کد مطلب: ۲۸۸۸۷۹

روایت تجارت‌نیوز از یک بررسی:

چشم‌انداز بازار سهام آمریکا در سال ۲۰۱۹

چشم‌انداز بازار سهام آمریکا در سال 2019

علی‌رغم افزایش تعرفه‌ها، جنگ تجاری، افزایش تورم و سیاست‌های انقباضی فدرال‌رزرو، استراتژیست‌های بسیاری بر این باورند که بازار سهام آمریکا همچنان روند صعودی خود را ادامه خواهد داد.

سرمایه‌گذاران خوش‌بین در ایالات متحده معتقدند که بازار سهام آمریکا تا 22 آگوست یکی از طولانی‌ترین دوره‌های رونق را تجربه خواهد کرد و بعید به نظر می‌رسد که این روند صعودی به زودی متوقف شود.

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از مارکت‌واچ، روند روبه‌رشد بازار سهام در آمریکا طی یک دهه گذشته و پس تحولات سیاسی و مالی از جمه سیاست‌های انبساطی فدرال‌رزرو و دیگر بانک‌های مرکزی آغاز داده است. اگرچه بانک مرکزی آمریکا بار دیگر سیاست‌های انقباضی در پیش گرفته، با این حال استراتژیست‌های بسیاری از جمله جان لینچ (John Lynch) بر این باورند که بورس آمریکا همچنان روند صعودی خود را ادامه خواهد داد.

از تعرفه‌ها و جنگ‌ تجاری گرفته تا افزایش تورم و منحنی عملکردهای اقتصادی که نشان از کاهش سرعت رشد اقتصاد جهان دارند، تردیدهایی در مورد پایداری روند کنونی بازار به دنبال داشته است. با این حال دیوید لینچ با در نظر گرفتن عوامل مختلفی چون هزینه‌های دولت، درآمدهای بالا و افزایش اعتماد بازار، دست‌کم برای یک سال دیگر روند روبه‌رشد بازار را پیش‌بینی کرده است.

از مهم‌ترین دلایل چشم‌انداز خوش‌بینانه جان لینچ برای بازار سهام آمریکا این است که به عقیده او با مقایسه دوران کنونی و سه رکود اقتصادی گذشته، در حال حاضر هیچ‌یک از نشانه‌ها و عوارض شایع پیش از رکود در آن دوره‌ها دیده نمی‌شود.

وی در یادداشتی نوشته است: دلایل متعددی وجود دارد که به این زودی رکودی در کار نخواهد بود. یکی از این نشانه‌ها رشد دستمزدهاست. در سه رکود گذشته، آمریکا شاهد رشد سالانه چهار درصدی دستمزدها بوده اما در حال حاضر و بر اساس داده‌های اخیر، رشد دستمزدها 2.7 درصد بوده است که نشان می‌دهد تورم قابل مهار است.

به عقیده او اگرچه مدت زمان زیادی از بهبود اوضاع اقتصادی گذشته، با این حال همچنان نشانه‌هایی مبنی بر پایان دوران رونق دیده نمی‌شود.

برخی از تحلیل‌گران بازار سرمایه نهم مارس 2009 را -زمانی که بحران مالی و اقتصادی فروکش کرد- نقطه عطفی در بازار سهام در آمریکا و رونق آن می‌دانند. در این زمان شاخص S&P500 حدود 320 درصد، شاخص داوجونز صنعتی 285 درصد و شاخص نزدک 521 درصد رشد داشته است.

برخی دیگر اما با این ادعا مخالفند و مبنای رونق بازار سهام در آمریکا را ابتدای مارس 2013 یعنی زمانی که شاخص S&P500 به بالاترین میزان پیش از وقوح بحران مالی رسید، می‌دانند.

در عین حال، سال 2018 نیز ممکن است به عنوان سالی در تاریخ ثبت شود که روند روبه‌رشد بازار سهام در آن از ماه نوامبر آغاز شده و تا آپریل سال بعد ادامه یابد. شاخص S&P500 در سال جاری میلادی در مقایسه با ماه می حدود هفت درصد رشد داشته است. به عقیده او اگرچه انتظار می‌رود در ماه‌های آگوست و سپتامبر شاخص با کاهش‌های فصلی مواجه شود اما سرمایه‌گذاران باید توجه کنند که این دوره‌ها بهترین زمان برای خرید است.

در سال جاری میلادی، شاخص S&P500 در ماه‌های آریل، می، ژوئن و جولای سبزرنگ بوده و این اتفاقی است که از سال 1950 تاکنون تنها در 10 سال رخ داده است.

چشم‌انداز استراتژیست‌های دیگری از جمله Stephen Suttmeier، تحلیل‌گر تکنیکال در بانک آمریکا (Bank of America) با پیش‌بینی‌های لینچ مطابقت دارد. همچنین مریل لینچ (Merrill Lynch) استراتژیست دیگری معتقد است که شاخص S&P500 تا اوایل سال 2019 رکود سه هزار واحدی را ثبت خواهد کرد. این اتفاق پیش‎تر در دهه 1950 و زمانی که نرخ بهره رو به افزایش بود نیز رخ داده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • محمود

    […] شتر در خواب بیند پنبه دانه