کد مطلب: ۲۵۲۵۸۸

میزبانی جام جهانی چه تاثیری بر صنعت گردشگری دارد؟

میزبانی جام جهانی چه تاثیری بر صنعت گردشگری دارد؟

یکی از مهم‌ترین دلایلی که هر کشوری را برای میزبانی جام جهانی جذب می‌کند، ورود گردشگران خارجی به این رویداد است. بررسی آمار و ارقام مربوط به این صنعت در کشورهای میزبان نشان می‌دهد که عمدتا تعداد گردشگران خارجی به این کشورها تا دو سال پس از برگزاری جام جهانی روند افزایشی داشته است.

الهام میرمحمدی: یکی از مهم‌ترین دلایلی که هر کشوری را برای میزبانی جام جهانی جذب می‌کند، ورود گردشگران خارجی به این رویداد است. این کشورها با استفاده از پتانسیل‌های توریستی خود، فرصتی برای رشد صنعت گردشگری و کسب درآمدهای بسیار بالا فراهم می‌آورند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بررسی آمار و ارقام مربوط به این صنعت در کشورهای میزبان نظیر برزیل و آفریقا نشان می‌دهد که تعداد گردشگران خارجی به این کشورها تا دو سال پس از برگزاری این رویداد نیز رشد داشته است.

به عنوان مثال، با بررسی‌هایی که در مورد تعداد گردشگران بین‌المللی برزیل در فاصله‌ سال‌های 2003 تا 2015 انجام گرفته، مشخص شده که حدود یک میلیون نفر در طول برگزاری جام جهانی 2014 به این کشور سفر کرده‌اند.

در زمان برگزاری جام جهانی در این سال حدود 3.7 میلیون نفر برای تماشای بازی‌ها به شهرهای مختلف این کشور سفر کردند که از این میزان حدود یک میلیون گردشگر خارجی بوده‌اند.

درآمد برزیل از حضور گردشگران داخلی و خارجی به طور کلی در این سال 6.7 میلیارد دلار بوده است.

از سوی دیگر، برگزاری مسابقات جام جهانی در سال 2010 فرصتی برای رشد صنعت گردشگری در آفریقای جنوبی فراهم کرد.

بیش از 300 هزار گردشگر خارجی در این سال برای تماشای بازی‌ها به آفریقای جنوبی سفر کردند. این رقم با در نظر گرفتن بحران مالی جهان در آن دوره غیرقابل باور بود.

بر اساس گزارش‌ها، گردشگران در طول اقامت خود حدود 3.6 میلیارد دلار هزینه کردند. حدود 90 درصد از توریست‌ها در مورد سفرهای بعدی با هدف گردشگری و بازدید از جذابیت‌های این کشور علاقمندی نشان دادند و گفتند آفریقای جنوبی را به دوستان و اقوام خود توصیه می‌کنند. آنها همچنین اعلام کردند با سفر به این کشور، دیدگاهشان با آنچه از رسانه‌ها در مورد آفریقای جنوبی دیده و شنیده بودند، تغییر کرده است.

در سال 2010، تعداد 9 شهر در آفریقای جام جهانی میزبان بازی‌ها بودند که در میان آنها کیپ‌تاون، ژوهانسبورگ و دوربان به عنوان محبوب‌ترین مقاصد گردشگری این کشورشناخته شدند.

به دنبال چنین موفقیتی، آفریقای جنوبی انگیزه‌ای یافت تا زیرساخت‌های لازم را برای تبدیل کردن این کشور به یک مقصد توریستی فراهم آورد.

پیش‌بینی می‌شود میزبانی روسیه نیز در رشد درآمدهای این کشور از طریق گردشگری تاثیر فراوانی داشته باشد.

به گفته اولگ سافانوف، رئیس آژانس فدرال گردشگری و سفارت روسیه، انتظار می‌رود با برگزاری جام جهانی 2018 در این کشور، حدود 1.5 میلیون گردشگر خارجی به روسیه سفر کنند. با وجود این، آمار دقیق‌تر پس از فروش بلیت‌های هواپیما در ماه می مشخص خواهد شد.

این مقام مسئول معتقد است، جام جهانی 2018 تاثیری مثبت و طولانی‌مدت در صنعت گردشگری روسیه و به دنبال آن اقتصاد این کشور خواهد داشت.

نمودار زیر با بررسی داده‌های موجود در مورد صنعت گردشگری کشورهای میزبان جام جهانی در سال‌های مختلف به مقایسه رشد توریسم، یک سال پیش از برگزاری جام جهانی و تا دو سال بعد از آن پرداخته است:

جام جهانی

* بخش‌هایی از این گزارش برگرفته از منابع فیفا، Cabi و Noredamarket است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.