کد مطلب: ۲۸۵۳۳۸

واقعیت‌های بازار نفت ایران:

بزرگ‌ترین مشتریان نفت ایران پس از تحریم چه کردند؟

بزرگ‌ترین مشتریان نفت ایران پس از تحریم چه کردند؟

طی سه ماه آینده، تحریم‌های نفتی ایالات متحده آمریکا علیه ایران آغاز می‌شود. دونالد ترامپ تهدید کرده که صادرات نفت ایران را به صفر می‌رساند. بلومبرگ در گزارشی با استناد به داده‌هایی که از طریق ردیابی تانکرها به دست آورده به بررسی واکنش‌های متفاوت اصلی‌ترین خریداران نفت ایران پرداخته است. 

طی سه ماه آینده، تحریم‌های نفتی ایالات متحده آمریکا علیه ایران آغاز می‌شود. دونالد ترامپ تهدید کرده که صادرات نفت ایران را به صفر می‌رساند. برخی از بیمه‌گران پوشش محموله‌های نفت ایران را متوقف کرده‌اند. واردکنندگان نفت از ایران واکنش‌های متفاوتی به تحریم‌های آمریکا علیه ایران نشان داده‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز، در حال حاضر نشانه‌هایی وجود دارد که صادرات نفت ایران با مشکل مواجه شده است. بر اساس تحریم‌های آمریکا شرکت‌هایی که همکاری خود را با ایران ادامه دهند از سیستم مالی و بانک آمریکا حذف خواهند شد.

بلومبرگ در گزارشی با استناد به داده‌هایی که از طریق ردیابی تانکرها به دست آورده به بررسی واکنش‌های متفاوت اصلی‌ترین خریداران نفت ایران پرداخته است.

چین

در ماه‌های ژانویه تا ژوئن، چین روزانه 675 هزار بشکه نفت از ایران خریداری کرده است.

پکن درخواست آمریکا برای توقف خرید نفت ایران را رد کرده است. سخنگوی وزیر امور خارجه این کشور در ماه ژوئن اعلام کرده، بدون اینکه تعهدات بین‌المللی را نقض کند به همکاری با ایران ادامه خواهد داد. در ماه جولای چین واردات نفت خام از ایران را از طریق یوان پرداخت کرد. شرکت‌های فعال در حوزه نفت و گاز چین هم هیچ واکنشی به تحریم‌های آمریکا نشان نداده‌اند.

هند

در ما‌ه‌های ژانویه تا ژوئن، هند روزانه 597 هزار بشکه نفت از ایران وارد کرده است.

پس از تصمیم دونالد ترامپ برای خروج آمریکا از برجام، وزیر امور خارجه هند در ابتدا اظهار کرد که این کشور تنها با تحریم‌های سازمان ملل متحد موافق است. در ماه ژوئن اما بر اساس گزارش رویترز، وزیر نفت این کشور در دیداری که با تولیدکنندگان فرآورده‌های نفتی این کشور داشت، از آنها خواست تا از نوامبر آینده خریداری نفت از ایران را به تدریج کاهش داده و در نهایت به صفر برسانند. در حال حاضر، هندی‌ها در تلاش برای یافتن روش‌های جایگزین پرداخت و توانایی ادامه خرید از ایران هستند.

رئیس شرکت نفت هند در جولای اعلام کرد که عربستان سعودی به تنهایی می‌تواند کمبود ناشی از صفر شدن صادرات نفت ایران را پوشش دهد. او همچنین گفته است که این کشور برنامه‌های دیگری برای تامین نفت مورد نیاز خود دارد.

شرکت‌های نفتی دولتی Bharat Petroleum Crop در ماه جولای همچنان خریداری نفت خود از ایران را حفظ و قراردادهای لازم برای واردات نفت در ماه آگوست را امضا کردند.

