کد مطلب: ۲۷۳۷۲۶

بازار ثانویه با نرخ ارز چه می‌کند؟ مطبوعات پاسخ می‌دهند

بازار ثانویه با نرخ ارز چه می‌کند؟ مطبوعات پاسخ می‌دهند

مطبوعات کشور تا حدود زیادی دیدگاه مثبتی نسبت به تشکیل بازار ارز ثانویه داشته‌اند.

روز گذشته آغاز به کار بازار ارز ثانویه رسما کلید خورد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، مطبوعات کشور تا حدودی دیدگاه مثبتی نسبت به بازار ارز ثانویه داشته‌اند.

روزنامه مردم‌سالاری به نقل از محمد مهدی رئیس‌زاده، مشاور بانکی اتاق بازرگانی می‌نویسد: آغاز به کار بازار ثانویه سیگنال مثبتی به بازار ارز داده و موجب شد تا ثبات نسبی بر بازار حکم‌فرما شود.

این روزنامه در ادامه از زبان وی می‌نویسد: در حال حاضر، بازار ثانویه فقط برای صادرکنندگان و وارکنندگان و گروه کالایی ردیف ۳ است و قرار شده که صادرکنندگان با واردکنندگان بر سر این نرخ به توافق برسند، بدون اینکه دولت در نرخ گذاری دخالتی داشته باشد.

اما روزنامه وطن امروز نیز در گزارش خود می‌نویسد: در کمال تعجب در نخستین معامله در بازار دوم ارز، دلار به صورت آزمایشی 8 هزار تومان قیمت‌گذاری و در اولین معامله 7523 تومان معامله شد تا رسماً دوران کوتاه ارز تک‌نرخی به پایان برسد.

وطن امروز در ادامه می‌نویسد: به هر حال بازار ثانویه ارزی نمونه بارز عقب‌نشینی دولت از سیاست اشتباه خود بود و این بازار روز گذشته آغاز به کار کرد.

این روزنامه به نقلل محمد نجار صادقی می‌نویسد: بر این اساس ابتدای صبح دیروز با شروع به کار بازار ثانویه، قیمت دلار در اختیار دلالان یا خرده‌فروشان روز پرنوسانی داشت و قیمت دلار که در ابتدای ساعات معاملاتی در کانال 8200 تومان بود در پایان ظهر با سقوط بی‌سابقه طی هفته‌های جاری به 7800 تومان رسید

روزنامه ایران نیز با تیتر «استقبال خصوصی‌ها از بازار ثانویه ارز» به بررسی این موضوع پرداخته است.

ایران در ابتدا می‌نویسد: 21 فروردین ماه بود که معاون اول رئیس جمهوری فرمان تک نرخی شدن ارز را صادر کرد و قیمت 4200 تومان به رسمیت شناخته شد و از آنجا که صرافی‌ها از مدتی قبل کنار گذاشته شده بودند، دولت هر گونه خواسته ارزی مردم را به سمت بانک‌ها هدایت کرد.

این روزنامه ادامه می‌دهد: هر چند که بانک‌ها نتوانستند خواسته‌های ارزی مردم را تأمین کنند و خریداران ارزی به سراغ دلالان و واسطه‌ها رفتند. این امر ادامه پیدا کرد تا اینکه در بازار آزاد قیمت ارز از 8 هزار تومان هم عبور کرد.

حسین سلاح‌ورزی نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با ایران با تمجید از اقدام جدید دولت می‌گوید: با حجم صادراتی 5 میلیارد، صادرکنندگان مجاز هستند با ارز حاصل از صادرات در سامانه نیما با واردکنندگان توافق کنند و ارز خودشان را به آنها بفروشند.

سلاح‌ورزی ادامه می‌دهد: این امر اگر درست اجرایی شود قطعاً در کنترل قیمت ارز تأثیر‌گذار است و می‌تواند باعث تشویق صادرکنندگان شود چرا که دیگر مجبور نیستند با قیمت 4200 تومان ارز خود را به فروش برسانند و این در حالی است که قیمت ارز در بازار آزاد فراتر از 8 هزار تومان است.

روزنامه ایران اقدام جدید دولت را باعث ترس دلالان از کاهش قیمت دلار عنوان کرده است.

روزنامه دنیای اقتصاد نیز در این مورد می‌نویسد: کارشناسان معتقدند انجام معاملات به‌صورت توافقی بین صادرکنندگان و واردکنندگان می‌تواند علامت دقیقی از قیمت دلار بر پایه واقعیت‌های محیط اقتصاد ایران باشد. بسیاری از کارشناسان بازار دوم را بستری برای افزایش عرضه ارز صادراتی و مدیریت نوسان قیمت دلار در بازار غیررسمی عنوان می‌کنند.

دنیای اقتصاد ادامه می‌دهد: البته شرط کافی برای تحقق چنین اهدافی پرهیز از فشار اداری به بازار برای کاهش قیمت است. اعتمادسازی برای صادرکنندگان نیز شرط دیگر موفقیت بازار دوم در ماموریت تعیین‌شده بیان می‌شود.

این روزنامه ادامه می‌دهد: البته شرط کافی برای تحقق چنین اهدافی پرهیز از فشار اداری به بازار برای کاهش قیمت است. اعتمادسازی برای صادرکنندگان نیز شرط دیگر موفقیت بازار دوم در ماموریت تعیین‌شده بیان می‌شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.