌های زمانی گوناگون به تعویق می‌افتاد را از سال ۱۳۹۵ به اطلاع فروشندگان و مصرف‌کنندگان می‌رساند.

همزمان با آغاز اجرای طرح رجیستری اعلام شد که سالانه بیش از ۱۰ میلیون گوشی همراه به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود. ارزش محصولاتی که به صورت قاچاق وارد کشور می‌شدند رقمی معادل ۲ هزار میلیارد تومان می‌رسید.

برای آنکه مشکلی برای گوشی‌های خریداری شده پیش نیاید لازم است که خریداران، گوشی‌های استفاده نشده را حداقل یکبار با سیم‌کارتی فعال راه‌اندازی کنند تا محصول مورد نظر در سامانه ثبت شود.

همچنین با آغاز این طرح قرار شد که اوپراتورهای رسمی کشور تنها به دستگاه‌هایی خدمات‌رسانی کنند که به صورت قانونی به کشور وارد شده و شماره سریال آن در سامانه «همتا» که مربوط به گمرک است موجود باشد.

تکلیف طرح رجیستری با گوشی‌های فروخته شده

طرح رجیستری گوشی‌های همراه تنها به دستگاه‌هایی است که هنوز فروخته نشده‌اند و اصطلاحا در دست مردم نیست. در همین راستا مسئولان طرح بارها اعلام کردند که برای آنکه مشکلی برای گوشی‌های خریداری شده پیش نیاید لازم است که خریداران، گوشی‌های استفاده نشده را حداقل یکبار با سیم‌کارتی فعال راه‌اندازی کنند تا محصول مورد نظر در سامانه ثبت شود.

البته مهلت انجام این کار تنها تا پایان روز ۳۱ فروردین ۱۳۹۷ ممکن بود. این مسئله درباره گوشی‌های کارکرده و دست دوم چندان نگران کننده نیست. چرا که این گوشی‌ها بدون‌ شک پیش‌تر در سیستم مخابراتی کشور مورد استفاده قرار گرفته‌اند که همین موضوع موجب می‌شود که دستگاه مورد نظر در سامانه همتا ثبت شود.

برای اطمینان از اصالت و قانونی بودن دستگاهی که در دست دارید روشی ساده وجود دارد. با شماره‌گیری کد دستوری *7777# و وارد کردن شماره سریال می‌توانید از این مهم آگاه شوید.

a7e234af b793 4a5e b96e 04bd4f00626f

تاثیر رجیستری بر قیمت گوشی‌های همراه

اجرای طرح رجیستری بر قیمت گوشی‌های همراه اثرگذار خواهد بود. البته این اثر گذاری مشمول تمام برندها نخواهد بود و به نظر می‌رسد اصلی‌ترین قربانی در این زمینه، گوشی‌های هوشمند اپل خواهد بود. چرا که از این به بعد تنها گوشی‌هایی در کشور فعال خواهند بود که به صورت قانونی به ایران آمده‌اند. ورود قانونی گوشی‌های همراه به این معنی است که وارد کننده به صورت رسمی اقدام کرده و هزینه‌های گمرکی نیز به صورت کامل پرداخت‌ شده‌اند.

البته برخی برندها که نماینده رسمی در کشور داشته‌اند به طور طبیعی مشمول این افزایش قیمت نخواهند شد. چرا که این محصولات از مسیرهای قانونی به ایران می‌آمدند.

گام پایانی

آخرین مرحله طرح رجیستری گوشی‌های همراه همرمان با آغاز اردیبهشت سال جاری کلید خورد. در این مرحله تمام برندهای موجود در بازار به این طرح اضافه می‌شوند.

حمیدرضا دهقانی‌نیا، سخنگوی طرح رجیستری موبایل، پیش از فرارسیدن اردیبهش اعلام کرده بود که لازم است تمام دارندگان گوشی های همراه که هنوز استفاده نشده‌اند (حتی برندهای داخلی چون جی‌ال‌ایکس) حداقل یکبار دستگاه خود را با سیم‌کارتی فعال روشن کنند تا شماره سریال این گوشی‌ها در سامانه همتا ثبت شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.