هندوستان پترولیوم کورپ، سومین پالایشگاه بزرگ نفتی در این کشور اعلام کرده که بعید است نفت ایران را خریداری کند، مگر آنکه آمریکا از درخواست هند برای برای معافیت از تحریم‌های ایران موافقت کند.

پالایشگاه بنگلور نیز به دنبال کشورهای دیگری نظیر استرالیا، آفریقای غربی و آمریکای جنوبی برای کاهش خرید نفت خود از ایران است. بر اساس داده‌های بلومبرگ، شرکت ریلاینس که بزرگ‌ترین کمپانی پتروشیمی هند است، در ماه ژوئن واردات خود از ایران را کاهش داده است. اگرچه جریان‌های ماهانه خرید نفت از ایران توسط این شرکت نوسانات بزرگی دارد.

کره جنوبی

در ماه‌های ژانویه تا ژوئن، کره جنوبی روزانه 286 هزار بشکه نفت از ایران وارد کرده است.

وزیر انرژی کره جنوبی در اوایل ماه جولای اعلام کرد که دولت در حال حاضر منتظر پاسخ رسمی از سوی ایالات متحده در مورد اجازه و معافیت تحریم برای خرید نفت ایران است.

این کشور در ماه ژوئن بخشی از واردات خود را به حالت تعلیق درآورد. پالایشگاه‌ها در حال جایگزینی میعانات گازی ایران با یک سوخت فرآوری‌شده دیگر به نام نفتا (Naphtha) از سایر نقاط جهان هستند.

بزرگ‌ترین شرکت‌های نفتی این کشور از ماه‌های جولای و آگوست نفت مورد نیاز خود را از سایر تامین‌کنندگان خریداری کردند.

ژاپن

در ماه‌های ژانویه تا ژوئن، ژاپن روزانه 125 هزار بشکه نفت از ایرن خریداری کرده است.

از زمانی که ایالات متحده از توافق هسته‌ای ایران خارج شده، ژاپن به دنبال موافقت آمریکا برای معافیت‌ این کشور از تحریم‌ها بوده است. مذاکرات میان توکیو و واشنگتن همچنان ادامه دارد.

صنعت پالایشگاهی ژاپن از دولت می‌خواهد تا سرسختانه مذاکرات با آمریکا را برای معافیت از تحریم‌ها علیه ایران ادامه دهد. مدیران اجرایی این شرکت‌ها بر این باورند که ژاپن نباید به اندازه دیگر خریداران بزرگ نفت ایران تحت تاثیر تحریم‎‌ها قرار بگیرد.

شرکت‌های حمل‌ونقل و بانک‌های بزرگ ژاپن به توزیع‌کنندگان نفت اعلام کرده‌اند که ممکن است به زودی معاملات خود با ایران را متوقف کنند. به پالایشگاه‌ها و شرکت‌های نفتی اعلام شده که بانک‌ها معاملات مربوط به ایران را که از تاریخ 8 می به بعد امضا شوند، انجام نمی‌دهند.

امارات متحده عربی

در ماه‌های ژانویه تا ژوئن، امارات متحده روزانه 127 هزار بشکه میعانات گازی از ایران خریداری کرده است.

امارات متحده عربی روابط دیپلماتیک خود را با ایران محدود و سفیر این کشور در سال 2016 ایران را ترک کرده است.

ولیعهد ابوظبی یکی از مهم‌ترین متحدان ایالات متحده است و از تلاش‌های آمریکا برای محدود کردن نفوذ ایران در منطقه حمایت می‌کند.

دبی، مرکز تجاری امارات، با بازرگانان ایرانی تجارت می‌کند. نشانه‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه در ماه جولای واردات امارات از سایر کشورها افزایش یافته است.

اتحادیه اروپا

در ماه‌های ژانویه تا ژوئن، اتحادیه اروپا روزانه 516 هزار بشکه نفت از ایران خریداری کرده است.

