کد مطلب: ۲۵۶۸۴۱

آغاز مقابله تجاری اروپا با ترامپ؛ تعرفه‌های سنگین برای کالاهای آمریکایی

آغاز مقابله تجاری اروپا با ترامپ؛ تعرفه‌های سنگین برای کالاهای آمریکایی

اعلام افزایش تعرفه از سوی دولت ترامپ بر واردات فولاد و آلومینیوم از اروپا، کانادا و مکزیک با واکنش شدید این کشورها مواجه شد. مقامات اتحادیه اروپا روز جمعه اعلام کردند که اروپا علیه امریکا به سازمان تجارت جهانی شکایت کرد و اقدامات تلافی‌جویانه برای وضع تعرفه بر کالاها و خدمات امریکایی به زودی آغاز خواهد شد.

الهام میرمحمدی: اعلام افزایش تعرفه از سوی دولت ترامپ بر واردات فولاد و آلومینیوم از اروپا، کانادا و مکزیک با واکنش شدید مواجه شد.

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از سی‌ان‌ان مانی، مقامات اتحادیه اروپا روز جمعه اعلام کردند که اروپا علیه امریکا به سازمان تجات جهانی شکایت کرد.

اقدام بعدی اتحادیه اروپا پس از شکایت اما اعمال تعرفه به واردات کالاهای امریکایی خواهد بود. اروپا اعلام کرده است که تا 20 ژوئن در نظر دارد تعرفه 25 درصدی برای دست‌کم 200 کالای امریکایی اعمال کند. پارچه کتان، نوشیدنی، آب پرتقال، کره بادام زمینی، موتورسیکلت، قایق موتوری و سیگار از جمله کالاهای وارداتی از امریکا هستند که تعرفه اتحادیه اروپا در مرحله اول برای آنها در نظر گرفته می‌شود.

به گفته مقامات اتحادیه اروپا، ارزش کالاها و خدمات امریکایی که هدف موج اول تعرفه‌های اروپا قرار می‌گیرند، 2.8 میلیارد یورو، معادل 3.3 میلیارد دلار است.

ایالات متحده امریکا، روز جمعه اعلام کرد، تعرفه‌های 25 درصدی فولاد و 10 درصدی آلومنیوم که اروپا، کانادا و مکزیک تا به حال از آن معاف بودند، از اول ماه ژوئن اجرایی می‌شود. توجیه دونالد ترامپ برای انجام اقدامات اخیر، امنیت ملی امریکا بوده است.

کمیسیونر تجارت و بازرگانی اروپا، سیسیلیا مالمستروم این رویکرد ترامپ را کاملا حمایت‌گرایانه و خلاف قوانین تجارت جهانی خوانده است.

دور دوم اقدامات تلافی‌جویانه اروپا کالاهای صادراتی به ارزش 3.7 میلیارد یورو، معادل 4.3 میلیارد دلار آمریکا را هدف قرار خواهد داد. این فهرست شامل 160 محصول مختلف نظیر تخت استخر، حوله‌های کاغذی، شلوارهای مخمل، ظروف چینی و لوازم آشپزخانه است که تعرفه‌ 10 تا 15 درصدی برای آنها در نظر گرفته شده است.

اگر سازمان تجارت جهانی تعرفه بر فولاد و آلومینیوم اروپا را غیرقانونی اعلام کند، این کالاهای امریکایی هدف قرار خواهند گرفت. اما اگر طی سه سال آینده حکمی از سوی این سازمان اعلام نشود، تعرفه‎ها به صورت یک‌جانبه اعمال خواهند شد.

مقامات اتحادیه اروپا می‌گویند به ازای هر یک دلار که هدف تعرفه‌های امریکا قرار بگیرد، امریکا یک دلار برای کالاهایی که صادر می‌کند، مالیات پس خواهد داد.

تصویر زیر حجم صادرات به اروپا و واردات از اروپا را در سال 2016 نشان می‌دهد:

اعمال تعرفه بر واردات از اروپا

روابط تجاری آمریکا و اروپا در سال 2016

احتمال وقوع جنگ تجاری در حال حاضر بسیار زیاد است. ارزش تجارت کالا و خدمات میان امریکا و اتحادیه اروپا یک تریلیون یورو، معادل 1.2 تریلیون دلار گزارش شده است.

کارشناسان در بخش صنعت هشدار داده‌اند که اقدامات تلافی‌جویانه اتحادیه اروپا به طور قطع ترامپ را برای ایجاد موانع تجاریِ بیشتر نظیر وضع تعرفه بر اتومبیل‌های اروپایی ترغیب خواهد کرد. این اقدامات می‌تواند دور جدیدی از تعرفه‌های شدید تجاری را به دنبال داشته باشد.

کمیسیونر تجارت و بازرگانی اروپا در جمع خبرنگاران گفته است، آمریکا بازی خطرناکی را آغاز کرده است. اگرچه ما به دنبال بدتر کردن شرایط موجود نیستیم اما به هر حال در برابر اقدامات غیرقانونی او واکنش نشان خواهیم داد.

وزیر بازرگانی ایالات متحده، ویلبر راس ماه گذشته اعلام کرده بود، تحقیقات در مورد واردات خودرو از اروپا و تهدید برای امنیت ملی ایالات متحده آغاز شده است.

کانادا و مکزیک که بزرگ‌ترین صادرکنندگان فولاد به امریکا هستند هم برنامه‌های مشابهی برای اقدامات تلافی‌جویانه دارند.

دولت مکزیک قصد دارد، مجازات‌های مشابه در مورد محصولات امریکا نظیر لامپ، گوشت خوک، میوه، پنیر و محصولات تخت فولادی اعمال کند.

کریستیا فریلند، وزیر امور خارجه کانادا نیز اعلام کرده است که کشورش بر محصولات امریکایی به ارزش 16 میلیارد کانادا، معادل 12.4 میلیارد امریکا از جمله فولاد و آلومنیوم تعرفه وضع خواهد کرد.

جاستین ترودو، نخست‌وزیر این کشور روز پنج‌شنبه در واکنش به تصمیم ترامپ اعلام کرد: اینکه میان ما و امریکا 2 میلیارد دلار مازاد تجاری وجود دارد را با هیچ محاسبه‌ای نمی‌توان تهدید کانادا برای امنیت ملی امریکا نامید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.