کد مطلب: ۲۷۸۲۸۵

هندی‌ها در جست‌جوی سیاره پاک

هندی‌ها در جست‌جوی سیاره پاک

سالانه ۹ تا ۱۰ میلیارد دلار برای حفظ محیط زیست در هندوستان هزینه می‌شود. چرا که هند یکی از کشورهای پیشرو در همین زمینه به شمار می‌آید. در همین راستا با چند کسب و کار نوظهور (استارت‌آپ) هندی آشنا می‌شویم که در یک ویژگی با یکدیگر برابرند؛ همه آنها برای ایجاد سیاره‌ای تمیزتر و سالم‌تر تلاش می‌کنند.

رقابت اقتصادی و تلاش برای رشد و توسعه قدرت اقتصادی در میان کشورهای جهان به رفتاری اساسی تبدیل شده است. در چنین شرایطی تلاش برای ایجاد توازن میان رشد اقتصادی و دغدغه‌های زیست محیطی به یکی از برنامه‌های اصلی در کشورهای پیشرفته و توسعه یافته تبدیل شده است. این برنامه‌ها در نهایت می‌تواند کره‌ زمین را به سیاره‌ای بهتر برای زندگی تبدیل کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در دنیای امروز تنها دولت‌ها نیستند که تلاش می‌کنند سیاست‌های خود را مبتنی بر ملاحظات زیست محیطی تبیین می‌کنند. در میدان تلاش برای بهتر زیستن بر کره خاکی فعالان زیست محیطی نیز حضور دارند. آنها با تقویت فعالیت‌های مردم نهاد تلاش می‌کنند سیاست‌مداران را به سوی بهترین گزینه‌های برای آینده زمین راهنمایی کنند. در همین چارچوب سالانه ۹ تا ۱۰ میلیارد دلار برای حفظ محیط زیست در هندوستان هزینه می‌شود. چرا که هند یکی از کشورهای پیشرو در همین زمینه به شمار می‌آید. در همین راستا با چند کسب و کار نوظهور (استارت‌آپ) هندی آشنا می‌شویم که در یک ویژگی با یکدیگر برابرند؛ همه آنها برای ایجاد سیاره‌ای تمیزتر و سالم‌تر تلاش می‌کنند.

تولید برق از پوسته برنج

Husk استارت‌آپی است که از سوی مانوج سینها در سال ۲۰۰۸ تاسیس شد. این کمپانی نیروی مورد نیاز هزاران روستایی را تامین می‌کند. این نیروها با تکیه بر فناوری و توسعه آن به دست می‌آید. یکی از دستاوردهای این استارت‌آپ تولید برق با استفاده از غشای برنج است که در مناطق روستایی هند، به وفور یافت می‌شود. این کمپانی اخیرا توانسته است مبلغ ۲۰ میلیون دلار سرمایه را از کمپانی سوئدی جذب کند. سرمایه‌ای که پیش‌بینی می‌شود در نهایت به توسعه فناوری‌های به کار رفته ختم شده و حتی زمینه جهانی شدن را نیز به دست آورد.

جایگزین کیسه‌های پلاستیکی

در حالی که بسیاری از ایالت‌های هند استفاده از پلاستیک را کاهش داده و مصرف کیسه‌های پلاستیکی را ممنوع کرده‌اند، استارت‌آپ AstuEco جایگزین مناسبی را در اختیار شهروندان قرار می‌دهد. این کمپانی تلاش می‌کند بهترین جایگزین‌های کیسه‌های ضد محیط‌زیست را در اختیار مصرف‌کنندگان قرار دهد. از کیسه‌های پارچه‌ای گرفته تا زنبیل‌های چوبی و محفظه‌های شیشه‌ای. این کمپانی با افتتاح فروشگاه‌های متعدد تلاش می‌کند به حذف کیسه‌های پلاستیکی کمک کند. دو موسس این استارت‌آپ، با ترک کارهای قبلی خود تلاش کردند تا سهمی در پاک‌سازی زمین داشته باشند.

مدیریت سوخت و انرژی

یکی از موضوعات مهم و حساس در زمینه استفاده از سوخت و انرژی به نحوه مدیریت انرژی ارتباط پیدا می‌کند. بنیان‌گذاران کمپانی Ecolibrium Energy تمهیداتی را برای مدیریت مصرف سوخت و انرژی در نظر گرفته‌اند. این کمپانی با قرار دادن سنسورهای هوشمند خود در بخش‌های گوناگون تلاش می‌کند آهنگ مصرف سوخت را رصد کند. این داده‌ها به سروری مشخص متصل می‌شوند و در نهایت با استفاده از نرم‌افزارهای مخصوص تجزیه و تحلیل می‌شوند. روزانه حدود ۹۰ میلیون داده به سرورهای اصلی ارسال می‌شود.

کاهش مصرف سم، افزایش تولید محصولات ارگانیک

Barrix نیز یکی از استارت‌آپ‌های معروف زیست محیطی در هند است. این کمپانی با تمرکز بر حوزه کشاورزی اقدام کرده و تلاش می‌کند محصولات ارگانیک را در اختیار شهروندان قرار دهد. بنیان‌گذاران این کمپانی را داروسازان هندی تشکیل می‌دهند و رقم اولیه سرمایه‌گذاری در آن روشن نیست. این کمپانی تلاش می‌کند میزان مصرف کود و سموم شیمیایی در تولید محصولات کشاورزی را به حداقل برساند. دستاوردهای این کمپانی تاکنون به ۵ و نیم میلیون کشاورز در هند و برخی کشورهای همسایه چون بنگلادش کمک کرده است.

تولید برق خانگی

استفاده از انرژی پاک یکی دیگر از موضوعات مهمی است که استارت‌آپ‌های هندی به دنبال توسعه فناوری‌های مرتبط با آن، عمل می‌کنند. یکی از این راهکارها استفاده از پنل‌های خورشیدی و تولید برق از آنها است. کمپانی ZunRoof از تولید کنندگان پنل‌های مخصوص است که می‌توان از آنها روی پشت بام خانه‌ها، دفاتر و دیگر ساختمان‌ها، جهت تولید برق استفاده کرد. بنیان‌گذاران این استارت‌‌آپ، مجموعه را در سال ۲۰۱۶ راه‌اندازی کردند. سرمایه‌گذار اصلی آن نیز کمپانی فرانسوی است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.