کد مطلب: ۲۶۴۴۸۲

هیجان فوتبال با اقتصاد چه می‌کند؟

هیجان فوتبال با اقتصاد چه می‌کند؟

یک کارشناس اقتصادی در مورد تاثیرات اقتصادی رویدادهای ورزشی می‌گوید: نشاط اساسا یک رونق اقتصادی به دنبال دارد. چرا که برای تولید نشاط شما نیاز به درآمد دارید و نیاز به تخصیص منابع دارید. اما از طرف دیگر باید گفت افرادی که هیجانشان در رویدادهای مختلف مانند جام‌جهانی تخلیه می‌شود، بهره‌وری بالاتر و سرمایه انسانی و اجتماعی بهتری دارند.

میلاد مرادی: حضور ایران در جام‌جهانی همراه با برد برابر مراکش باعث شد تا نشاط فوتبالی در کشور فراگیر شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، کارشناسان، فوتبال و به طور کلی ورزش را از دو جنبه بر اقتصاد تاثیرگذار می‌دانند. با این حال، برخی رویدادها مانند جام‌جهانی این تاثیرات را به حداکثر می‌رساند.

سهراب دل‌انگیزان، عضو هیئت علمی دانشگاه رازی کرمانشاه در گفتگو با تجارت‌نیوز ، به سوالاتی در این زمینه پاسخ داده است که در ادامه می‌خوانید:

اکنون بازی‌های جام‌جهانی در حال برگزاری است. به نظر شما اینگونه رویدادهای ورزشی در اقتصاد یک کشور تاثیرگذار است؟ نحوه اثرگذاری به چه صورت است؟

بله به صورت کلی حتی می‌توان گفت این رویدادها با همین نیت برگزار می‌شوند. یعنی در سیستم اقتصاد جهانی مخصوصا برای کشورهایی که ورزش و فوتبال را دنبال می‌کنند، اینگونه رویدادها به عنوان زمینه‌ها و ظرفیت‌هایی از تولید و اشتغال به حساب می‌آورند.

در واقع اینگونه رویدادها باعث ایجاد زمینه‌هایی می‌شوند که در آن زمینه‌ها می‌توان کسب‌و‌کار تعریف کرد. از جمله آنکه در حاشیه اینگونه برنامه‌های رفاهی و تفریحی و نشاط و شادی می‌توان صدها کسب‌و‌کار تعریف کرد و در عالم واقعیت نیز اینگونه است. طبیعی است که جام‌جهانی اینگونه کسب‌و‌کارها را به رونق می‌رساند.

بسیاری از برندها در عرصه ورزش تولید می‌شوند ولی در جاهای دیگر به کار برده می‌شوند.

همه کشورهایی که به دنبال میزبانی این رویدادها و بازی‌ها‌ هستند، قطعا به فکر جذب اینگونه رونق‌ها برای کسب‌و‌کارهایشان هستند. به طور کلی ورزش حاشیه بزرگی از ظرفیت‌های اقتصادی دارد. از جمله می‌توان به حوزه‌های سرمایه‌گذاری یا فعالیت‌های عمرانی در این زمینه اشاره کرد.

همچنین تولید محصولات ورزشی مانند توپ، لباس، ابزارها و وسایل بازی نیز گونه دیگری از رونق بخشیدن ورزش به کسب‌و‌کارها است. از طرفی بسیاری از برندها در عرصه ورزش تولید، ولی در بخش‌های دیگر به کار برده می‌شوند.

تاثیر دیگر ورزش بر اقتصاد در زمینه برگزاری رویدادهای ورزشی مانند المپیک، جام‌جهانی، بازی‌های سالانه و منطقه‌ای است. این رویدادها تولیدکننده ارزش افزوده، درآمد، اشتغال و محصولات مختلف هستند.

به عنوان مثال، رویدادهایی مانند جام‌جهانی از یک طرف باعث تقویت خرید محصولات ورزشی و رونق گرفتن فعالیت‌های تفریحی می‌شوند. از طرف دیگر نیز مشوقی برای فعالیت بیشتر اینگونه گروه‌ها هستند.

به عنوان مثال، شما می‌بینید که بیشترین تعداد شاگرد به مدرسه‌های فوتبال دقیقا بعد از مسابقات جام‌جهانی یا المپیک است. یا آنکه بیشترین آمار فروش لباس ورزشی، توپ ورزشی، وسایل ورزشی دقیقا بعد از برگزاری اینگونه رویداهای مهم ورزشی مانند جام‌جهانی است.

اینگونه کسب‌‌و‌کار به صورت دوره‌ای اقدام به تولید و انبار محصولات خود می‌کنند. تا هنگام برگزاری یک یک رویداد ورزشی آن را به فروش برسانند. به همین ترتیب دوباره بعد از یک رویداد ورزشی تولید خود را شروع می‌کنند تا رویداد دیگری از راه برسد.

مواردی که اشاره کردید، آثار مستقیم اقتصادی ورزش و فوتبال بر اقتصاد بود. آیا ورزش و فوتبال از بالا بردن سرمایه اجتماعی می‌تواند بر اقتصاد تاثیرگذار باشد؟

بله این قسمت دیگر تاثیر ورزش و فوتبال بر اقتصاد است. به طور کلی خود نشاط اساسا یک رونق اقتصادی به دنبال دارد. چرا که برای تولید نشاط شما نیاز به درآمد دارید و نیاز به تخصیص منابع دارید. اما از طرف دیگر باید گفت افرادی که هیجانشان در رویدادهای مختلف مانند جام‌جهانی تخلیه می‌شود، بهره‌وری بالاتر و سرمایه انسانی و اجتماعی بهتری دارند.

همین موضوع دوباره سفر و گردشگری را تقویت می‌کند که این موضوع از یک طرف باعث ایجاد روحیه نشاط و سرزندگی در افراد می‌شود و هم از طرف دیگر باعث ایجاد رونق در چرخه اقتصادی کشور و کسب‌و‌کارها می‌شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.