اتحادیه اروپا تاکنون تلاش‌های بسیاری برای حفظ معامله‌ هسته‌ای انجام داده است. فدریکا موگرینی، رئیس‌ سیاست خارجی اتحادیه اروپا می‌گوید که پیامدهای خروج از برجام فاجعه‌بار است. در ماه ژوئن او تاکید کرد که مهم‌ترین چالش یافتن راه‌حل‌های مربوط به بانکداری و مسائل پرداخت‌ها برای حمایت از تجارت مشروع و سرمایه‌گذاری با ایران است.

در ماه جولای ایالات متحده درخواست کشورهای فرانسه، انگلیس و آلمان را برای دریافت معافیت از تحریم‌های ایران رد کرد.

اگرچه نبود شفافیت در مورد کاهش خریداری نفت ایران از سوی تیم ترامپ موجب شده ایران هنوز برخی مشتریان اروپایی خود را حفظ کند اما برخی کشورها علاقه چندانی به ادامه تجارت با ایران ندارند.

شرکت‌ OMV AG اتریش پروژه‌های سرمایه‌گذاری خود را در ایران متوقف کرده اما هنوز تصمیمی در مورد واردات از ایران نگرفته است.

ایتالیا

در ماه‌های ژانویه تا ژوئن، ایتالیا روزانه 154 هزار بشکه نفت از ایران خریداری کرده است.

ایران یکی از مهم‌ترین تامین‌کنندگان شرکت پالایشگاهی ساراس است. این شرکت در حال حاضر در انتظار دستورالعمل مقامات ایتالیایی و اروپایی است.

همچنین شرکت ENI فعال در صنعت نفت و گاز نیز اعلام کرده با انعطاف‌پذیری که در عملیات خود دارد، نگران نیست. مدیرعامل این شرکت هشدار داد که بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران باعث ایجاد بلاتکلیفی در سرمایه‌گذاری‌ها و اختلال در بازار نفت خواهد شد.

اسپانیا

در ماه‌های ژانویه تا ژوئن، اسپانیا روزانه 119 هزار بشکه نفت از ایران خریداری کرده است.

بر اساس گزارش‌های رویترز، برخی از کمپانی‌هال فعال در حوزه نفت و گاز این کشور از ابتدای جولای خرید نفت از ایران را متوقف کردند. این در حالی است که در ماه ژوئن شرکت رپسول موافقت کرد تا اولین محموله نفت غرب کارون را -500 هزار بشکه- خریداری کند.

فرانسه

در ماه‌های ژانویه تا ژوئن، فرانسه روزانه 94 هزار بشکه نفت از ایران خریداری کرده است.

با خروج آمریکا از برجام و تهدید ترامپ برای وضع تحریم‌های جدید علیه ایران شرکت نفتی توتال که قراردادی با شرکت نفت ملی ایرانی برای توسعه میدان گازی پارس جنوبی امضا کرده بود، از ایران خارج شد. پاتریک پویانه در ماه جولای اعلام کرد: در چارچوب قانونی ایالات متحده نمی‌توانیم در ایران فعالیت کنیم. برای شرکت‌هایی مثل ما یا حتی شرکت‌های چینی ادامه فعالیت در ایران غیرممکن است.

یونان

در ماه‌های ژانویه تا ژوئن، یونان روزانه 66 هزار بشکه نفت از ایران خریداری کرده است.

این کشور در ماه ژوئن واردات نفت خود از ایران را به صفر رساند اما در ماه جولای دوباره خرید خود را افزایش داد.

ترکیه

در ماه‌های ژانویه تا ژوئن ترکیه روزانه 176 هزار بشکه نفت از ایران خریداری کرده است.

وزیر امور خارجه ترکیه اواخر ماه ژوئن اعلام کرد، ترکیه در تحریم‌های آمریکا علیه ایران شرکت نخواهد کرد.

وزیر سابق اقتصاد ترکیه هم در ماه ژوئن گفته بود که تصمیم ایالات متحده ربطی به ترکیه ندارد و این کشور تنها ملزم به اجرای تحریم‌های سازمان ملل متحد است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.