کد مطلب: ۷۶۴۹۰۴

تعیین سقف برای معافیت مالیاتی انتشاراتی و مطبوعاتی/ مصوبات امروز مجلس

تعیین سقف برای معافیت مالیاتی انتشاراتی و مطبوعاتی/ مصوبات امروز مجلس

نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای معافیت مالیاتی انتشاراتی، مطبوعاتی و قرآنی سقف معینی تعیین کردند.

به گزارش تجارت‌نیوز ،‌ جدیدترین تغییرات لایحه بودجه ۱۴۰۲ اعلام شد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی نوبت صبح امروز یکشنبه مجلس و در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۲، جزء ۳ بند ث تبصره ۶ لایحه را به تصویب رساندند.

بر اساس این مصوبه، به‌منظور ایجاد شفافیت و اصلاح سیاست‌گذاری در معافیت‌های مالیاتی:

۳- معافیت مالیاتی درآمد سالانه مشمول اشخاص موضوع بند «ل» ماده (۱۳۹) قانون مالیات‌ های مستقیم حداکثر معادل ۴ برابر سقف مالیاتی ماده (۸۴) قانون مذکور است و مازاد بر آن حسب مورد به نرخ قانون مالیات‌های مستقیم، مشمول مالیات است.

در بند ل ماده ۱۳۹ قانون مالیات های مستقیم آمده است که فعالیت‌های انتشاراتی و مطبوعاتی و قرآنی (دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دستگاههای ذی‌ ربط)، فرهنگی و هنری که به موجب مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام می‌شوند، از پرداخت مالیات معاف ‌است.

حقوق ورودی تلفن همراه خارجی مشخص شد

نمایندگان مجلس در مصوبه‌ای حقوق ورودی واردات گوشی‌های تلفن همراه خارجی بالای ۶۰۰ دلار را حداقل ۱۵ درصد تعیین کردند.

کسب و کارها در پیام رسان های داخلی از مالیات معاف می‌شوند

نمایندگان مجلس در جلسه علنی روز گذشته، بندهای (ط) تبصره ۶ در بخش درآمدی را تصویب کردند. طبق این مصوبه، درآمد کسب‌وکارهای اشخاص حقیقی در پلتفرم‌های داخلی مورد تأیید وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات که تا پایان سال ۱۴۰۱ فاقد پرونده مالیاتی بوده‌اند مشمول نرخ صفر مالیاتی می‌شوند.

واحدهای مسکونی لوکس از مالیات معاف شدند

نمایندگان مجلس با پیشنهاد معافیت مالیاتی واحدهای مسکونی بالای ۲۰ میلیارد در سال آینده موافقت کردند.

اعمال تخفیفات مالیاتی به ازای فرزند سوم و بیشتر

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با اعمال تخفیفات مالیاتی به ازای فرزند سوم و بیشتر موافقت کردند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (یکشنبه) صحن مجلس در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۲ کل کشور، بند الحاقی ۲ این لایحه را به شرح زیر تصویب کردند:

«بند الحاقی ۲- در راستای تحقق ماده(۱۸) قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده، میزان معافیت مالیاتی اشخاص حقیقی موضوع ماده (۸۴) قانون مالیات‌های مستقیم اصلاحی مصوب (۳۱/ ۴/ ۱۳۹۴) علاوه بر اعمال معافیت مذکور به ازای فرزند سوم و بیشتر که از آبان ماه سال ۱۴۰۰ به بعد متولد شده اند، به ازای هر فرزند مشمول پانزده درصد(۱۵%) افزایش در تخفیف مالیاتی می شوند.»

مدارس دولتی از پرداخت هزینه‌های برق، گاز و آب معاف شدند

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مصوبه ای کلیه واحدهای آموزشی مدارس دولتی وزارت آموزش و پرورش را از پرداخت هزینه‌های برق، گاز و آب معاف کردند.

نمایندگان مجلس در جلسه علنی نوبت صبح امروز (یکشنبه) و در ادامه بررسی جزییات لایحه بودجه ۱۴۰۲ در بخش درآمدی، بند (ض) تبصره ۶ را تصویب کردند.

بر این اساس، کلیه واحدهای آموزشی مدارس دولتی وزارت آموزش و پرورش درصورت رعایت الگوی مصرف از پرداخت هزینه‌های برق، گاز و آب معاف هستند. هرگونه اعطای معافیت غیر از این بند ممنوع می‌باشد.

همچنین بندالحاقی ۱ تبصره ۶ برای بررسی بیشتر به کمیسیون تلفیق ارجاع شد.

در بند الحاقی ۱ آمده است که درآمد حاصل از کلیه جرائم وصولی مرتبط با موضوع ماده(۹۹) قانون شهرداریها تا سقف ۱۰ هزارمیلیارد ریال به حساب درآمد عمومی ردیف ۱۴۰۱۱۹ جدول شماره (۵) این قانون واریز می شود.

مصوبات امروز مجلس درباره بودجه ۱۴۰۲

معافیت‌های مالیاتی تمام مؤسسات آموزشی و کمک آموزشی از جمله مؤسسات کنکور دانشگاه‌ها اعم از کنکور سراسری و کنکورهای تحصیلات تکمیلی (کارشناسی ارشد و دکتری) و انتشارات کمک آموزشی، سال آینده لغو می‌شود.
نمایندگان همچنین در بررسی بخش درآمدی یک درصد مالیات سالیانه برای خودروهای لوکس در نظر گرفتند که شامل خودروهایی با قیمت بیش از ۳ میلیارد تومان می‌شود.
با تصویب نمایندگان مجلس در جریان بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۲، نرخ مالیات واحدهای تولیدی با هدف رونق تولید، در سال آینده ۷ درصد کاهش می‌یابد.
با دریافت عوارض ۱۰ درصدی از عرضه‌کنندگان بازی‌های رایانه‌ای از سوی وزارت ارشاد موافقت شد.

مالیات پزشکان شاغل در مراکز درمانی دولتی و خصوصی ۱۰ درصد حق‌الزحمه آنها تعیین شد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.