کد مطلب: ۲۶۳۱۰۷

افزایش سود بانکی مشکلی را حل نمی‌کند

افزایش سود بانکی مشکلی را حل نمی‌کند

مشاور سابق بانک جهانی معتقد است، اگر نرخ سود بانکی افزایش یابد گرفتن وام دچار مشکل و از تولید و سرمایه‌گذاری جلوگیری می‌شود. در شرایط فعلی نیز سود بانکی بسیار بالا است و با این نرخ‌ها نه تنها اقتصاد رشد نمی‌کند بلکه وارد رکود نیز می‌شود.

فریبا تاجدینی: پس از شروع نوسانات بازار دلار بازارهای دیگر از جمله مسکن، طلا و حتی خودرو دستخوش تغییرات عمده‌ای شده‌‌اند. در بحبوحه این بی‌ثباتی‎‌ها بازار سهام با سودهی مثبت بسیاری از نمادهای خود توانست امروز شاخص کل خود را به بیش از 100 هزار واحد برساند و سرمایه‌گذاران را به سمت خود جذب کند. در میان این آشفتگی بازار‌ها تنها بانک‌ها هستند که به دور از حاشیه روند خود را ادامه می‌دهند.

آیا در بین نوسانات عجیب بازارهای مورد توجه سرمایه‌گذاران، بانک‌ها نیز برای جذب سپرده سرمایه‌گذاران برنامه جدیدی در خصوص تغییر نرخ سود بانکی دارند؟ محمد تقی وزیری، مشاور سابق بانک جهانی در گفت‌و‌گویی با تجارت‌نیوز به سوالاتی در این باره پاسخ می‌دهد.

باتوجه به آشفتگی‌های بازر ارز، خودرو و سایر بازارها و اینکه شاید بانک دیگر جذابیتی برای سرمایه‌گذاران خود نداشته باشد، آیا وقت آن نرسیده است که بانک‌ها نرخ سود خود را تغییر دهند؟

به دلیل بی‌ثباتی بازارهای ارز و طلا و غیره بانک نباید از اهداف خود دور شود، به هیچ وجه بانک نباید نرخ سود خود را افزایش دهد، چون اگر نرخ سود بانکی افزایش یابد گرفتن وام دچار مشکل و از تولید و سرمایه‌گذاری جلوگیری می‌شود. در شرایط فعلی نیز سود بانکی بسیار بالا است و با این نرخ‌ها نه تنها اقتصاد رشد نمی‌کند بلکه وارد رکود نیز می‌شود.

پس با این حساب بانک برای جذب سرمایه‌های سرگردان چه راهکاری را باید در پیش بگیرد؟

بانک نباید به فکر بالا یا پایین بردن نرخ سود باشد بلکه باید دید راهکاری برای هدایت سرمایه‌های سرگردان دارد یا نه؟ تا حالا این اتفاق نیفتاده است و سپرده‌ها وقتی به بانک‌ها وارد می‌شوند هدف‌بندی نمی‌شوند و به ایجاد کار و تولید منجر نمی‌شوند. ما باید به فکر جانشینی باشیم، پیشنهاد من این است به جای افزایش نرخ سود بانکی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری را گسترش بدهیم و آن‌ها را اعتباربخشی و درجه‌بندی کنیم. این سرمایه‌ها باید توسط مدیران متخصص سرمایه مدیریت و به سمت تولید هدایت شود که بتواند بازگشت سرمایه بهتری ایجاد کند وگرنه با کم و زیاد کردن بهره در بانک‌ها نه تنها نتیجه نمی‌گیریم بلکه دچار آسیب‌های فراوان اقتصادی نیز می‌شویم.

آیا برای کاهش التهاب بازارهای دیگر این راهکار در خصوص گسترش صندوق‌های سرمایه‌گذاری در کوتاه‌مدت امکان پذیر است؟

این راهکار یک مسئله بلند مدت است و اگر با سازمان بورس نیز تماس بگیرید متوجه خواهید شد که آنها نیزسعی کرد‌ه‌اند در همین رویه عملکرد داشته باشند و سعی می‌کنند با به‌کارگیری مدیران با تجربه و متخصص در جهت صندوق‌های سرمایه‌گذاری اعتماد سازی ایجاد کنند و رشد خوبی را نیز داشته باشد، اگر همین امر در بانک نیز انجام شود می‌توان این سرمایه‌های سرگردان را که گاهی در یک جایی نقش پیدا می‌کنند، مانند چند ماه گذشته که در بازار مسکن، طلا و ارز جمع شدند و ایجاد حباب کردند را هدف‌بندی کرد تا مردم اعتماد کنند. همچنین این صندوق‌های سرمایه‌گذاری می‌تواند راهکار خوبی برای جلب سرمایه‌های ایرانی خارج از ایران باشد. پس در شرایط فعلی‌ به‌جابی بازی کردن با نرخ سود بانکی بهترین راه گسترش صندوق‌های سرمایه‌گذاری است.

در هیچ کجای دنیا مردم با سود بانکی زندگی نمی‌کنند زیرا هم برای اقتصاد کشور و هم برای خود فرد مطلوب نیست. بانک وظیفه‌اش ایجاد یک رابطه بین سپرده‌گذار و سرمایه‌گذار است، این سرمایه‌گذار است که این روند را می‌چرخاند نه بانک و یکی از مشکلات ما در بانک‌ها همین است. در صندوق‌های سرمایه‌گذاری نه تنها افراد خاص بلکه همه ملت می‌توانند حتی با پول کمتری در سود بالای یک پروه بزرگ سهیم باشند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • عبداله

    اضافه کردن سودها قطعا” مسئله رو تخفیف خواهد بخشید.

  • ایرانی

    اقتصاددانان زیادی گوشزد کردند ۹ ماه پیش که سود بانکی صلاح نیست فعلا کم شود ولی دولت فقط اسمی سود را اورد پایین و ضربه خورد. باز هم اگر فقط اسمی روی بورس کار کنین اقتصاد کشور را بحرانی می کنین

  • دانشجوی اقتصاد

    اگر بانک های ایران سود بالائی به سپرده های ارزی بدهند و دولت اصل و بهره حساب های ارزی را تضمین کند، منبع خوبی برای سرمایه گذاری ارزی بوجود می آید. در مورد سپرده های ریالی هم بالا بردن سود بانکی میتواند نقدینگی سرگردان را جذب کند. و اگر دولت سوبسید کافی برای کمک به بهره وام طرح های تولیدی در نظر بگیرد چرخه تولید و اشتغال به حرکت در میاد و سفته بازی های غیر مولد کاهش می یابد.