کد مطلب: ۲۵۳۸۱۷

نظرسنجی بورسی از کف بازار؛ حال بورس تا آخر هفته خوب است!

نظرسنجی بورسی از کف بازار؛ حال بورس تا آخر هفته خوب است!

نظرسنجی «تجارت‌نیوز» از 45 نفر از فعالان، معامله‌گران و سهامداران تالار حافظ نشان می‌دهد، روند شاخص به دلیل گزارش‎های مثبت فصلی و نزدیک شدن به فصل مجامع تا پایان هفته متعادل و بعضا صعودی باشد.

مهکامه علیقلی: بازار سرمایه از مهم‌ترین ارکان یک اقتصاد است و افراد بسیاری به طور مداوم در حال رصد این بازار هستند. بدیهی است دسترسی به نظر خبرگان در قالب تحلیل یا پیش‌بینی بورس، از مطلوبیت ویژه‌ای برای فعالان و کنشگران این بازار برخوردار است.

در همین راستا، تجارت‌نیوز خدمت تازه‌ای را به علاقه‌مندان این حوزه ارائه می‌دهد و علاوه بر انتشار دیدگاه تحلیلی کارشناسان خبره بورس در مورد وضعیت بازار سهام در شنبه هر هفته، فردای این روز نیز نتایج نظرسنجی از کف بازار درباره روند هفتگی شاخص را منتشر می‌کند.

نظرسنجی تجارت‌نیوز از 45 نفر از فعالان، معامله‌گران و سهامداران تالار حافظ نشان می‌دهد، روند شاخص به دلیل گزارش‎های مثبت فصلی و نزدیک شدن به فصل مجامع تا پایان هفته متعادل و بعضا صعودی باشد. هرچند عدم اطمینان به وضعیت سیاسی و اقتصادی بازار را متاثر ساخته اما به نظر می‌رسد حالا بازار نسبت به این مسایل عکس‌العمل هیجانی نشان نمی‌دهد.

به گفته معامله‌گران، سهم‌های بنیادی از قبیل فلزی ومعدنی در این هفته از رونق بیشتری برخوردار خواهند بود و تا روز دوشنبه قدری از تب و تاب بازار کاسته شده و هیجان منفی نخواهیم داشت.

برخی معامله‌گران معتقدند، روند کلی بازار با توجه به وضعیت سیاسی و مبهم شرکت‌های اروپایی که هنوز به طور کامل تصمیم بر ماندن یا خروج از برجام نگرفته‌اند، صعودی، فرسایشی و با شیب ملایم خواهد بود.

در حال حاضر به نظر می‌رسد سهم‌های فلزی و معدنی به دلیل ارائه گزارش‌های مثبت همانطور که شنبه رشد خوبی داشتند کماکان سودآور بوده و آینده مثبت‌تری داشته باشند.

عوامل تعیین کننده در گروه معدنی براساس عملکرد مثبت گزارش‌های ماهانه شرکت و افزایش نرخ‌های اعمال شده سبب رشد آن خواهد شد.

به نظر می‌رسد بازار این هفته دوباره به سمت سهم‌های کوچکی که رشد نکرده و از نظر بنیادی وضعیت بهتری دارند برود. به گفته معامله‌گران، هفته پیش رو، هفته تقابل گروه‌های لیدر و بزرگ بازار خواهد بود.

از نگاه فعالان بازار سرمایه روند شاخص کل بورس نشان می‌دهد، در کوتاه‌مدت روندی اصلاحی داشته و از سوی دیگر بیشتر نمادهای بازار پایه در حمایت‌های خوبی قرار دارند. به نظر می‌رسد بازار این هفته دوباره به سمت سهم‌های کوچکی که رشد نکرده و از نظر بنیادی وضعیت بهتری دارند برود.

به گفته معامله‌گران، هفته پیش رو، هفته تقابل گروه‌های لیدر و بزرگ بازار خواهد بود. تاثیرات مثبت ناشی از آخرین گام‌های افزایشی گروه فلزات اساسی از جمله فولاد و اثرات منفی گروه پالایشی به دلیل گزارش‌های دور از انتظاری که منتشر کردند، باعث خواهد شد این گروه مورد توجه بازار قرار بگیرد.

