کد مطلب: ۲۸۹۳۴۰

نظرسنجی تجارت‌نیوز از کارشناسان و تحلیلگران بازار سرمایه

پیش‌بینی هفتگی بورس؛ همچنان امیدوار به رشد شاخص

پیش‌بینی هفتگی بورس؛ همچنان امیدوار به رشد شاخص

نظرسنجی این هفته «تجارت‌نیوز» از کارشناسان، فعالان و تحلیلگران بازار سرمایه، نشان می‎دهد روند شاخص کل بورس در هفته جاری خنثی خواهد بود یا تحت تاثیر نمادهای شاخص‎ساز و دلاری صعودی خواهد شد.

تجارت‌نیوز هر هفته دو پیش‌بینی از وضعیت شاخص بازار سهام منتشر می‌کند.

یک گزارش شامل دیدگاه تحلیلی کارشناسان خبره بورس و گزارشی دیگر شامل دیدگاه معامله‌گران بازار سرمایه است. گزارش اول در اولین روز کاری هر هفته و گزارش دوم در دومین روز کاری هر هفته منتشر خواهد شد.

نظرسنجی این هفته «تجارت‌نیوز» از کارشناسان، فعالان و تحلیلگران بازار سرمایه، نشان می‎دهد روند شاخص کل بورس در هفته جاری خنثی خواهد بود یا تحت تاثیر نمادهای شاخص‎ساز و دلاری صعودی خواهد شد.

به گفته تحلیلگران، بازار هفته گذشته سراسر مملو از تاییدها، تکذیب‎ها و نامه‎نگاری‎های صنایع از نظام قیمت‎گذاری دستوری بورس کالا بود، به این ترتیب که شرکت‏‌های فولادی و پتروشیمی به نحوه قیت‎گذاری و افزایش رانت تا بحث مبهم نرخ خوراک و صحبت‎هایی از آزادسازی قیمت خودرو و…اعتراض داشتند.

27 mordad 97

به گزارش تجارت‌نیوز، برخی از فعالان بازار سرمایه با انتقاد از وضعیت اخیر می‌‏گویند، آنچه در همه صنایع مشهود به نظر می‌رسد، تلاش اتحادیه‎ها و انجمن‎های صنفی صنایع برای انطباق نرخ‎های فروش با ارز، افزایش یافته و آنچه باز هم وجه اشتراک است، مقاومت دولت در برابر هماهنگ‌سازی قیمت محصولات با هزینه‎های به شدت افزایش یافته صنایع است.

در این میان، تولیدکننده پایین دست و در آخر مصرف‌کننده خرد است که به شدت در حال تضعیف شدن است. چه با پذیرش افزایش نرخ یا عدم پذیرش آن. با این حال، تحلیلگران نسبت به اینکه بازار دیر یا زود مسیر خود را پیدا خواهد کرد خوشبین هستند و معتقدند این راهی است که بارها دولت‏‌ها طی کرده‎اند و این بار نیز اتفاق افتاده است.

کارشناسان و فعالان بازار سهام، در چنین شرایطی توصیه می‏‌کنند سهامداران به تحلیل آثار آزادسازی قیمت‎ها و آثار تحریم‎ها توجه کنند. به گفته این تحلیلگران، بسیاری از سهم‌‏ها همچنان ارزنده و گروهی دیگر در حال رها شدن هستند، بنابراین باید تحلیل کرد تا سهام ارزنده از سهام بی‎ارزش مشخص شود.
به نظر فعالان بازار، شواهد نشان می‌‏دهد با تمام ریسک‎های موجود که مهم‏ترین آن مسائل سیاسی است، به واسطه انتظار از آزادسازی قیمت‏‌ها و خروج از قیمت‎گذاری دستوری، ارزش سهام همچنان بعد از اصلاح‏‌های موقت می‌‏تواند به اهداف بالاتری دست یابد.

در این میان، سهامداری سود خود خواهد کرد که گروه هدف را شناسایی و جدا از معاملات، تحولات و تنش‎های روزانه با استراتژی مناسب، سهامداری کند. به گفته کارشناسان، شتاب ریزش قیمت‎ها در بازار جهانی که از نیمه دوم هفته‏‌ای که گذشت بیشتر شده است، تقویت ایندکس دلار به سایر ارزها و آمار نامطلوب اقتصاد جهانی در ماه جولای از دلایل این افت است که همین موضوع بازار این هفته را نیز می‌‏تواند تحت تاثیر قرار دهد.

چشم‎انداز هفته جاری

ردیف کارشناسان سمت شاخص کل گروه/دسته‌های پیش‌رو
1 مهدی میرزایی مدرس و تحلیلگر بازار سرمایه صعودی فلزی- پتروشیمی
2 سلمان نصیرزاده مدرس و تحلیلگر بازار سرمایه خنثی تک‌سهم‎ها
3 ولید هلات مدرس و تحلیلگر بازار سرمایه نزولی قند- فولاد
4 مهدی افضلیان مدرس و تحلیلگر بازار سرمایه صعودی فلزی- پتروشیمی
5 حامد مددی مدرس و تحلیلگر بازار سرمایه صعودی صادرات‎محور- پتروشیمی- فلزی
6 محسن تقی‌نژاد مدرس و تحلیلگر بازار سرمایه خنثی ساختمانی
7 محمدباقر خادمی مدیر سرمایه‌گذاری کارگزاری فارابی خنثی پترشیمی- فلزی- پالایشی
8 مجید ملکی تحلیلگر ارشد تامین سرمایه کاردان خنثی تک‎سهم‎ها
9 محمدخبری زاد فعال و تحلیلگر بازار سرمایه خنثی دلاری- تک‌سهم‌ها
10 ایمان رئیسی فعال و تحلیلگر بازار سرمایه نزولی تک‌سهم‌ها
11 مهدی رضایتی تحلیلگر کارگزاری بانک پاسارگاد خنثی تک‌سهم‎ها
12 هادی نصیری فعال و تحلیلگر بازار سرمایه خنثی فلزات اساسی- پتروشیمی- انبوه‎سازی-نفتی

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.