از سوی دیگر انتظار می‌رود، در گروه‌های پیش‌رو هفته گذشته مانند انبوه‌سازی، کاشی و سرامیک، غذایی، دارویی و کانه فلزی به سطوح مقاومتی کوتاه‌مدت خود رسیده‌اند و در این گروه احتمالا شاهد افزایش عرضه‌ها باشیم.

این در حالی است که برخی از تحلیلگران، گروه‎های ماشین‌آلات و دستگاه‌های برقی، لاستیک و پلاستیک و وسایل ارتباطی را این هفته پیشرو می‌دانند که به واسطه قرار گرفتن روی سطوح حمایتی، احتمال افزایش تقاضا و معاملات مثبت در این گروه‌ها دور از انتظار نیست.

در این بین، برخی سهامداران که هر روز از نزدیک وضعیت بازار و سهم‌ها خود را رصد می‌کنند هم معتقدند اهالی بازار نسبت به رویدادها و اخبار رسیده از برجام بی‌تفاوت شده و بازار از این بابت خیلی هیجانی نیست.

این سهامداران معتقدند، وجود نقدینگی بیش از رویدادهای سیاسی بازار را متاثر خواهد کرد. از نظر آنها، این هفته بازار افت وخیز زیادی نخواهد داشت و در صورتی که خبر خاصی نباشد، همین روند تا پایان هفته ادامه خواهد داشت.

یکی از این سهامداران می‌گوید: در حال حاضر با توجه به نوسان‌های بازار، همه بلاتکلیف‌اند، وقتی فرابورس رونق می‌گیرد بورس افت می‌کند و برعکس.

سهامدار دیگری می‌گوید: فضای بازار از نظر اینکه خریدار وجود دارد خوب است و با توجه به نزدیک شدن به فصل مجامع و افزایش سرمایه برخی شرکت‌ها، خریداران بیشتر به سمت این سهم‌ها رفته‌اند.

این سهامدار با ابراز پشیمانی از سهمی که خریداری کرده و زیان دیده است، عنوان می‌کند: نگهداری سهمی که هشت ماه منفی بوده اشتباه است. سهمی را با پنج میلیون خریده‌ام اما حالا با سه میلیون هم خریدار ندارد.

از نظر سهامداران، حال و هوای بازار تا پایان هفته خوب و مثبت است.

در ادامه سهامدار دیگری، با توجه اشاره به بسته شدن برخی نمادها به ویژه در زمان سوددهی (قانون افزایش 20 درصدی سهم) توسط سازمان بورس، ضمن مثبت دانستن این اتفاق برای شفاف‌سازی صورت‌های مالی شرکت‌ها، معتقد است: هرچند این اقدام یک حرکت مثبت است اما اینکه به یکباره جلوی رشد سهمی گرفته شود، پول از بازار فرار کرده و دیگر به این سمت برنمی‌گردد.

از نظر برخی سهامداران، تا پایان هفته به احتمال زیاد، سهم‌های پالایشی به دلیل افزایش قیمت نفت و سهم‌های مربوط به گروه حمل‌ونقل پیشرو خواهند بود.

در این نظرسنجی این افراد مشارکت داشتند:

فعالان و معامله‌گران: علی شهریاری- سالار صفایی- مجید مویدی- زهرا جباری- ابوالفضل ابراهیم زاده- مجید حق پرست- سینا سلیمانی - ابراهیم سپیانی - عبدالمناف جلال پور.

سهامداران: صفاری- مهدوی- عبادی- حسینی - سیدهادی- امامی- طباطبایی- شکیبا- لقمان- قنبری- سعادتی- افشار- حقیقی- رضایی- رحیمی- رحمانی- حلیمی- عباسی- اکبری- جعفری- پورهادی- صفری- جمیلی- زمانی- جعفرزاده- سلیمی- حکیمی- بخشی- جلالی- قدیمی- احسانی- ملکوتی- قنبرزاده- پورحتشم- محمودی- پارسایی

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.